رئیس شورای شهر بندرعباس:
تابناک-در پایان دوره پنجم شورا، رئیس شورای شهر در نشستی با تعدادی از اصحاب رسانه به ارائه گزارش از عملکرد شورا پرداخت.
کد خبر: ۹۷۷۷۷۰
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۹ 12 July 2021

به گزارش خبرنگار تابناک هرمزگان، اسلام باوقار در نشست خبری شورا اظهار کرد: در طول ۸ ساله حضورم در شورا تمام تلاشم را برای ارائه بهترین خدمات به شهروندان داشتم.
وی افزود: از خودم راضی هستم چون ۸ سال زیر بلیط کسی نرفته ام ولی آنچه که به نفع مردم بود را انجام داده ام وهیچوقت با هیچ گروه سیاسی و یا نماینده ای نبوده ام ولی به همه احترام گذاشتم و آدم هیکسی نبوده ام.
باوقار با اشاره به مسائل مدیریت شهری و عملکرد شهرداری،گفت: اکثر مشکلاتی که در این زمینه وجود داشت به دلیل بی پولی و تورم بوده است و نارضایتی ها گاهاً به دلیل بالا رفتن سطح توقعات شهروندان بوده است که البته این نیز نشان از پیشرفت دارد و منجر می شود که تلاش های بیشتری جهت ارضا و احقاق حقوق شهروندان صورت پذیرد.
رئیس شورای شهر عنوان کرد: میزان بودجه شورای شهر در سال96مبلغ 680 میلیون تومان، در سال 97 مبلغ 860میلیون تومان، در سال 98 مبلغ یک میلیاردو 200 میلیون تومان، در سال 99 مبلغ یک میلیارد و 130 میلیون تومان بوده است. و دریافتی اعضای شورا در سال 99 تقریسبا ماهی6میلیون 600 تومان بوده است و در سایر بخش ها نیز کاهش چشمگیر هزینه ها را داشتیم.
وی به ارائه گزارش از عملکرد شورا پرداخت از جمله: ساخت 3 سالن سرپوشیده، احداث 50 زمین ورزشی، افتتاح 90 بوستان محله ای، راه اندازی 14 کیلومتر مسیر دوچرخه سواری، افتتاح سه پلاتو و 4 فرهنگسرا، اضافه شدن سه ایستگاه آتش نشانی به شهر بندرعباس، خریداری چهار دستگاه بالابر برای آتش‌نشانی، اضافه شدن تعدادی ساختمان اداری به شهرداری بندرعباس، نوسازی ۳۸۰مورد ناوگان تاکسی علی رغم اینکه هیچگونه سوبسیدی در بحث حمل و نقل عمومی نداشتیم و هنچنین خرید ۶۳ دستگاه اتوبوس BRTکه تاکنون ۲۰ دستگاه از آن با ایجاد تغییراتی قابل استفاده به عنوان اتوبوس های درون شهری در حال استفاده هستند.
باوقار از ساماندهی مشاغل، ساماندهی بازار ماهی فروشان و میدان تره بار بالغ بر ۱۰۰ غرفه به عنوان برخی از مهمترین کارها که در دوره پنجم صورت پذیرفته است؛ نام برد.
در این جلسه مجید عسکری زاده، عضو دیگر شورای اسلامی شهر بندرعباس اظهار کرد: شورای شهر بندرعباس شورایی بوده است که مردم خدمات ارائه شده را لمس کردند و همکاران از هیچ کوششی دریغ نکرده اند.
وی افزود: مهمترین کاری که در این دوره انجام شده سند چشم انداز ۲۰ ساله با برش های ۵ساله است.
عسکری زاده در ادامه با اشاره به سایر کارهای مهمی که در این دوره صورت پذیرفت، عنوان کرد: بوم گردی و گردشگری در سورو توسط شورای پنجم انجام شد و ساماندهی بنکداران، ساماندهی بازار ماهی فروشان و بازار میوه و تره بار و همچنین ثبت بندرعباس به عنوان شهر خلاق از کارهای مهم این دوره به شمار می آید.
در ادامه جلسه، رئیس شورای شهر به پرسش های خبرنگارن پاسخ داد.

با توجه به بحث بودجه 1400 و اینکه شهرداري بندرعباس با برخي ارقام پيش بيني شده بازي مي كند و شورا هم بي اطلاع از موارد بودجه را تصويب کرده است؛ شوراي پنجم در خصوص نظارت بر بودجه شهرداري چه نمره اي مي گيرد؟ به عنوان مثال؛ سهم شهرداری ها از عوارض آلايندگي در قانون بودجه ١٤٠٠ كل كشور حذف شده است ولي شهرداري بندرعباس ١٢٠ميليارد تومان پيش بيني ردیف بودجه برای عوارض آلایندگی در نظر گرفت که شورا هم نه فقط همين بودجه را تصويب كرد بلکه تا امروز حتي يك نطق نداشته و متأسفانه بودجه 1400شهرداري با كسري بسته شده است.

باوقار در پاسخ به این سوال گفت: بر اساس صحبت هایی که با سازمان محیط زیست و نمایندگان مجلس و همچنین مدیرکل امور مالیاتی شد، مقرر گردید که بودجه 1400 از عوارض آلایندگی دریافت شود و به همین دلیل این ردیف بودجه نیز مورد تایید و تصویب اعضا قرار گرفته است و هم اکنون با پیگیری نمایندگان مجلس این موضوع در حال رسیدگی است و امیدواریم در سال 1400 این مسئله مرتفع گردد.
وی افزود: در سال 98 حدود 80 میلیارد تومان عوارض آلایندگی به شهرداری داده شد، اما در سال 99 به دلیل اینکه برخی از صنایع از طریق رایزنی موفق شدند خود را از لیست صنایع آلاینده خارج کنند دیگر مشمول عوارض آلایندگی نمی شدند و مبلغ پرداختی به شهرداری بندرعباس 540میلیون تومان گردید.

شوراي پنجم تا چه حد در استخدام نيروهاي شهرداري نظارت داشته است؟ آيا نيروي مازاد شديد شهرداري از چشم شورا دور بوده يا جایگاه شورای شهر قدرت پيگيري این مسئله را ندارد؟
رئیس شورای شهر با اشاره به اینکه هیچ یک از اعضای خانواده ام در شهرداری استخدام نیستند، افزود: قطعا شورا می توانست بر این روند نظارت کند اما نکرد. در واقع این وظیفه صنایع بوده است که برای جوانان ما ایجاد اشتغال نماید که به دلیل امتناع از این موضوع ، شهرداری زیر بار این مسوولیت رفت و به طور کلی قانون شوراها دست و بال اعضای شورا را بسته است چراکه با توجه به این قانون، اعضای شورا حق دخالت درعزل و نصب های شهرداری ها را ندارند. ضمناً باید از سایر اعضا پرسید که چرا در این زمینه اقدامی نکرده اند چراکه بارها در جلسات شورا از اعضای شورای شهر و مدیران شهری خواسته ام که تمام نیروهایی که روی کار آورده اند را اخراج نمایند.

چرا در حوزه نظارتی هیچ گزارشی نداده اید؟ در این سالها شورا هنوز توان دریافت فهرستی از اموال شهرداری را نداشته است.
باتوجه به خیل عظیم نیروهای شهرداری این امکان وجود ندارد که بر تک تک نیروها نظارتی از جانب شورا صورت پذیرد.

بحث نظارت شورا را بر شهرداری چگونه معنی می کنید ؟
در پایان هر سال اینکه بودجه شهرداری چقدر تحقق پیدا کرده و تفریغ را بررسی کرده ایم و طبق قانون تا 10 درصد جابه جایی مجاز می باشد. و امسال جابه جایی زیر 10 درصد می باشد که همه این ها بدان معنی است که در حال کنترل و نظارت است.

باتوجه با دستگیری دو شهردار بندرعباس در سالهای اخیر به اتهام فساد مالی چرا هیچ پیگیری و بازخوردی از جانب شورا صورت نگرفته است؟ قوه قضائیه وردو پیدا کرده ولی شواری شهر هیچ اقدامی نکرده است. درحالی که گزارش تخلفات باید از شورای شهر به مراجع بالاتر ارائه می شد.
باوقار گفت: شخصا پیگیری کردم و در شوا هم مطرح شد ولی اعتقاد قلبی من این نیست و نمی توانم آبروی فردی را ببرم هرچقدر هم که تخلف کرده باشد. اگر هم تخلفی هم صورت گرفته باشد، تخلف اداری نیست تا امروز هنوز از دستگاه های نظارتی و قضایی گزارش مبنی بر اعلام تخلف افراد مذکور به ما ارائه نداده است . هرکس تخلف کرد طبق قانون مجازات می شود.

باوقار در بین سخنان خود گفت: به اعضای شورای ششم هم نصیحت می کنم که در عزل و نصب های شهردار دخالت نکنند چراکه اگر اتفاق بدی بیفتد به گردن آنها خواهد بود و اگر خوب باشد که هیچ.
وی همچنین تأ کید کرد: برخی از کسانی که در دروه ششم رأی آوردند شاید خیلی از قوانین را نمی‌دانند که حیطه کار شورا چیست و به دلیل قول هایی که به مردم داده می‌شود سطح توقع مردم بالا می برند.
گفتنی است با توجه به اینکه هیچ کارنامه ای از نظارت شورا به مردم گزارش داده نشده است و شهروندان بزرگترین منتقدان شواری پنجم بوده اند نیز اسلام باوقار رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس از دادن نمره به برنامه نظارتی شورا بر شهرداری بندرعباس امتناع ورزید.
وی به عملکرد شورا در دوره پنجم در زمینه عمرانی نمره18 و در سایر زمینه ها نمره 15 را داده است. وی تصریح نمود که دور بعد کاندید شورای شهر نخواهد شد و این آخرین دوره حضورش در شورا خواهد بود.

انتهای پیام/مریم منصف

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار