گزارش: فاطمه هوشنگی
کد خبر: ۹۹۲۵۷۶
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۲ 09 September 2021

به گزارش خبرنگار تابناک هرمزگان،از همان روزهاي آغاز شيوع ويروس کرونا در ايران، بيمارستان هاي مخصوص کودکان در بيشتر استان ها بخش کروناي خود را فعال کردند و آماده پذيرش کودکان مبتلا به کرونا شدند. رعايت نکات بهداشتي توسط مردم باعث شده بود کمتر کودکي به اين ويروس مبتلا شده و به اين بيمارستان ها مراجعه کند. اما رفتهرفته با بازگشت به زندگي روزمره، آمار مبتلايان به کرونا افزايش يافت و خطر بيشتري کودکان را تهديد کرد. در شرايط کنوني که رعايت پروتکل هاي بهداشتي به حدود 40 درصد کاهش يافته، بستري کودکان مبتلا به کرونا در مراکز درماني افزايش يافته و در مقايسه با افراد بزرگسال که واکسن تزريق کرده اند، دچار عوارض سختتر اين بيماري ميشوند. از ابتدا تصور اينکه کودکان کرونا نميگيرند در ذهن خيليها وجود داشت. اما سويه دلتا يا کروناي هندي تمام اين فرضيات را به هم ريخت و اين بار نه فقط بزرگسالان، بلکه کودکان را هم مورد تهديد قرار داده است. سويه دلتا بسيار مسري است و کودکان نهتنها ناقلند بلکه درگير بيماري ميشوند و ريههايشان درگير ميشود و پدر و مادر ممکن است زماني به پزشک مراجعه کنند که بيماري کودک در مرحله پيشرفته قرار دارد.

دکتر مهديار سعيديان، در اينباره ميگويد: «متأسفانه از همان زمان شروع کرونا شايعاتي مبني بر عدم درگيرشدن کودکان و نوزادان با اين ويروس وجود داشت و تنها ناقلبودن کودکان مطرح ميشد. چون موارد ابتلاي زيادي از کودکان به کوويد هم مشاهده نشده بود، اين موضوع عملاً ناديده گرفته ميشد در نتيجه مسائل پيشگيرانه هم آنچنان رعايت نشد. از طرفي اين وسط شايعاتي هم به وجود آمد که به اين مسأله دامن زد از جمله اينکه کودکان زير 6 سال نبايد ماسک بزنند. متأسفانه برخي کارشناسان که ناآگاه بودند هم مصاحبه و عنوان کردند که کودکان زير 6 سال نبايد از ماسک استفاده کنند چرا که باعث کاهش اکسيژن خون ميشود و در رشدشان اختلال ايجاد ميکند. اين يکي از بارزترين شايعات کرونايي بود که ما در اين 18 ماه شنيديم. در حال حاضر شاهديم که بسياري از کودکان و نوزادان درگير اين نوع جهشيافته دلتا يا کروناي هندي هستند و بسياري از کودکان و نوزادان در بيمارستانها بستري هستند و متأسفانه موارد فوتي هم داشتيم و پدر و مادرها عزادار شدهاند.

لازم به ذکر است که والدين اصلاً به شايعات توجه نکنند چون ابتلاي کودکان نه تنها خود کودک را ناقل ميکند و براي بقيه افراد خانواده خصوصاً مسنترها خطرناک است، بلکه خود کودک را هم درگير بيماري ميکند و خطر جاني بههمراه دارد. توصيه اين است که کودکان حتماً از ماسک جراحي استفاده کنند و کودکان زير 2 سال يا زير يک سال هم که امکان استفاده از ماسک ندارند در همان گهواره که بچه را بيرون ميبرند يک پارچه نازک روي بچه بيندازند تا وقتي کودک در فضاي بيرون قرار ميگيرد به ويروس آلوده نشود. 

 مسأله ديگر آموزش است و والدين بايد به کودکانشان آموزش دهند که اين بيماري يک بيماري خطرناک است. بايد به او ياد دهند که از ماسک چطور استفاده کند و اکنون که به شروع سال تحصيلي نزديک مي شويم در مدرسه يا مهد کودک ماسک را با همکلاسيهايش عوض نکند و به قسمت جلوي ماسک دست نزند و اگر ماسکش خيس شد آن را حتماً عوض کند و اگر ميخواهد ماسکش را عوض کند از قسمت بندها بگيرد و به خود ماسک دست نزند. اين مسأله نقش بسيار مهمي دارد و والدين، مربيان، معلمان مدرسه و مهدکودکها هم در آموزش آن بسيار تأثيرگذارند و بايد با زبان ساده به کودکان آموزش دهند که چطور از ماسک استفاده کنند چون قوه تشخيص کودکان در اينباره کم است.

بيمارستانهاي تخصصي کودکان پر است از کودکان، نوزادان و شيرخواراني که مبتلا به نوع پيشرفته کوويد هستند که اين مسأله بهدليل عدم رعايت و بيتوجهي به توصيه کارشناسان بوده است.اما تشخيص زود هنگام ابتلا به کرونا در کودکان مي تواند تا حد قابل توجهي از آمار کودکان بستري شده در بيمارستان ها بکاهد .شناخت علائم کرونا در کودکان مي تواند به والدين و پرستاران کمک کند تا علائم اضطراري هشداردهنده را تشخيص دهند و به دنبال درمان مناسب بگردند.در اين مطلب علائم ويروس کرونا در کودکان اشاره شده است .

تب: اگرچه اکثر بزرگسالان مبتلا به کوويد-19 گزارش بروز تب را داده اند اما به گفته مرکز کنترل و پيشگيري بيماري آمريکا، تب در بين کودکان کم تر شايع است.

علائم شبيه به آنفولانزا: تقريبا 73 درصد از کودکان مبتلا به کوويد-19 دچار تب، سرفه يا تنگي نفس شدند. تنگي نفس در کودکان کم تر شايع است. 

علائم دستگاه تنفسي: کودکان مبتلا به نوع خفيف بيماري علائمي نظير آبريزش بيني، سرفه يا گلودرد را تجربه مي کنند.

علائم گوارشي: بعضي از کودکان دچار استفراغ، اسهال يا تهوع مي شوند.

تغيير در حس بويايي: ارزيابي سال 2020 نشان مي دهد که اکثر بزرگسالان در اثر ابتلا به کرونا حس بويايي خود را از دست مي دهند. محققان اين علامت را در جوانان بررسي نکردند، اما ممکن است کودکان هم حس بويايي يا چشايي خود را از دست بدهند.

درد : ممکن است کودک در اثر ابتلا به کرونا دچار درد عضلاني يا سردرد شود.

تغيير در رفتار: ممکن است کودک، به خصوص کودکي که توانايي بروز شفاهي احساس يا بيان علائم خود را ندارد، بداخلاق شود و بيشتر گريه کند. بعضي از کودکان نيز مضطرب مي شوند (به خصوص اگر بدانند که ويروس کرونا مي تواند خطرناک باشد)

درمجموع، معمولا علائم کوويد-19 در کودکان خفيف تر است. احتمال اينکه کودک نتواند مثل بزرگسالان علائم خود را گزارش کند هم وجود دارد.کودکان مبتلا به بيماري زمينه اي، مانند بيماري ريوي، قلبي يا ضعيف بودن سيستم ايمني، بيشتر مستعد بروز عوارض جدي در اثر ويروس کرونا هستند.

درست است که زدن ماسک باعث تجمع دياکسيدکربن در فضاي پشت ماسک ميشود اما اين مقطعي است و مهم ميزان دياکسيدکربن در خون است که بدن خود به خود آن را تنظيم ميکند. تجمع دياکسيدکربن در پشت ماسک مهم نيست چون ما سالهاست ميبينيم که جراحان ساعتهاي طولاني از ماسک استفاده ميکنند و اتفاقي هم برايشان نميافتد پس ما نبايد به اين شايعات توجه کنيم چون يک عده از روي ناداني يا مغرضبودن اين شايعات را گسترش ميدهند. به گفته پزشکان و متخصصان زدن ماسک فعلاً بهترين راه پيشگيري براي کساني است که بيشتر در معرض ويروس هستند؛ توصيه ميشود که اين افراد يک ماسک جراحي استفاده کنند و روي آن يک ماسک پارچهاي که داراي استانداردهاي لازم است استفاده کنند اما براي کودکان 2 تا 6 سال يک ماسک جراحي کافي است.

انتهای پیام /فاطمه هوشنگی 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار