کد خبر: ۹۷۷۸۴۱
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۰ 12 July 2021

تابستان ونبود سایه دربندرعباس

به گزارش تابناک از هرمزگان سمیه هاشمی پور فعال حوزه رسانه و اجتماعى در يادداشتى نوشت :بندرعباس مرکز استان هرمزگان در جنوب ایران قرارگرفته است. شهر بندرعباس پس از شهر شیراز، بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهر در جنوب ایران و بزرگترین بندر ایران است.
بندرعباس به دلیل شرایط ویژه خود همواره پذیرای مهمانان بسیاری از همه نقاط ایران است و جمعیت این شهر در فصل‌های مختلف سال متفاوت است و همین شرایط موجب شده تا این شهر به یکی از مقصدهای گردشگری دریایی جنوب کشور تبدیل شود. آب و هوای این شهر گرم و مرطوب است.
به‌طور کلی در بندرعباس از نیمه آبان تا نیمه فروردین دارای آب‌وهوای مطبوعی است. ماه‌های اردیبهشت و خرداد هوا خشک، ماه‌های تیر تا مهر دارای آب و هوای مرطوب است. دمای هوای شهر بندرعباس در گرم‌ترین روزها ممکن است به ۵۲ درجه سانتیگراد و در سردترین روزها به ۲درجه سانتیگراد برسد.حال با این هوای گرم تابستان بحران کمبود فضای سبز در این شهر بیش از هر زمان دیگری به چشم می آید . اگر پیش از ظهر یک روز تابستانی قدمی در سطح شهر بزنید، آنچه که بیشتر از گرما شما را آزارمی دهد ، نبود سایه ای است که اندکی زیر آن بیاسایید و توان رفته را برای ادامه راه بازیابید. مردمی که به اجبار به خیابان ها آمدند تا کارهای روزانه خود را انجام دهند، از شدت گرما به دنبال سایه ای می گردند تا کمی خنک شوند و استراحت کنند اما در شهربندرعباس گشتن به دنبال سایه درخت ، آرزویی دست نیافتنی است با توجه به اینکه درختان تلطیف کننده هوا هستند و علاوه بر اینکه با جذب دی اکسید کربن، اکسیژن برای شهر تولید می کنند بلکه با تعریق خود و همینطور ایجاد سایه سبب کاهش قابل توجه شدت گرما می شوند همین موضوع نیاز به درختانی که سایه دارند را در این شهر بیش از پیش نشان می دهد .
در قدیم درختانی مانند کهور ، کرت محلی ، یاس درختی ، کنار ، سپستان و جم در این شهر وجود داشت اما در حال حاضر این درختان که سایه خوبی دارند بسیار کم هستند و نیا ز به احیای مجدد این درختان در بندرعباس بسیار احساس می شود . فضاهای سبز یکی از جایگاه‌های مورد لزوم در سطح شهر است که می‌تواند در بهبود روحیه و تعاملات اجتماعی افراد، نقشی ارزنده ای ایفا کنند . فضای سبز شهری است که همراه با مبلمان کارآمد و زیبا، نقش‌هایی چون: فضاآرایی محیط‌های شهری، پاکیزگی و سلامت، هویت‌بخشی، زیبایی، آسایش و… را بر عهده دارد ،اميد آنكه در شوراي ششم بندرعباس و برنامه‌هاي شهردار اين شهر به چنين مساله مهمي دقت و توجه كافي شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار