ابهام بزرگ در انتخاب یونیفرم المپیک
اعتراض عمومی به لباس‌های طراحی شده کاروان ایران در المپیک، باعث شد تا مدیران کاروان تصمیم جدیدی برای پوشش کاروان ایران در مراسم افتتاحیه بگیرند.
کد خبر: ۹۸۰۱۱۰
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۳ 20 July 2021

به گزارش تابناک سمنان  طراحان لباس ایرانی که از قضا شرکت‌کننده در رقابت طراحی لباس برای کاروان المپیک ایران در رقابت‌های المپیک توکیو 2020 بوده‌اند، از روز گذشته با انتشار استوری‌ها و پست‌ها و رونمایی از طرح‌هایشان، نسبت به طرح قبول  شده کاروان ایران ابراز نارضایتی و اعتراض کرده‌اند؛ این طراحان جمعی از چهره‌های مشهور در حوزه مد و لباس ایران هستند که فراخوان کارگروه مد و لباس وزارت ارشاد در تیرماه سال 1398 آن‌ها را گرد هم آورده تا ایده‌های خود را به یک پوشش شکیل برای کاروان ایران در المپیک توکیو به داوری بگذارد.

 

از این دیروز و با انتشار تصاویر مربوط به البسه کاروان ایران در رقابت‌های المپیک توکیو 2020، موجی از اعتراض فضای مجازی فرا گرفته است، نمایش طرح‌های شرکت‌کننده در مسابقه طراحی لباس کاروان ایران در المپیک نشان می‌دهد آن‌چه که بر تن ورزشکاران زن ایرانی به عنوان «مانتوی فیروزه‌ای» و آن‌چه به عنوان لباس رسمی بر تن ورزشکاران مرد «کت و شلوار سرمه‌ای» رفته، بهترین طرح‌های ارائه شده در این فراخوان نبوده‌اند.

 

متن‌های اعتراضی انگاشته شده توسط طراحان که اغلب در صفحات اینستاگرامی خود این کار را انجام داده‌اند، به مواردی از جمله شرایط گُنگ برگزاری رقابت، موضوع داوری، تغییر شرکت‌کنندگان، تغییر جای داور و شرکت‌کننده، گمشدن پوشه طراحی یکی از شرکت‌کنندگان و ... که موضوع انتخاب بهترین طراح برای لباس کاروان ایران را زیرسوال می‌برد؛ هم‌چنین طراحی مثل آنا ثانی، رعنا زریر، آزاده عسگری و ... که در این فراخوان شرکت کرده بودند هر یک به نوعی به توضیح درباره این نحوه حضور در این رقابت بین طراحان و نحوه پیشرفت کار پرداخته‌اند.

 
 

طرح ارائه شده از سوی آنا ثانی طراح لباس مشهور ایرانی که در اولین جلسه بررسی بالاترین امتیازات را دریافت کرده بود.

 

 

 

 

شرح: نمونه‌ای از  کارهای طراحان ایرانی شرکت‌کننده در فراخوان اولیه

 

 

کیکاوس سعیدی دبیرکل کمیته ملی المپیک امروز اعلام کرد که در راستای احترام به افکار عمومی، تصمیم گرفته شد تا ورزشکاران کاروان ایران با لباس ورزشی به جای لباس رسمی در مراسم رژه حضور پیدا کنند.

 

مجید نامی عضو هیات‌مدیره انجمن نساجی با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک و عباس صالحی وزیر ارشاد، به انتقاد از نحوه انتخاب طرح برگزیده کاروان ایران برای رقابت‌های المپیک توکیو پرداخته است؛ وی در این نامه به مواردی از جمله بدسلیقگی، تخصص، رانت، لابی‌گری و ... اشاره کرده که به عقیده وی این مسائل منجر به انتخاب فاجعه‌بار برای کاروان در المپیک شده‌اند.

 

 

 

در اوج واکنش شدید به لباسی که بر تن اعضای کاروان ایران در رقابت‌های المپیک بود، امروز خبری از قول کیکاوس سعیدی دبیرکل کمیته ملی المپیک منتشر شد که گویا قرار است ورزشکاران ایرانی در مراسم رژه المپیک با لباس ورزشی اقدام به رژه کنند؛ لباسی که کمپانی «ملند موژ» آن را تهیه کرده و تعدادی از ورزشکاران حاضر در فرودگاه، پیش از پرواز به توکیو آن را به تن داشتند. (طرح‌های ملند موژ را در ادامه می‌توانید مشاهده کنید:)

 

 

البسه طراحی شده توسط کمپانی مل‌ اند موژ.این لباس رژه ورزشکاران ایرانی هم خواهد بود.

 

 

 

این هم طرح‌های خانه مد راد؛مدیران این مجموعه که قبلا تجربه همکاری با استقلال را داشته این طرح‌ها را به مدیران کمیته المپیک ارائه کرده بود.

 

همه این اتفاقات در شرایطی است که انتشار تصاویر لباس‌های ورزشی و یونیفرم‌های رژه اغلب کشورها در المپیک 2020، نشان دهنده تفاوت آشکار کیفی و زیباشناسانه بین آن‌چه که ایرانیان بر تن دارند با دیگران است؛ لباس دختران کاروان ایران را یک طراح به نام «مهرنوش تیمورزاده» طراحی کرده که تلاش "ورزش سه" برای گفتگو با وی، با وجود تماس‌های مکرر به نتیجه نرسید و ایشان در نهایت با وجود پاسخگویی به تلفن شخصی، حاضر به انجام گفتگو نشدند.

 

 

کت و شلوار مردانه کاروان ورزش ایران را هم شرکت «زاگرس پوش» طراحی کرده که طراحی خاصی ندارد و از جنس همان البسه موجود در بازار پوشاک است.

 

 

برای مقایسه بد نیست تعدادی از لباس‌های تهیه شده کمپانی‌های خارجی برای کشور متبوع‌شان را با هم مرور کنیم:

 

استرالیا

 

آمریکا

 

دانمارک

 

کانادا

 

ایتالیا

 

نمونه مانتوی طراحی شده کاروان ایران به رنگ فیروزه‌ای توسط مزون ایران‌زمین که با انتقادات زیادی مواجه شده است؛ نکته سوال‌برانگیز این است که چرا این طرح در هفته‌های پیش از اعزام کاروان ایران به رقابت‌های توکیو به نمایش گذاشته نشده تا در صورت نقدهای احتمالی تغییراتی در آن داده شود.

 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع:ورزش سه

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار