کد خبر: ۱۰۰۷۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۱ 06 November 2021

آمار و اطلاعات یکی از اجزای اصلی و ضروری برای برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری‌ها و ارزیابی عملکرد‌های سطوح مختلف مدیریت است. سیاستگذاران، برنامه‌ریزان و کارشناسان برای تدوین راهبردها، سیاستگذاری و تعیین خط‌مشی، برنامه‌ریزی، نظارت، هماهنگی و هدایت برنامه‌ها و نیز فعالان اقتصادی برای شناسایی جایگاه و وضعیت کشور از نظر اقتصادی، به داده‌های آماری نیاز دارند.

همچنین ارائه تصویر روشن و گویا از گذشته تا حال، پیش‌بینی وضعیت آینده و برطرف کردن نقاط ضعف موجود در بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مستلزم وجود داده‌های آماری دقیق، جامع و به روز است.

به عبارت دیگر، برای اداره جامعه، پایه و اساس برنامه ریزی باید بر اساس آمار و اطلاعات به روز تنظیم شده باشد تا بتوان بیشترین استفاده را از امکانات موجود برد. یا با توجه به محدود بودن امکانات، به اولویت بندی نیاز‌ها و امکانات پرداخت. وجود شبکه‌های اطلاع رسانی گسترده، مهم‌ترین ویژگی کشور‌های پیشرفته و وجه تمایز این کشور‌ها از کشور‌های در حال توسعه است.

آگاهی از شرایط فعلی، توان برنامه ریزی برای آینده را افزایش می‌دهد و امکان دست یابی به اهداف مورد نظر را بیشتر می‌کند. تصمیم گیری بدون اطلاعات کافی، پذیرفتن شرایط تحمیلی است و آنچه از خود اطلاع رسانی مهم‌تر است، درستی اطلاعات دریافتی است.

با توجه به این، مهم است که در شرایط فعلی اگر بخواهیم زمینه شکوفایی و توسعه جامعه را فراهم آوریم، چاره‌ای جز داشتن آمار دقیق و قابل اطمینان نداریم.

بنابراین، آمار مانند آینه، تصویری واقعی از جنبه‌های گوناگون جامعه ترسیم می‌کند هر قدر آینه شفاف‌تر باشد، مسائل را بهتر بازتاب می‌دهد.

تلاش مرکز آمار در گردآوری آمار دقیق، در گرو اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در جامعه، اطلاع رسانی درست مردم به مأموران سرشماری و تربیت و آموزش مأموران برای دریافت اطلاعات درست از خانوار‌ها و انجام وظیفه مطلوب مأموران سرشماری است. در این میان، به یقین، این تلاش بدون همکاری و مشارکت دل سوزانه مردم به سرانجام نمی‌رسد.

به گزارش تابناک همدان، معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری همدان در دومین جلسه هماهنگی ستاد سر شماری نفوس و مسکن ۱۴۰۰ شهرستان همدان گفت: سرشماری از ابتدای آبان شروع شده و در این مدت قسمت عمده کار پیش رفته است، اما  برخی از نقاط نیازمند همکاری و مساعدت بیشتری است.

یزدان آزرمی تاکید کرد: اگر اعتقاد داریم که برای توسعه همه جانبه همگی تلاش کنیم مبنای توسعه می‌تواند آمار و البته آمار دقیق باشد.

وی خاطر نشان کرد: برای اجرای این فرایند لازم است دو بعد اطلاع رسانی و همکاری همزمان دنبال شود، که در حوزه همکاری نیازمند همکارای دستگاه ها، نهادها، سازمان‌های خصوصی و دولتی به صورت همزمان هستیم که به نطر می‌رسد تا الان اتفاقی نیفتاده و نیازمند اهتمام جدی است.

آزمند افزود: در بخش اطلاع رسانی در زمان باقی مانده نیازمند این هستیم این رخداد در زمان باقی مانده به یک جنبش اطلاع رسانی تبدیل شود.
 
 سرشماری ثبتی مبنایی اجرا خواهد شد 

در ادامه جلسه سرپرست معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی همدان عنوان کرد: این آخرین سرشماری به صورت سنتی و دستی در سطح کشور است از این به بعد سرشماری به صورت ثبتی و مبنایی به واسطه دستگاه‌های مختلف صورت می‌گیرد. 

مهدی صدوقی در خصوص سرشماری ثبتی و مبنایی گفت: اداره پست و سازمان نقشه برداری طرحی را به عنوان نقشه‌های جی نفع انجام داده اند این نقشه‌ها کد پستی را تا بلوک ها همسان سازی کرده اند که در دوره بعدی  سرشماری آمارگیر‌ها به  جای مراجعه به خانوار‌ها  به ادارات ذی نفع مراجعه کنند.

وی گفت: در سرشماری که در حال اجرا است ایراداتی خواسته و نخواسته به وجود آمده، در دوره‌های قبلی همه کشور، مسئولین، نهاد‌ها و ارگان‌ها بسیج می‌شودند و افکار عمومی را برای اهمیت سرشماری آگاه می‌کردند و در پی این شفافیت سازی مردم نیز پاسخگوی ماموران آمارگیر قرار می‌گرفتند، اما در این دوره متاسفانه شاهد عدم همکاری به دلیل عدم شفاف سازی در برخی از نقاط شهرستان همدان هستیم.
 
همدان پایلوت سرشماری ۱۴۰۰

صدوقی اشاره کرد:  قرار بود سرشماری در همدان به صورت نقطه‌ای انجام شود، اما این روند به کل شماری تغییر کرد که علت آن بنا به در خواست مسئولین استان که دغدغه کم شماری دردوره قبلی را داشتند.
 
وی تاکید کردک مرکز آمار نیز بنا به درخواست مسئولین استانی موافقت کرد البته این موافقت منوط به همکاری تمام ارگان‌های دولتی، غیر دولتی و خصوصی استان شد.
 
سرپرست معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی همدان گفت: در سرشماری سال جاری ۵ استان به عنوان پایلوت انتخاب شدند که همدان یکی از آنهاست.

صدوقی اشاره‌ای به فرایند سرشماری کرد و گفت: در زمان اجرای شاهد این هستیم که  نهاد‌ها به صورت کامل پای کار نیامدند الان ۸۰ درصد کار به صورت فیزکی انجام شده است و می‌توان گفت خیلی از مامورین آمار کار خود را به پایان رسانده اند، اما در برخی از مناطق عدم همکاری کاملا مشهود است به این صورت که برخی از مامورین سرشماری از ۸۰۰ خانوار فهرست برداری کرده اند، مراجعه شده، اما برای ۵۰۰ خانوار عدم همکاری ثبت شده است.
 
کاغذ بازی به سر شماری هم رسید

وی گفت: برخی از ادارات خانوار موسسه‌ای دارند مانند پادگان ها، خوابگاه ها، سازمان زندان‌ها و ... که با وجود تاکید رییس جمهور مبنی بر همکاری همه دستگاه ها، اما این ادار‌ها تا زمان نامه نگاری از همکاری امتناع می‌ورزند و متاسفانه با گذشت ۱۵ روز از روند سرشماری تا کنون اطلاعات این خانوار‌ها ثبت نشده است.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد:  در مدت زمان باقی مانده تا ۲۰ آبان که زمان رسمی سرشماری به پایان می‌رسد و بنا به گفته مرکز سرشماری اجازه تمدید داده نشده با همکاری این نهاد‌ها بتوانیم آمار دقیق را به کشور منعکس کنیم .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار