کد خبر: ۱۰۱۴۳۷
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳ 27 September 2015
تابناک گیلان: سال‌ها از پی هم می‌گذرند، اما هنوز هم که هنوز است هیزم‌شکنی در ماسوله غرب کشور مرسوم است و رونق دارد. چوب، این محصول باارزش باید کماکان قطع و سوزانده شود تا گرمی‌بخش خانه‌های روستایی باشد. اینجا با سردی هوا، تن درختان هم می‌لرزد چون می‌دانند هر لحظه ممکن است قطع شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه همدان، مسئولان حفاظت محیط‌زیست که دغدغه‌ واردات چوب دارند و مدعی‌اند مسئولان قبل از انتصاب شنوایی‌سنجی کامل شده‌اند، باید بیشتر از سایرین نسبت به این مسأله حساس‌ باشند، چراکه تنها در این روستای نیست که روستاییان ناچار به استفاده از چوب برای گرم کردن منازلشان هستند، حال این سوال پیش می‌آید که این چوب از کجا باید تامین شود؟ مگر نه اینکه درختان باید قربانی بی‌توجهی مسئولان شوند.

ما در قرن 21 زندگی می‌کنیم و هیچ توجیهی را نمی‌پذیریم که نمی‌توان به منطقه‌ای گاز رساند. در حالیکه ایران یکی بزرگ‌ترین دارنده گاز در جهان است، این نعمت خدادادی هنوز به اقصی نقاط کشورمان نرسیده است. چطور می‌توان برای انتقال گاز به خارج از کشور لوله‌هایی با ضخامت در دل زمین کاشت اما در داخل مشکلاتی برای عدم انجام این کار مطرح می‌شود که به هیچ وجه قابل قبول نیست.

شهرستان اسدآباد که از گذشته به دروازه‌غربی استان همدان مشهور بوده دارای ۲ بخش مرکزی و پیرسلمان است که به‌علت قرار گرفتن در وضعیت جغرافیایی خاص نه‌تنها دارای دشت هموار و حاصلخیز است، بلکه از کوه‌های صعب‌العبوری نیز تشکیل شده است.

در اسدآباد 52 روستا وجود دارد که تراکم آنها در حاشیه شهر اسدآباد زیاد بوده و جالب است که مردم آنها به زبان‌های ترکی، کردی و فارسی تکلم می‌کنند. یکی از روستاهایی که در 8 کیلومتری شهر اسدآباد قرار گرفته، ملحمدره است که به‌علت ساختار پلکانی آن و با نوع مبلمان و دکوراسیون روستاییش به «ماسوله غرب کشور» مشهور شده و با توجه به ظرفیت‌های خوب خود در بخش گردشگری و کشاورزی، یکی از روستاهای هدف گردشگری استان نیز به‌حساب می‌آید.

این روستا با ۴٠٠ نفر جمعیت و ١٢٠ خانوار جزو روستاهای بخش مرکزی این شهرستان است که سرسبزی و بافت با ارزش منازل روستایی و باغات و محصولات باغی فراوان و گیاهان دارویی این روستا را ممتاز کرده است.

روستای ملحمدره که در سال 88 به عنوان روستای هدف گردشگری و توریستی شهرستان اسدآباد معرفی شد، یکی از قدیمی‌ترین و خوش آب و هواترین روستاهای منطقه اسدآباد است که به علت سرسبزی و درختان و گیاهان سرسبز فراوان و معتدل بودن آب و هوای آن در مدت ٩ ماه از سال در فصول بهار و تابستان و پاییز به نام ملحمدره به معنای دره‌ای سبز و درخشنده چون پارچه سبز ابریشمی نامگذاری شده است.

در کنار همه محرومیت‌هایی که در این روستا وجود دارد، امسال هم مانند سال‌های گذشته مردم باید برای گرم کردن منازلشان در سرمای سخت زمستان ارتفاعات همدان به‌فکر تهیه چوب باشند، چراکه هنوز از نعمت گاز برخوردار نیستند.

دهیار روستای ملحمدره در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه بیشتر مردم این روستا به باغداری مشغول هستند، اظهار کرد: در کنار باغداری برخی از اهالی روستا نیز به شغل زنبورداری و دامداری اشتغال دارند.

"حسین زارعی" محصولات آلو، انگور، گردو و بادام ... را از جمله محصولات مهم باغات این روستا عنوان کرد و افزود: در کنار این محصولات انواع و اقسام داروهای گیاهی چون آویشن، گل‌ختمی، خاکشیر، گزنه، شیرین‌بیان، موسیر، پونه، آلبالوی وحشی کوهی، بادام‌وحشی، بومادران، گون و ... در مراتع و باغات روستا به وفور یافت می‌شود.

وی یادآور شد: حیوانات مختلفی نیز در محیط‌زیست طبیعی این روستا چون گرگ، عقاب‌طلایی و عقاب‌دشتی، سنجاب‌زمینی، پرنده سنبل خاکستری، کبک، کفتار، خدنگ، خرگوش، چکاوک و انواع روباه در حال زیست هستند.

زارعی با اشاره به وجود رشته کوه آلمابلاغ در این روستا خاطرنشان کرد: رودخانه‌های متعددی چون زرشک، چهل چشمه و پلنگ‌دره با آبی گورا در این روستا جاری است.

وی قطب اصلی اقتصاد روستا را بر مبنای تولید محصول گردو دانست و گفت: علاوه بر کمیت و کیفیت گردوی روستای ملحمدره سالانه ٢٠٠ تن آلو از باغات این روستا برداشت می‌شود.

زارعی با اشاره به برگزاری جشنواره آلو در روستای ملحمدره توسط میراث فرهنگی طی دو سال اخیر متوالی خاطرنشان کرد: توجه ویژه مسئولان شهرستان از طریق جهاد کشاورزی و ادارات ذیربط در بحث فرآوری خشکبار می‌تواند نقش موثری در ارزش‌افزوده محصولات خشکبار و حتی گیاهان دارویی این روستا داشته باشد.

وی با اشاره به بازدید سالیانه ٣ تا ۴ هزار نفر مسافر، گردشگر و توریست از سطح این روستای گردشگری و مناطق دیدنی آن افزود: به صورت هفتگی مسافران بسیاری از استان و شهرستان‌های مختلف این روستا را برای کوهنوردی و گردشگری انتخاب می‌کنند.

زارعی با تاکید بر ایجاد امکانات تفریحی بیشتر در امر گردشگری روستا چون فضاهای تفریحی و آلاچیق، کمپینگ گردشگری، پارکینگ اختصاصی، زیباسازی و سنگ فرش معابر روستایی و تله‌کابین تصریح کرد: جذب سرمایه‌گذار توسط مسئولان می‌تواند از نقش موثر ی در ایجاد امکانات تفریحی بیشتر روستا برخوردار بوده و این روستای هدف گردشگری را در کشور چون روستای ماسوله معرفی و حتی در بازاراریابی خشکبار و تولیدات محصولات روستا توسط گردشگران و مسافران موثر واقع شود.

وی عدم‌گازرسانی به این روستا را یکی از معضلات و مشکلات روستا برشمرد و اظهار کرد: به گفته مسئولان صعب‌العبور بودن و بافت باغات حریم و جاده روستا از علل تعلل پروژه گازرسانی به این روستا است که از مسئولان خواستاریم با رسیدگی به این معضل از مهاجرت مردم روستا به شهر جلوگیری کنند، چرا که به طور قطع در آینده نزدیک در صورت عدم‌گازرسانی به روستا مردم برای استفاده از خدمات بهتر خواه ناخواه از روستا به شهر مهاجرت خواهند کرد.

وی تصریح کرد: 50 درصد مردم از بخاری با سوخت نفت سفید و 50 درصد از کرسی استفاده می‌کنند و چوب مورد نیاز را خود مردم از باغات روستا تامین می‌کنند.

وی با بیان اینکه مردم چوب مورد نیاز روزمره خود برای روشن کردن تنور و استفاده از کرسی را از باغات خود تامین می‌کنند، خواستار تامین اعتبار ویژه استانی یا ملی برای روستا شد تا بتوان مشکلات را رفع کرد.

زارعی ورود فاضلاب روستا را به رودخانه از معضلات محیط‌زیستی این روستا دانست و گفت: متاسفانه به علت بافت روستا امکان حفر چاه جاذب در روستا وجود ندارد که تنها راهکار رفع این مشکل اتصال فاضلاب روستای ملحمدره به فاضلاب شهری شهرک سیداحمد با توجه به نزدیکی مسیر آن به روستا است.

دهیار روستای ملحمدره در ادامه با بیان اینکه آب رودخانه‌های ملحمدره در طول ٩ ماه از سال هدر می‌رود، افزود: با توجه به خشکسالی و مشکلات پیرامون آن لازم است مسئولان ذیربط اقداماتی در بحث جلوگیری از هدر رفت آب رودخانه و ایجاد سیل‌بند و سدخاکی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر جوی‌های آب روستای ملحمدره به طور سنتی و فاقد لوله‌کشی است، خاطرنشان کرد: این امر موجب هدررفت آبیاری باغات روستا و نارضایتی مردم بوده که لازم است مسئولان جهادکشاورزی در این راستا مطالعه و این مشکل را مرتفع سازند.

زارعی با بیان اینکه این روستا داری طرح هادی است، افزود: در حال حاضر ۴ درصد از مساکن روستایی ملحمدره با ارائه تسهیلات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان مقاوم‌سازی و نوسازی شده‌اند که به علت بافت با ارزش مساکن موجود روستا امکان مقاوم‌سازی و نوسازی دیگر منازل وجود ندارد.

وی در ادامه با اشاره به برخی اقدامات انجام شده در این روستا توسط دهیاری یادآور شد: دیوارکشی پیاده‌رو به علت بافت روستا، لایروبی رودخانه، آبرسانی و لوله‌کشی آب به داخل روستا برای مسافران و گردشگران، ایجاد ٢ باب سرویس بهداشتی عمومی، نصب تابلو در و معابر، تعمیر غسالخانه، مخروب‌ریزی در ورودی روستا و ایجاد ایستگاه سایبان مسافر روستایی از جمله اقدامات انجام شده توسط دهیاری و نیز مشارکت مردمی این روستا است.

زارعی تصریح کرد: یکی از بزرگترین و شاخص‌ترین اقدامات در این روستا جمع‌آوری و دفن زباله‌های روستایی است که در طول هفته دو روز برای انجام این امر اختصاص یافته است.

وی ایجاد پارک روستایی و فضای ورزشی مناسب را از جمله برنامه‌های آینده در حال پیگیری دهیاری این روستا برشمرد و گفت: مردم روستای ملحمدره از مشارکت مردمی بالایی در کارهای عمومی روستا برخوردار هستند.

به گزارش ایسنا، پیش‌بینی برنامه‌های مختلف، اختصاص اعتبارات گردشگری و جذب سرمایه‌گذار توسط مسئولان در روستای ملحمدره برای ایجاد پروژه‌ها و اماکن تفریحی و رفاهی و ایجاد زیرساخت‌های بیشتر می‌تواند نقش موثری برای معرفی روستای گردشگری و توریستی ملحمدره همچون روستای ماسوله در کشور داشته باشد که این امر تنها همکاری و عزم راسخ کلیه ادارات ذیربط استانی و شهرستانی را می‌طلبد تا نام این روستا را در کشور نامی کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار