باتوجه به شروط عجیب وزارت ارشاد پیرامون دریافت واکسن خبرنگاری، سیستم توزیع واکسن برای این قشر عادلانه نیست و بسیاری از خبرنگاران فعال رسانه‌ها که در نظام امتیازدهی سایت‌ها به هر دلیلی حضور ندارند مغفول واقع شده‌اند.
کد خبر: ۹۷۵۴۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۵ 02 July 2021
باتوجه به شروط عجیب وزارت ارشاد پیرامون دریافت واکسن خبرنگاری، سیستم توزیع واکسن برای این قشر عادلانه نیست و بسیاری از خبرنگاران فعال رسانه‌ها که در نظام امتیازدهی سایت‌ها به هر دلیلی حضور ندارند مغفول واقع شده‌اند.
 
به گزارش تابناک همدان، توزیع واکسن کرونا برای اقشار مختلف و سنین در معرض خطر از ماه‌های قبل در حال انجام است و البته یکی از صنوف مهم که باتوجه به نحوه فعالیت و ارتباط مستمر با بدنه جامعه در شبانه روز، خبرنگاران هستند.

با اعلام شامل شدن تزریق واکسن کرونا برای خبرنگاران بسیاری از اصحاب رسانه خبری خوشحال کننده دریافت کردند، اما موانعی وجود داشت که از همان ابتدا با واکنش جمعی از خبرنگاران فعال میدانی روبرو شد و سوالات فراوانی را در فضای مجازی پیرامون نحوه توزیع و مقررات اولویت بندی دریافت واکسن به وجود آورد.

روابط عمومی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی اعلام کرد: اولویت سوم تزریق واکسن کرونا شامل “خبرنگاران” می‌شود. مدیران مسئول رسانه‌های فعال شامل “رسانه‌های مکتوب در حال انتشار، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری دارای رتبه بندی” تا ۱۵ تیرماه ۱۴۰۰ فرصت دارند، اسامی و مشخصات خبرنگاران خود را برای اعلام به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پنل اختصاصی خود در سامانه جامع رسانه‌های کشور، ثبت نمایند.

معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مدیران مسئول محترم رسانه‌های فعال شامل “رسانه‌های مکتوب در حال انتشار، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری دارای رتبه بندی” تا ۱۵ تیرماه ۱۴۰۰ فرصت دارند با مراجعه به سامانه جامع رسانه‌های کشور، نسبت به ثبت مشخصات خبرنگاران خود برای واکسیناسیون اقدام نمایند.

در این اطلاعیه معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی آمده است: باتوجه به اینکه طبق سند ملی واکسیناسیون، اولویت سوم تزریق واکسن کرونا شامل “خبرنگاران” می‌شود، مدیران مسئول محترم رسانه‌های فعال شامل “رسانه‌های مکتوب در حال انتشار، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری دارای رتبه بندی” تا ۱۵ تیرماه ۱۴۰۰فرصت دارند، اسامی و مشخصات خبرنگاران خود را برای اعلام به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پنل اختصاصی خود در سامانه جامع رسانه‌های کشور، ثبت نمایند.

روابط عمومی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی اعلام کرد باتوجه به برخی محدودیت‌های احتمالی در فاز نخست، اسامی اعلامی، براساس اولویت درج شود. بدیهی است، اسامی اعلامی از سوی هر رسانه برای استفاده از سهمیه واکسن خبرنگاران، پس از ارسال به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با هدف شفاف‌سازی، منتشر خواهد شد.

میزان واکسن در نظر گرفته شده برای خبرنگاران در حد خراسان رضوی نبود

مجتبی محمودی، رئیس خانه مطبوعات خراسان رضوی در گفتگو با صبح توس، با اعلام اینکه پیگیری موضوع واکسن خبرنگاران از سوی اداره فرهنگ و ارشاد انجام می‌شود اظهار کرد: کلی از رسانه‌ها همین مشکل نداشتن رتبه بندی سایت در سیستم جامع رسانه‌ها را دارند و از سوی خانه مطبوعات خراسان رضوی پیگیری خواهیم کرد.

وی افزود: خیلی از خبرنگاران استانی، شهرستانی و خبرنگارانی که در نظام امتیازبندی سایت‌ها نیستند و البته در خطر ابتلا به کرونا هم هستند متأسفانه شامل دریافت واکسن نشدند در صورتی که باید خبرنگاران را بر اساس رسانه‌های فعال در لیست دریافت واکسن پیش بینی شود.

رئیس خانه مطبوعات خراسان رضوی با اشاره به گلایه بسیاری از پایگاه‌ها خبری از این موضوع گفت: موافق هستیم لیستی از خبرنگاران رسانه‌های فعال استان از سوی خانه مطبوعات تهیه و ارسال شود.

وی با بیان اینکه خانه‌های مطبوعات کل کشور ثبت نام کردند و قرار بود این لیست در اختیار ستاد ملی کرونا قرار بگیرد، اما قطعی نبود و ضمانت اجرایی وجود نداشت و سهمیه در نظر گرفته شده برابر با یک سوم اعضای خانه مطبوعات بود که در برابر آمار خبرنگاران فعال استان بسیار ناچیز است و این در حالیست که خبرنگاران فعال در میدان و پای کار رسانه‌ها که در معرض کرونا هستند بسیار هستند.

محمودی ادامه داد: تعداد واکسن در نظر گرفته شده برای خبرنگاران خراسان رضوی در حد استان نبود و ثانیا دریافت واکسن برای لیست خانه مطبوعات نیز ضمانت اجرایی نداشت.

سیستم توزیع واکسن برای خبرنگاران عادلانه نیست

وی افزود: سیستم توزیع واکسن برای خبرنگاران عادلانه نیست و خیلی از خبرنگاران فعال رسانه‌ها که در نظام امتیازدهی سایت‌ها به هر دلیلی حضور ندارند مغفول واقع شده اند.

رئیس خانه مطبوعات خراسان رضوی تصریح کرد: سایت‌هایی که فرم‌های مربوط به نظام رتبه بندی را تکمیل کردند و در حال امتیازبندی هستند نیز از واکسن محروم ماندند و بعضا ماه‌ها این رتبه بندی زمان می‌برد.

وی افزود: می‌توانستند از خانه مطبوعات استان برای توزیع واکسن استعلامات رسمی صورت می‌گرفت و خبرنگاران فعال و پای کار رسانه‌ها در این زمان بیش از یک سال از گذشت کرونا فعالیت داشتند معرفی می‌شدند.

محمودی با اشاره به اینکه متأسفانه برخی از رسانه‌هایی که فعال نیستند سهمیه‌هایی بیش از حد برایشان در نظر گرفته شده است و آمار خبرنگاران فعال آن‌ها به این میزان نیست خاطرنشان کرد: برخی از پایگاه‌های خبری جریان ساز در لیست دریافت واکسن کرونا نیستند و برخی از رسانه‌هایی که صرفا در حد اسم هستند و خبرنگاران این رسانه‌ها حضور میدانی فعال در جلسات ندارند در حال دریافت واکسن هستند.

وی افزود: خانه مطبوعات تشکل صنفی رسمی و بازوی اجرایی فرهنگ و ارشاد است و می‌توانست پاسخ استعلام آمار خبرنگاران فعال حاضر در میدان را بدهد، اما متأسفانه خودشان مستقیم به رسانه‌ها اعلام کردند و نمایندگی روزنامه‌ها و خیلی از پایگاه‌های خبری فعال مغفول واقع شدند و به عدالت نخواهیم رسید.

پیگیر دریافت سهمیه مستقل واکسن کرونا برای خبرنگاران خراسان رضوی هستیم

در ادامه نیز افشین تحفه‌گر، معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: جامعه خبری به عنوان پیشانی کار مطبوعاتی هستند و این موضوع رتبه بندی پایگاه‌های خبری را در حال پیگیری هستیم.

وی با اشاره به اینکه بحث تسلسل و گزارشات پایگاه‌های خبری از تهران بررسی می‌شود افزود: اگر موردی وجود داشته باشد باید با تهران هماهنگ شود که گزارشات و اعتراضات ارسال شود و سایر رسانه‌ها هم واکسن کرونای خبرنگاران را دریافت کنند.

تحفه‌گر دریافت واکسن را جزو حقوق خبرنگاران دانست و تصریح کرد: در استان خراسان رضوی نیز در حال پیگیری هستیم تا شاید مستقل از وزارت فرهنگ و ارشاد بتوانیم واکسن کرونا برای خبرنگاران توزیع کنیم.

منبع: عصر همدان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار