رئیس محیط زیست لارستان گفت: پرنده "هوبره" و "قوچ لارستان" به دلیل کاهش شدید بارندگی در منطقه لارستان در معرض انقراض و کوچ از این منطقه هستند.
کد خبر: ۱۰۱۳۵
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۷ 03 March 2015

خدانظر انصاری در گفت‌وگو با تسنیم در لارستان، با بیان اینکه روز سوم مارس مصادف با 12 اسفند به عنوان روز جهانی حیات وحش نامگذاری شده است اظهار داشت: این روز فرصتی ارزشمند برای تغییر دیدگاه تخریبگرانه به حیات وحش است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: روزجهانی حیات وحش تاکید مجددی است بر ارزش‌های ذاتی حیات وحش و نقش متنوع آنها که شامل ارزش اکولوژیکی، ژنتیکی، آموزشی، علمی، اقتصادی، اجتماعی، زیبایی‌شناسی و فرهنگی برای توسعه پایدار و رفاه انسانی است.

رئیس اداره محیط زیست لارستان روز جهانی حیات وحش را فرصتی مناسب برای توجه به گونه‌های متنوع جانوری جهان، افزایش آگاهی درباره منافع بی‌شمار حیات وحش برای مردم و مبارزه علیه اقدامات تهدیدکننده حیات وحش عنوان کرد.

وی با بیان اینکه منطقه حفاظت شده "هرمود" لارستان با 207 هزار هکتار مساحت از مناطق حفاظت شده مهم کشور به شمار می رود تصریح کرد: مهم‌ترین گونه حفاظت شده در این منطقه "قوچ لارستان" است که گونه‌ای منحصر به فرد است و دارای شهرتی جهانی است.

رئیس اداره محیط زیست لارستان با هشدار نسبت به در معرض انقراض بودن گونه‌هایی مثل پرنده "هوبره" که حفاظت شده جهانی است بیان کرد: خوشبختانه براساس سرشماری‌های صورت گرفته تعداد قوچ‌های معروف به "قوچ لارستان" حدود 25 درصد افزایش داشته‌اند اما متأسفانه به دلیل کاهش شدید بارندگی در منطقه لارستان امکان کوچ این گونه ارزشمند از منطقه لارستان وجود دارد.

وی با ابراز نگرانی نسبت به در پیش‌بودن سالی سخت برای حیات وحش گفت: با تعبیه چند آبشخور و آب‌رسانی به منطقه و تلاش مأموران محیط‌بان در حفاظت از گونه های حیات‌وحش، امید است این گونه‌ها محافظت و حراست شود.

انصاری مهم‌ترین چالش‌های مناطق حفاظت شده لارستان را خشکسالی عنوان و تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون هیچگونه بارندگی در مناطق فوق نداشته‌ایم.

"هوبره" یکی از پرندگان نادر و ارزشمند حیات وحش کشور ایران است که به عنوان گونه‌ای حمایت شده مورد حفاظت قرار می گیرد و در مقیاس جهانی به عنوان گونه‌ای آسیب‌پذیر در فهرست قرمز آی یو سی ان به ثبت رسیده است.

"قوچ لارستان" دارای شهرت جهانی است و به عنوان ریزترین قوچ دنیا یا "قوچ مینیاتور" شناخته می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار