استاندار هرمزگان تاکید کرد؛

افزایش سهم هرمزگان از اقتصاد بانکرینگ خلیج فارس ضروری است/ قابلیت تبدیل ۱۶۵ روستای ساحلی به روستا‌های گردشگری جهانی

گروه استان‌ها - استاندار هرمزگان درباره سهم استان از اقتصاد بانکرینگ خلیج فارس و دریای عمان گفت: بر اساس آمارهای منتشر شده، درآمد حاصل از این صنعت بالغ بر ۲۲ میلیارد دلار است اما سهم استان هرمزگان کمتر از ۴ درصد است که این سهم بسیار ناچیز بوده و باید با برنامه‌ریزی دقیق و پیگیری مستمر افزایش یابد.
کد خبر: ۱۲۰۹۰۳۲
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۴ - ۱۰:۴۹ 21 October 2025

ضرورت افزایش سهم هرمزگان از اقتصاد بانکرینگ خلیج فارس

به گزارش خبرنگار تابناک از استان هرمزگان «محمد آشوری تازیانی» استاندار هرمزگان، در برنامه آقای استاندار شبکه خبر، اعلام کرد طرح جامع توسعه استان با تاکید بر ظرفیت‌های راهبردی، موقعیت ژئوپلیتیک و رویکرد اقتصاد مبتنی بر دریا تدوین و رونمایی شده است.

وی افزود: این طرح که مبتنی بر اسناد بالادستی و سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی و برنامه هفتم توسعه است، مبنای حرکت و توسعه پایدار استان خواهد بود.

تدوین طرح جامع توسعه هرمزگان با رویکرد آمایش سرزمین

استاندار هرمزگان با اشاره به اهمیت راهبردی استان در کشور گفت: هرمزگان با داشتن مزیت‌های متنوع صنعتی، شیلاتی و جغرافیایی از اهمیت بالایی برخوردار است و ضرورت داشت برای اداره و توسعه استان، نقشه راه و طرح جامعی تدوین شود.

وی با یادآوری سابقه حضورش در استانداری به عنوان معاون سیاسی و قائم مقام استاندار هرمزگان افزود: طرح جامع توسعه استان پیش از این نیز مطالعه شده بود، اما اکنون با رویکرد عملیاتی و راهبردی مبتنی بر برنامه هفتم توسعه کشور بازبینی و نهایی شده است.

آشوری تازیانی ادامه داد: گروهی از متخصصان و کارشناسان باتجربه حوزه برنامه‌ریزی را مامور کردم و شخصاً در جلسات تدوین طرح حضور داشتم. با تعیین سقف زمانی ۶ ماه، برنامه‌ای مبنایی و عملیاتی برای توسعه پایدار استان با رویکرد آمایش سرزمین و توجه ویژه به ظرفیت‌های استان تدوین شد.

مبنای طرح؛ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و برنامه هفتم توسعه

وی تاکید کرد: این طرح بر اساس سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری و فصل دوازدهم برنامه هفتم توسعه تنظیم شده است که به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های استان هرمزگان اشاره دقیق دارد.

استاندار هرمزگان افزود: مزیت‌های اصلی استان شامل توسعه صنعت شیلات، آبزی‌پروری، فناوری‌های وابسته به دریا و سایر بخش‌های مرتبط است که نقطه آغاز و پیشران توسعه استان خواهند بود.

ضرورت افزایش سهم هرمزگان از اقتصاد بانکرینگ خلیج فارس

وی درباره سهم استان از اقتصاد بانکرینگ خلیج فارس و دریای عمان تصریح کرد: بر اساس آمار‌های منتشر شده، درآمد حاصل از این صنعت بالغ بر ۲۲ میلیارد دلار است، اما سهم استان هرمزگان کمتر از ۴ درصد است که این سهم بسیار ناچیز بوده و باید با برنامه‌ریزی دقیق و پیگیری مستمر افزایش یابد.

وی ادامه داد: موقعیت ژئوپلیتیک و استراتژیک استان به همراه طول مسیر کوتاه سواحل از مزیت‌های مهم استان است، اما در گذشته غفلت‌هایی صورت گرفته که این فرصت‌های تاریخی تا حدی از دست رفته است.

ظرفیت‌های بخش شیلات و آبزی‌پروری

آشوری تازیانی به ظرفیت‌های بخش شیلات و آبزی‌پروری استان اشاره و اظهار کرد: ۵۰ هزار هکتار زمین برای آبزی‌پروری جانمایی شده است که در حال حاضر ۱۳ هزار هکتار بهره‌برداری شده و ۲۸ هزار هکتار دیگر نیز در مراحل تکمیل است.

وی افزود: برنامه ما این است که تا پایان دوره برنامه، حداقل نیمی از این ظرفیت به بهره‌برداری کامل برسد تا تولیدات شیلات استان که اکنون حدود ۴۰۲ هزار تن است، افزایش یابد.

استاندار هرمزگان همچنین به جمعیت حدود ۵۰ هزار صیاد، ۱۱ هزار شناور کوچک و ۱۳۷۰ شناور لنج ماهیگیری در استان اشاره کرد که این ظرفیت‌ها زمینه‌ساز توسعه بخش شیلات هستند.

چالش‌ها و برنامه‌های توسعه گردشگری ساحلی و دریایی

وی درباره صنعت گردشگری ساحلی خاطرنشان کرد: در این حوزه نسبت به سایر استان‌ها عقب هستیم، اما برنامه‌های توسعه این بخش در فصل دوازدهم برنامه هفتم دیده شده و ما باید با توسعه زیرساخت‌ها، توسعه صنایع وابسته مانند کشتی‌سازی و به‌کارگیری فناوری‌های جدید این عقب‌ماندگی را جبران کنیم.

آشوری تازیانی افزود: گردشگری ساحلی و دریایی یکی از حوزه‌هایی است که در سطح جهانی درآمد‌های سرشاری ایجاد کرده و باید سهم استان در این بخش افزایش یابد.

چشم‌انداز آینده و ضرورت سرعت در اجرای برنامه‌ها

استاندار هرمزگان با تاکید بر ضرورت شتاب‌بخشی در اجرای برنامه‌ها بیان کرد: طرح جامع توسعه استان مبنای حرکت ما قرار گرفته و باید ضمن رعایت سیاست‌ها و اسناد بالادستی، با سرعت و جدیت برای تحقق اهداف و افزایش سهم استان از فرصت‌های اقتصادی دریایی و توسعه پایدار تلاش کنیم.

او افزود: با برنامه‌ریزی و پیگیری مستمر، هرمزگان می‌تواند نقش مهم و تاثیرگذاری در اقتصاد ملی ایفا کند و از ظرفیت‌های بی‌نظیر خود بهره‌برداری بهینه داشته باشد.

۱۶۵ روستای ساحلی استان قابلیت تبدیل به روستا‌های گردشگری جهانی را دارند

استاندار هرمزگان، ضمن تشریح ظرفیت‌های بی‌نظیر گردشگری و توسعه زیرساختی استان، اعلام کرد که ۱۶۵ روستای ساحلی هرمزگان قابلیت ارتقاء به سطح روستای گردشگری جهانی مانند سهیلی قشم را دارند و پروژه‌های توسعه حمل‌ونقل و به‌ویژه ارتقای بندر شهید رجایی به بندر نسل سوم با مشارکت بخش خصوصی و دولتی در دستور کار قرار گرفته است.

استاندار هرمزگان با اشاره به روستای سهیلی در جزیره قشم که اخیراً در اجلاس جهانی گردشگری به عنوان روستای جهانی شناخته شده است، گفت: این روستا تمام شاخص‌های مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک مقصد گردشگری با تراز جهانی را دارد و توانسته است با برنامه‌ریزی دقیق و همکاری مجموعه دستگاه‌های اجرایی، مناطق آزاد و بخش خصوصی، ظرفیت‌های اشتغال پایدار را در حوزه گردشگری و صنایع دستی فراهم کند.

او افزود: ما در استان هرمزگان ۱۶۵ روستای ساحلی داریم که از نظر ظرفیت‌های گردشگری، اشتغال، صنایع دستی و محیط زیست، قابلیت ارتقا و تبدیل شدن به روستا‌های گردشگری جهانی را دارند. نمونه موفق آن روستای سهیلی است که اکنون به الگویی برای توسعه پایدار تبدیل شده است.

آشوری به جزئیات این موفقیت اشاره کرد و گفت: در یکی از روستا‌های کوچک ساحلی استان، قریب به ۲۰ واحد بوم‌گردی و رستوران ایجاد شده است که این موضوع برای گردشگران خارجی بسیار جذاب است. این بوم‌گردی‌ها علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار، نقش مهمی در حفظ محیط زیست و فرهنگ محلی دارند.

وی ادامه داد: این روستا‌ها توانسته‌اند با ایجاد صنایع دستی مرتبط با دریا، توسعه صادرات و بوم‌گردی، درآمد پایدار ایجاد کنند و حتی روند مهاجرت معکوس را تسهیل نمایند.

توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل؛ اولویت راهبردی هرمزگان

استاندار هرمزگان در ادامه به زیرساخت‌های حمل‌ونقل استان اشاره کرد و گفت: هرمزگان دارای چهار فرودگاه بین‌المللی و پنج فرودگاه دیگر در نقاط مختلف استان است که این مجموعه فرودگاهی یک مزیت راهبردی مهم برای توسعه استان محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: یکی از برنامه‌های مهم ما اصلاح و توسعه خطوط ریلی استان است که در برنامه‌های توسعه دیده شده و به‌خصوص ایجاد کریدور شمال-جنوب در دستور کار قرار دارد. این کریدور با هدف تسهیل ترانزیت کالا و مسافر، به گره‌های حمل‌ونقل کشور متصل خواهد شد.

آشوری همچنین اعلام کرد که در این دوره مدیریتی، مصوبه احداث ۴۳ کیلومتر آزادراه در استان به تصویب رسیده است.

وی افزود: این آزادراه‌ها با اعتبار ۹۶۰۰ میلیارد تومان و مشارکت ۴۰ درصدی شرکت زیرساخت، ۲۰ درصدی بندر شهید رجایی و ۴۰ درصدی بخش خصوصی ساخته خواهد شد.

بندر شهید رجایی از بندر نسل دوم به بندر نسل سوم

استاندار هرمزگان درباره نقش استراتژیک بندر شهید رجایی گفت: بندر شهید رجایی بزرگ‌ترین بندر کشور با ظرفیت عملیاتی ۱۸۹ میلیون تن است، اما به دلیل کمبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای نتوانسته‌ایم بهره‌وری کامل آن را به دست آوریم.

وی تاکید کرد: هدف ما تبدیل این بندر به بندر نسل سوم است، به گونه‌ای که علاوه بر تخلیه و بارگیری، فعالیت‌های پردازش، فراوری کالا و ایجاد محیط صنعتی در آن توسعه یابد تا ارزش افزوده بیشتری ایجاد کند.

آشوری افزود: پروژه احداث آزادراه‌های مهم برای اتصال بندر به شبکه حمل‌ونقل کشور، به عنوان نقطه شروع کریدور مطمئن و آبرومند در کشور شناخته شده و در مرحله فراخوان برای جذب پیمانکاران است.

سند توسعه استان در برنامه هفتم آینده‌ای روشن برای هرمزگان

استاندار هرمزگان خود تاکید کرد: سند توسعه استان در راستای برنامه هفتم توسعه تدوین و اجرا خواهد شد و افزود: با این برنامه‌ریزی‌ها، هرمزگان به قطب گردشگری، اقتصادی و حمل‌ونقل کشور تبدیل خواهد شد و اشتغال پایدار و توسعه همه‌جانبه در این استان شکل خواهد گرفت.

تحول در گردشگری و توسعه متوازن برنامه‌های ویژه استاندار هرمزگان برای رونق استان

آشوری تازیانی از برنامه‌های جامع استان برای توسعه گردشگری، تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام، تقویت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و ارتقاء نقش بخش خصوصی در رشد هرمزگان خبر داد.

او با تاکید بر ظرفیت‌های بی‌نظیر استان، خواستار نگاه ملی-منطقه‌ای برای پیشبرد حکمرانی متوازن شد.

استاندار هرمزگان با تاکید بر تنوع اقلیمی استان، از برنامه‌ریزی برای توسعه گردشگری دریایی، کشاورزی و طبیعت‌گردی در جزایر و مناطق کمتر توسعه‌یافته خبر داد. او گفت: در جزیره هندورابی با مشارکت بخش خصوصی، کمپینگ‌های گردشگری و زیرساخت‌های رفاهی ایجاد شده‌اند، بدون آن‌که آسیبی به طبیعت وارد شود.

وی افزود: گردشگری صحرایی، کشاورزی و طبیعت‌گردی در مناطقی مانند سیاهو، حاجی‌آباد و بشاگرد نیز در دستور کار قرار گرفته است. به عنوان نمونه، در بشاگرد ۳۰۰۰ هکتار نخلستان خرمای مجول –گران‌ترین خرمای اقتصادی جهان– کاشته شده که هدف‌گذاری برای افزایش آن تا ۵۰۰۰ هکتار در حال انجام است.

افزایش سهم هرمزگان از گردشگری ملی و هدف‌گذاری تا ۱۵ درصد

آشوری تازیانی با اشاره به سهم کمتر از ۵ درصدی هرمزگان از گردشگری ملی، گفت: با توجه به تنوع اقلیمی و جاذبه‌های طبیعی استان، هدف‌گذاری ما افزایش این سهم به ۱۰ تا ۱۵ درصد در مرحله اول است.

وی همچنین از اختصاص ۱۸۹ میلیارد تومان تسهیلات برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری خبر داد و تاکید کرد: ۱۳۷ میلیارد تومان از این منابع از محل تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده است.

تقویت نقش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در حکمرانی استان

استاندار هرمزگان با بیان این‌که دو منطقه آزاد و پنج منطقه ویژه اقتصادی در استان فعال هستند، افزود: منطقه مکران با استان سیستان و بلوچستان مشترک است و ظرفیت‌های بی‌نظیری برای توسعه دارد. با این حال، نقش دولت در تصمیم‌سازی و حکمرانی آن‌طور که باید دیده نشده است.

وی از تشکیل شورای راهبردی استان با حضور نمایندگان مناطق آزاد، ویژه و توسعه‌گرا خبر داد و گفت:‌این شورا می‌تواند هماهنگ‌کننده بین‌بخشی و پشتیبان تصمیم‌گیری‌ها باشد تا حکمرانی یکپارچه در استان شکل بگیرد.

تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه‌تمام؛ از پل خلیج فارس تا قطار شمال-جنوب

استاندار هرمزگان در پاسخ به سوالی درباره پروژه‌های نیمه‌تمام استان گفت: حدود ۱۵۰۰ طرح نیمه‌تمام در استان داریم که بخشی از ثروت ملی در آنها بلوکه شده است. از جمله این پروژه‌ها می‌توان به پل خلیج فارس و کریدور ریلی شمال-جنوب اشاره کرد.

وی تصریح کرد: برای تکمیل این پروژه‌ها اولویت‌بندی کرده‌ایم. طرح‌هایی که ضریب پیشرفت بالای ۵۰ تا ۷۰ درصد دارند و در فرایند توسعه موثرند، در اولویت قرار گرفته‌اند. برخی پروژه‌ها نیز در صورت امکان به بخش خصوصی واگذار خواهند شد.

اقتصاد مرزی هرمزگان در مسیر تحول است

استاندار هرمزگان با تشریح اقدامات انجام‌شده در حوزه اقتصاد مرزی، توسعه زیرساخت‌های بهداشتی، آموزشی و ورزشی، از گام‌های مهم استان برای بهره‌مندی بیشتر مردم از ظرفیت‌های منطقه‌ای خبر داد و اعلام کرد که تردد خودرو‌های مناطق آزاد قشم و کیش به‌زودی در کل استان آزاد خواهد شد.

توسعه تجارت رسمی و بهره‌مندی مردم از اقتصاد مرزی

محمد آشوری تازیانی، استاندار هرمزگان با اشاره به تغییر سیاست‌ها در حوزه تجارت مرزی، گفت: اقتصاد مرزی استان در حال عبور از مدل سنتی به سمت تجارت رسمی است و ظرفیت جدیدی برای ۵ سال آینده در نظر گرفته شده که بر اساس آن، رویه‌های ملوانی به تجارت رسمی تبدیل خواهد شد.

وی افزود: سقف ارزی تخصیص‌یافته برای این طرح حدود ۴.۶ میلیارد دلار است که مناطق مرزی می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. هدف اصلی، حذف واسطه‌ها و بازگشت سود حاصل از تجارت به مردم بومی منطقه است.

افزایش سهمیه و سفر‌های دریایی لنج‌ها

آشوری از ارسال درخواست افزایش سهمیه لنج‌ها به وزارت اقتصاد و ستاد مبارزه با قاچاق کالا خبر داد و گفت: ۷۶۴ لنج تجاری در استان فعال هستند و ما به دنبال افزایش سفر‌های دریایی برای کاهش ناترازی اقتصادی در این بخش هستیم.

وی با اشاره به اینکه سفر‌های لنج‌ها از یک سفر در سال به سه سفر افزایش یافته، افزود: باید ترکیب درآمد و هزینه در حوزه دریایی متعادل شود تا معیشت ملوانان و صاحبان لنج‌ها اقتصادی‌تر شود.

استاندار هرمزگان با تاکید بر اهمیت مشارکت بنگاه‌های اقتصادی در توسعه ورزشی گفت: رویکرد ما استفاده از مسئولیت اجتماعی بنگاه‌هاست. صندوقی در حال تأسیس است تا این منابع هدفمند شود. نتیجه این اقدام تکمیل ۱۶۰ مدرسه تا مهر امسال و برنامه‌ریزی برای افتتاح ۲۵۰ مدرسه دیگر تا مهر آینده است.

وی افزود: حضور فعال استان در میادین ملی و بین‌المللی ورزشی، نتیجه سرمایه‌گذاری هدفمند در این حوزه است.

تحول در زیرساخت‌های درمانی استان

آشوری با اشاره به پروژه‌های بزرگ بیمارستانی استان گفت: بیمارستان بندرعباس با ۵۶۴ تخت‌خواب به ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است و در سفر رئیس جمهور ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار جدید اختصاص پیدا کرد تا به‌زودی افتتاح شود.

او افزود: همچنین بیمارستان میناب و مرکز درمانی جدید ۲۵۶ تخت‌خوابی (ستاره خلیج فارس) با سرمایه‌گذاری یک و نیم هزار میلیارد تومانی ستاره خلیج فارس، ظرفیت درمانی استان را بیش از هزار تخت افزایش خواهد داد.

تردد خودرو‌های مناطق آزاد در کل استان آزاد می‌شود

استاندار هرمزگان از تصویب مصوبه مهمی برای آزادسازی تردد خودرو‌های مناطق آزاد در سطح استان خبر داد و گفت: این مصوبه ۲۰ روز پیش ابلاغ شده و اجرای آن دو ماه زمان نیاز دارد. با این اقدام، مردم استان از مزایای خودرو‌های مناطق آزاد با تعرفه پایین بهره‌مند می‌شوند.

آشوری تازیانی با تأکید بر اهمیت تقویت سرمایه اجتماعی اظهار کرد: برای کاهش گسست دولت و ملت، سعی کرده‌ام بی‌واسطه در بین مردم باشم. در مناسبت‌هایی مانند روز عصای سفید، با نابینایان جلسه برگزار کردیم و آنان را مستقیماً وارد شورای برنامه‌ریزی کردیم تا خودشان نظراتشان را بیان کنند. این مشارکت، احساس تعلق را در مردم افزایش می‌دهد.

انتهای پیام/

 

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار