کد خبر: ۹۸۳۴۶۱
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲ 04 August 2021

به گزارش تابناک هرمزگان مریم کرمپور در یادداشتی نوشت: یکی از مشکلاتی که بسیاری از والدین با آن رو به رو هستند، بدغذایی کودک است . این مسئله که کودکان به شکل، رنگ و بافت غذا بسیار توجه می کنند و یا ناگهان از غذایی که تا دیروز با اشتها می خوردند، متنفر شوند، کاملا طبیعی است. بعضی از کودکان حتی دوست ندارند یك غذای تکراری را در دو وعده مختلف بخورند . متخصصین معتقدند که ترس از تجربه تازه می تواند یکی از علل بدغذایی کودك باشد. این ترس معمولا حدود 4 تا 5 سالگی از بین می رود اما در مورد بعضی بچه ها ممکن است تا بزرگسالی هم ادامه پیدا کند، یکی دیگر از علل بدغذایی کودک ممکن است تمایل او به نشان دادن استقلال و عدم وابستگی باشد و به عنوان آخرین احتمال ممکن است کودك قادر نباشد برای مدت طولانی آرام بنشیند و غذا بخورد.

علت بدغذایی کودك هرچه باشد، شما می توانید با استفاده از راهکارهای ساده ای که در ادامه به آنها اشاره شده است، کودک را به خوردن غذا تشویق کنید.

تحقیقات نشان داده است کودکان دو بار بیشتر از بزرگسالان به طرح و رنگ ظروفی که در آن غذا می خورند، اهمیت می دهند. آنها به ظروفی که در آنها از اشکال گوناگون استفاده شده است، علاقه بیشتر ی نشان میدهند و والدین بهتر است با استفاده از ظروف غذاخوری مخصوص کودک که در طراحی آنها نمادهای خلاق و رنگی ، اشکال کودکانه که به ویژه برای کودکان یادآور داستان و مضمون های سرگرم کننده است، کودکان را به چشیدن طعم غذا تشویق کنند.

در هر وعده غذایی، چند نوع غذا آماده کنید و صبور باشید چون ممکن است مجبور باشید يك غذا را بارها به كودك پیشنهاد کنید تا بالاخره آن را بچشد. وقتی غذای جدیدی آماده می کنید، بهتر است آن را همراه سایر مواد غذایی روی میز قرار دهید اما اگر می خواهید توجه کودک را بیشتر جلب کنید، غذای جدید را در ظروف شاد و جالب و با طراحی کودکانه قرار دهید و خودتان از همان غذا بخورید.

در هر وعده بشقاب كودك را با مقدار مناسب غذا پر کنید. کودکان تقریبا نصف بزرگسالان غذا می خورند. بهتر است از ظروف مخصوص کودک که اندازه ی آن متناسب با میزان نیاز غذایی کودک در نظر گرفته شده است استفاده کنید.

كودك را با پیشنهادات غذایی گوناگون گیج نکنید. لازم نیست هر بار از کودك سوال کنید که چه غذایی می خواهد. غذا را آماده کنید و بعد از کودک بخواهید از بین همان غذاها انتخاب کند، دقت کنید همیشه بك نوع غذای مورد علاقه کودك را میان غذاهای جدید قرار دهید.

از کودک نخواهید مقدار زیادی از غذای جدید را بخورد بلکه سعی کنید او را راضی کنید تا کمی از غذای جدید را امتحان کنند و صبر کنید تا خودش دوباره تقاضا کند.

به یاد داشته باشید که کودکان به مزه، رنگ، بافت و شکل کلی که غذا سرو می شود، بسیار اهمیت می دهند و هر يك از این موارد می تواند دلیلی برای بهتر غذا خوردن و یا بدغذایی کودك باشد. بنابراین با استفاده از رنگ های بیشتر چه در غذاهایی که به کودک می دهید و چه در ظروفی که کودک در آنها تغذیه می کند، او را به خوردن تشویق کنید تا جایی که امکان دارد كودك را در فرآیند آماده کردن غذا مشارکت دهید. این مشارکت می تواند از خرید مواد غذایی و ظروف غذا تا پختن آن باشد. با این روش کودك احساس کنترل بیشتر و در نتیجه تمایل بیشتر به خوردن چیزهایی خواهد داشت که خودش انتخاب کرده و یا در آماده سازی آن نقش داشته است.

سعی کنید در وعده های غذایی کودک از موادی استفاده کنید که ارزش غذایی بالایی دارند. مطمئنا تزئین غذاها به اشکال مختلف می تواند باعث تشویق کودك به چشیدن آنها شود.

تغذیه مناسب را به کودک آموزش دهید. می توانید شکل مواد غذایی مورد نظرتان را نقاشی کنید و برای رنگ آمیزی در اختیار کودک قرار دهید و از او بخواهید آنها را با همان رنگی که در زندگی روزمره می بیند، رنگ آمیزی کند.

الگوی مناسبی برای کودک باشید و همان مواد غذایی را بخورید که دوست دارید فرزندتان هم آنها را بخورد. وعده های خانوادگی بهترین راه برای ارتباط با کودك و تشویق او به خوردن غذاهای خوشمزه و مفید است.

به بدغذایی کودک دامن نزنید! بلکه سعی کنید با راهکارهایی که گفته شد به کودك كمك با اشتها از مواد غذایی مورد نیازش تغذیه کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار