کارشناس تغذیه و رژیم درمانی مرکز بهداشت هرمزگان گفت: نمک دریا به علت داشتن ناخالصی‌ها از جمله فلزات سنگین، خطر سرطان‌زایی آن‌ به اثبات رسیده است.
کد خبر: ۹۹۵۲۱
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۴ 23 September 2015
به گزارش تابناک هرمزگان، نمک دریا به نمک‌هایی گفته می‌شود که مستقیماً از آب دریا یا اقیانوس به دست می‌آیند و تصفیه نشده است و علاوه بر داشتن فلزات سنگین، ماده خطرناک سرطان زای آرسنیک دارد.

اعظم زمانی افزود: تبلیغات گسترده مصرف نمک دریا و عرضه آن از طریق عطاری‌ها، سوپرمارکت‌ها و برخی داروخانه‌ها موجب سردرگمی مصرف کنندگان شده است، اما مردم بدانند نمک دریا تصفیه شده نیست و حاوی موادی است که سلامت افراد را به خطر می‌اندازد.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی مرکز بهداشت هرمزگان گفت: جالب است بدانید مطالعات نشان داده‌اند که داشتن رژیم‌های غذایی که نمک فراوانی در آن‌ها وجود دارد احتمال پوکی استخوان را به مراتب افزایش می‌دهد.

زمانی افزود: اختلال در جذب ریز مغذی‌ها مانند آهن و روی از دیگر مضرات استفاده از نمک دریا است، این نمک ید کافی مطابق با استانداردهای اعلام شده برای پیشگیری از گواتر و اختلالات ناشی از کمبود ید را ندارد .

وی گفت: اکنون کلیه کارخانه های تولید کننده موظفند ید را به میزان توصیه شده وزارت بهداشت به نمک‌های خوراکی اضافه کنند زیرا استفاده از نمک یددار تصفیه شده تنها راه رساندن ید به بدن برای انجام اعمال حیاتی وابسته به این ریز مغذی است، .

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی مرکز بهداشت هرمزگان افزود : افراد سودجویی که سعی در ترویج مصرف نمک دریا دارند، نه تنها سلامت مردم کشور را به خطر انداخته اند بلکه موجب برگشت مشکل گواتر، تولد نوزادان با ناهنجاری‌های مادرزادی و بسیاری پیامدهای زیان‌بار بهداشتی می شوند .

اعظم زمان با تاکید بر اینکه شهروندان از خرید نمک دریا خودداری کنند، گفت: افراد سود جو در تبلیغات خود، نمک دریا را دارای خواصی مانند پایین آورنده فشار خون، کاهش دهنده ورم دوران بارداری، از بین برنده سینوزیت، شفاف کننده پوست و ضد لک، از بین برنده سودا، صفرا و بلغم و نیز تأمین کننده ید مورد نیاز غده تیروئید عنوان می‌کنند، که همه این‌ها خلاف واقعیت است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار