فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی بر حفاظت از داشته‌های تاریخی با جلب مشارکت مردم تأکید کرد.
کد خبر: ۱۰۰۵۲۷۷
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۱ 30 October 2021

 

به‌گزارش تابناک مرکزی، سرهنگ محمد خسروی در جلسه‌ای که با حضور دهیاران، شوراهای شهر و شهردار شهر محلات برگزار شد، انواع جرائم حوزه میراث فرهنگی، آسیب‌ها به آثار و ابنیه تاریخی و ماده ۵۵۸ الی ۵۶۹ قانون مجازات اسلامی را مورد بررسی و آموزش قرار داد.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی بر خلا آموزشی فردی و اجتماعی برای محافظت از بناهای تاریخی تاکید کرد و گفت: بايد از ظرفيت مشاركت مردمی به ويژه انجمن‌های ميراث فرهنگی در شهرها و روستاها بيشتراستفاده شود.
او افزود: حفاظت از میراث تاریخی و فرهنگی باید به صورت گسترده فرهنگسازی شده و در بین جوامع محلی نهادینه شود تا بتوانیم آسیب‌های موجود در این حوزه را به حداقل برسانیم، فرهنگسازی بهترين راهكار مقابله با تخریب‌کنندگان آثار تاریخی است.
سرهنگ خسروی ناآگاهی مخربان را دليل اصلی آسيب به اماكن گردشگری تاريخی يا طبيعی اعلام کرد و گفت : بازگويی اهميت فرهنگی و تاريخی ميراث فرهنگی از طريق رسانه‌ها، فعالان فضای مجازی، پيگرد قانونی جدی تخريب و آگاهی بخشی به دانش آموزان درباره اهميت ميراث‌فرهنگی در قالب آموزش‌های رسمی در نظام تعليم و تربيت، بايد به يك امر ثابت آموزشی و فرهنگی جامعه تبديل شود.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: بايد آموزش‌ها نسل به نسل درباره اهميت ميراث‌فرهنگی ادامه يابد تا روند آسیب رساندن به بناهای تاریخی در نگاه شهروندان زشت و نامبارك قلمدادشود.
او ادامه داد: اكنون كه گردشگری به عنوان يكی از موتورهای محركه اشتغالزايی و درآمدزايی كشور مدنظر قرارگرفته و احيای بناهای تاريخی و فرهنگی برای جذب گردشگران نيز با استقبال خوب سرمايه‌گذاران بخش خصوصی در جای جای كشور مواجه‌شده‌است، باید برای ازبين رفتن اين پديده نامبارک برنامه‌ريزی فرهنگی تدارك ببينيم.
سرهنگ خسروی يادآور شد: براساس ماده ۵۵۸ قانون مجازات اسلامی تخریب و يا وارد كردن هر گونه خدشه از جمله يادگاری نويسی بر روی آثار تاريخی و باستانی هر شخصی به ابنيه، اماكن، محوطه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی- تاريخی كه در فهرست آثار ملی ‌ايران به ثبت رسيده است مشمول مجازات حبس و جريمه است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار