کد خبر: ۹۹۱۲۶۹
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۱ 05 September 2021

به گزارش خبرنگار تابناک هرمزگان،بمریم منصف در یادداشتی گفت:ندرعباس، شهري که زادگاه خاطراتم است. اين شهر، براي من لحظه به لحظه سرشار از شور زندگي است. زماني را به ياد ميآورم که از پشت بام خانه، دريا را مي ديدم، دريايي که کيلومترها با ما فاصله داشت ولي معماري شهر به گونه اي بود که انگار دريا را در مشت داشتيم و بادهاي ساحلي بدون برخورد با ديواره نامتوازن بناها، مستقيم مي رقصيدند تا به سر زلفي برسند و صورتي را نوازش کنند. اين شهر را مي پرستم، چراکه در اين آباديِ ويران ريشه دوانيده ام، رشد کرده ام و زندگي مي کنم.

سالها گذشت من به تحصيل در رشته معماري مشغول شدم که همين امر نگاهم را نسبت به معماري شهري و مسائل پيرامون آن تيزبينانه کرد. به گونه اي که زماني که در شهر حرکت مي کنم مرتب و به ناخودآگاه مقايسه مي کنم، شهرسازي، معماري، مبلمان شهري، هويت، اصالت، شهروند محوري، جانمايي پروژه ها، تراکم، طرح تفضيلي، طرح جامع و ... همه اين موارد در ذهنم قطار مي شود و هر دفعه به يک علامت سوال بزرگ مي رسم.

شهر ساحلي بندرعباس چند سالي است در رشد و توسعه سرعت بسيار بالايي گرفته است و گاهي به نظر مي رسد از شوق اجراي پروژه اي دهن پر کن به ساده ترين مسائل مرتبط با آن پروژه توجهي نشده است.

همچنان پروژه هاي نيمه تمام بسياري در سايت هاي مختلف در شهر رها شده اند. با نگاهي به گوشه و اطراف خيابانها، ميادين و سواحل شهر بندرعباس ميتوان پروژههاي نيمهتمام و بلاتکليف بسياري را ديد که بيش از 10و حتي15 سال است که به حال خود رها شده و در سايه سرنوشت نامعلوم خود، زير گرد و غبار فراموشي مسؤولين دفن شده اند. از اين پروژهها ميتوان به ساخت چندين پروژه نافرجام از جمله بازار صدف شهر بندرعباس، بازار زيتون2، تالار فرهنگي بندرعباس، مجتمع تجاري نور، پايانه مسافربري بندرعباس و .... اشاره کرد.

 ساختمان هاي نيمه كاره و رها شده در مناطق مختلف كشور از جمله استان هرمزگان به عنوان يكي از ناهنجاري هاي حوزه ساخت و ساز شهري تلقي مي شود که با خود خطرات زيست محيطي و آسيب هاي اجتماعي مختلفي را درپي خواهد داشت. ناهنجاري كه به دليل ايجاد اختلال بصري در كنار تنش و هياهوي حاكم در شهرهاي امروزي، مي تواند موجي از ناآرامي و ناامني را در ميان شهروندان ايجاد كند، زيرا كه اولين چشم انداز در محيط هاي شهري انضباط و نماي ساختمان ها و حس و حالي است كه از اين مساله به بيننده منتقل مي گردد. 

زماني كه در محيط شهري ساخت و سازها بر اساس اصول و مطالعه همه جانبه چه از حيث زيبايي شناسي و چه از حيث ايمني انجام ميشود، انضباط و آرامش شهري در آن محيط جاري مي گردد و مردم نيز احساس رضايت و نشاط مي كنند. اما زماني كه شهر و مردم آن با معضل ساخت و سازهاي غيراصولي و ساختمان هايي كه در ميانه راه به حال خود رها شده اند، مواجه مي شوند، موجي از آلودگي بصري در آن محيط جاري مي شود كه اين آلودگي ديداري و اختلال بصري در طول زمان منجر به آشفتگي ذهني مردم شهر مي گردد و چه بسا خاطرات تصويري بدي از شهر در ذهن شهروندان و حتي مهم تر از آن در ذهن گردشگران ثبت مي شود که البته اين مسأله تبعات خود را خواهد داشت.

يكي از معضل هاي جدي در حوزه شهري به ويژه در كلانشهرها، وجود ساختمان هاي نيمه كاره و سازه هاي غيرمجاز و بلاتكليف است كه موجب نازيبايي و بهم ريختگي نما و منظر شهري شده است. در دو دهه اخير تب ساختمان سازي و سود سرشار آن در كشور چنان بالا گرفت كه هر كس با اندك سرمايهاي به اميد كسب سودي چشمگير گام در آن گذاشت و متاسفانه به دليل نبود حركت آگاهانه و نظارت كافي از سوي دستگاه هاي مسؤول، اين تب خسارات بسياري روي دست مردم و دامن شهرها گذاشت كه از مهمترين آنها وجود همين ساختمان هاي نيمه كاره و بلاتكليف و رها شده است. بندرعباس مركز استان هرمزگان در جنوب ايران از جمله شهرهايي است كه به تازگي به جرگه كلان شهرها پيوسته است.

از ابتداي دهه 90 تا سالهاي 92 و 93، ساخت و سازها از رونق خوبي برخوردار بوده، اما از آن به بعد در بندرعباس با رکود قابل توجهي در صنعت ساختمان روبه رو بوديم. ساختمان هاي مسکوني و مجتمع تجاري زيادي در بندرعباس سال هاست نيمه تمام به حال خود رها شده كه علاوه بر مشكلات قانوني و حقوقي، به سيما و منظر شهري نيز صدمه مي زنند که تصميمگيري سريع و حصول نتيجه براي اين پروژههاي بلاتکليف خواسته بهحق مردم هرمزگان و سرمايه گذاران اين پروژهاي ناتمام است. موضوع بلاتكليفي ساختمان هاي نيمه كاره و تبعات سوء ناشي از وجود آنها در فضاي شهري، بايد از سوي مسؤولان مورد توجه ويژه قرار گيرد.

از اين رو روزنامه دريا سعي دارد در سلسله گزارشاتي به هر کدام از اين پروژه ها که نيمه کاره رها شده و سالهاست بهره برداري نشده است؛ ورود کند و با بررسي تمام جوانب به چرايي اين ماجرها بپردازد.

بارها از طرف شهروندان به ما مراجعه شده و ما را محرم خود دانسته و از غم بي توجهي و البته درد بي عدالتي برخي از مسؤولين برايمان گفته اند و خواستند با پيگري هايمان مرهمي بر زخمهايشان باشيم. خواستند تا بار ديگر از اين رسانه صداي مظلومي به گوش مسوؤلان برسد بلکه به خود بيايند و بدانند که علي رغم پاسخگويي در پيشگاه خداوند، بايد در برابر مردم نيز پيگير و پاسخگو باشند . مردم شريف ايران بارها براي احقاق حقوق خود يک دل و هم صدا شده اند و هر آنجاکه دست در دست هم داده اند و پا به پاي هم گام برداشته اند صد البته پيروز ميدان بوده اند و سرافراز. بازهم گوشزد مي کنيم که اگر مسوؤلي خواسته يا ناخواسته وظايف نظارتي خود را به درستي انجام ندهد و به راحتي از حقوق مردم صرف نظر نمايد چه بسا که همصدايي مردم براي دردي مشترک، منجر به اتفاقاتي شود که عواقب بدي براي استان و يا حتي کشور را در پي داشته باشد. 

در اولين گام از اين مسير به بررسي پروژه تجاري «بازار صدف شهر بندرعباس» ميرويم و از اين طريق فراخواني براي تمامي مال باختگان و معامله کنندگاني که به نوعي از سرمايه گذاري در اين پروژه که حدود 15 سال از آغاز کلنگ زني آن مي گذرد و علي رغم توافقات و تعهدات همچنان به پايان نرسيده است و متضرر شده اند دعوت ميشود که ما را در اين مسير همراهي نمايند.

شماره هاي تماس :32222793-32222635

شماره واتساپ:09171593915

انتهای پیام /

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار