سومین کنفرانس ملی کاربرد سامانه اطلاعات مکانی در مدیریت صنعت برق آذرماه سال جاری در مازندران برگزار می شود.
کد خبر: ۱۰۱۴۸۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۸ 27 September 2015
به گزارش تابناک مازندران  نشست هماهنگی برگزاری کنفرانس ملی کاربرد سامانه اطلاعات مکانی برای برگزاری مطلوب این همایش در مازندران با حضور متولیان امور شرکت توزیع برق استان برگزار شد.
مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران صبح یکشنبه در این جلسه گفت: زیرساخت داده‌های مکانی SDL، بسترهای IT در پیاده‌سازی GIS، آموزش و فرهنگ‌سازی SDL و GIS، کاربردهای سامانه اطلاعات مکانی GIS، بررسی اثرات اقتصادی به‌کارگیری SDL و GIS، تجربیات و دستاوردهای موفق SDL و GIS در ایران و جهان از محورهای اصلی این کنفرانس است.
قاسم شهابی از کلیه اساتید، پژوهشگران، صاحب‌نظران، کارشناسان و دانشجویان خواست تا نتایج تحقیقات و تجربیات خود را به‌صورت مقاله تدوین و تا ۳۰ آبانماه امسال به دبیرخانه کنفرانس ارسال کنند.
مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران ارائه اطلاعات به‌منظور توسعه و اصلاح وضعیت جاری شرکت و پیش‌بینی وضعیت آینده، ارائه اطلاعات مکانی مرجع به سایر سازمان‌ها به‌منظور مدیریت بهینه امور و جلوگیری از تداخل فعالیت‌ها از مزایای به‌کارگیری GIS در صنعت برق برشمرد.
شهابی افزود: ماهیت مکانی بیش از ۸۰ درصد اطلاعات مرتبط با مدیریت و برنامه‌ریزی صنعت برق از یک‌سو و گستردگی جغرافیایی شبکه‌ها و تأسیسات تولید، انتقال و توزیع نیرو که در ارتباط با سایر عوارض طبیعی و مصنوعی قرار دارند از سوی دیگر موجب شد تا در کشورهای توسعه‌یافته دستگاه‌های اطلاعات جغرافیایی (GIS) با توانایی عرضه اطلاعات مکان مرجع به‌عنوان سیستم مؤثر تصمیم‌گیری برنامه‌ریزی صنعت برق موردتوجه قرار گیرد.
وی به اهمیت نیروی انسانی به‌عنوان گران‌بهاترین سرمایه شرکت اشاره و خاطرنشان کرد: بومی‌سازی فنّاوری‌های نوین و آموزش نیروی انسانی برای بهره‌برداری بهینه از رویکردهای این شرکت بوده و به‌تبع آن در آینده نزدیک با تلاش همکاران این مهم محقق می‌شود.
مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران بابیان اینکه این سیستم باید به‌صورت فراگیر در تمامی حوزه‌های کاربردی شرکت جاری و ساری شود، گفت: آینده شرکت به توسعه این سیستم بستگی دارد و علی‌رغم کارهای بسیار خوبی که انجام‌شده هنوز در ابتدای راه هستیم و توسعه زیرساخت IT یکی از اهداف مهم این کنفرانس است که در دستور کار قرارگرفته و بانک اطلاعاتی GIS توان ارائه تمامی اطلاعات شرکت توزیع برق را دارد و با استفاده از این نرم‌افزار تمام دستگاه‌های فنی و اصولی شرکت مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
وی تصریح کرد: طرح ملی GIS نخستین بار در مازندران کلید خورد و به همین دلیل مازندران اکنون از فعال‌ترین استان‌های کشور در اجرای این طرح انتخاب و شهرستان بابلسر به‌عنوان پایلوت ملی اجرای این طرح شناسایی و طرح مذکور در آنجا به مرحله اجرا درآمد و پس‌ازآن در سایر شهرهای مازندران نیز اجرا شد.
مدیر دفتر تحقیقات شرکت توزیع برق مازندران نیز از برگزاری همایش بررسی فرصت‌ها و چالش‌های GIS در شرکت توزیع برق به همت دفتر تحقیقات و با همکاری امور دیسپاچینگ و آموزش با حضور ۱۵۰ نفر از معاونین، مدیران و کارشناسان شرکت توزیع برق مازندران در باشگاه برق خبر داد.
هادی یوسفی گفت: سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) یک ابزار قدرتمند در مشاهده‌پذیر نمودن شبکه توزیع برق است.
وی بهبود عملکرد سیستم توزیع برق، افزایش بهره‌برداری، طراحی مناسب و آینده‌نگری صحیح از اهداف عمده به‌کارگیری سیستم جامع اطلاعات مکانی (GIS) برشمرد.
مدیر دفتر تحقیقات شرکت توزیع برق مازندران اظهار داشت: نرم‌افزار GIS یک ابزار قدرتمند در اختیار مهندسین قرار خواهد داد تا بتوانند با استفاده از مشاهده حالت ترکیبی استاتیک و دینامیک شبکه بهترین تصمیمات را برای طراحی و بهره‌برداری شبکه اتخاذ نمایند. همچنین با استفاده از قابلیت‌های نرم‌افزار ARCGIS در ارتباط با سایر بانک‌های اطلاعاتی مورداستفاده در مدیریت شبکه توزیع می‌توان به یک شبکه الکتریکی مناسب دست‌یافته و با توسعه ابزارها و ارائه روش‌ها و الگوریتم‌های مناسب می‌توان این شبکه را به‌صورت هوشمند مدیریت کرد.
مدیر امور دیسپاچینگ شرکت توزیع برق مازندران نیز ضمن بررسی ساختار GIS به لحاظ فن و مشخصات بانک‌های اطلاعاتی در این سیستم، به ارائه وضعیت موجود GIS در شرکت پرداخته و برنامه‌ها و اهداف آینده شرکت در این حوزه را تشریح کرد.
فرامرز سپری خاطرنشان کرد: سومین دوره کنفرانس ملی GIS تحت عنوان کاربرد سامانه اطلاعات مکانی در مدیریت صنعت آب و برق توسط انجمن مهندسین برق و الکترونیک شاخه مازندران و با مشارکت شرکت توزیع برق مازندران و صنعت آب و برق مازندران و گلستان در تاریخ ۲۳ آذر ۹۴ در ساری برگزار می‌شود.

منبع:مهر
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار