اعلامیه ها و شب نامه ها از رسانه های اثرگذار و فراگیر انقلاب اسلامی بود که در اختیار نیروهای مخالف حکومت پهلوی قرار داشت.
کد خبر: ۱۰۲۷۴۳۱
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳ 08 February 2022
به گزارش «تابناک البرز» تاریخ وقایعی را در خود نهفته دارد که واکاوی آن وقایع می تواند رهنمودی برای آینده باشد، در این میان رشادت ها و رادمردی های یک نسل چراغ راهنما و بلد راه نسل های امروز است.
تاریخ انقلاب برگ زرینی از حرکت خودجوش مردم کرج دیروز و البرز امروز را در خود ثبت کرده است، حرکتی که یکی از اساسی ترین نقش ها را در پیشبرد انقلاب داشت، به مبارزات و قیام سال ۵۷ بر می گردیم.
اعلامیه ها و شب نامه ها از رسانه های اثرگذار و فراگیر انقلاب اسلامی بود که در اختیار نیروهای مخالف حکومت پهلوی قرار داشت، انقلابیون از طریق این رسانه مکتوب، از نظرها و دیدگاههای امام خمینی و دیگر چهره های انقلابی با خبر می شدند. 
هماهنگی مطالبات و شعارهای انقلابی در سراسر کشور از ویژگیهای این اعلامیه ها و شب نامه ها بود. استاد برجای مانده نشان میدهد که نیروهای انقلابی منطقهی ساوجبلاغ و نظرآباد از این رسانه در مراحل مختلف فعالیت های خود علیه حکومت پهلوی بهره گرفته اند. 
آنان تکثیر و توزیع این نوشته های مکتوب را مخفیانه انجام می دادند زیرا در دوره پهلوی داشتن اعلامیهی سیاسی، جرم محسوب شده و دارندهی اعلامیه دستگیر و زندانی می گردید.
در ۲۰ مرداد ۱۳۵۷، ساواک گزارش کرده بود که «تعدادی اعلامیه ی مضره به امضای [امام] روح الله موسوی الخمینی در یکی از خیابان های نظر آباد مقدم پخش شده که بلافاصله به وسیله ی اهالی جمع آوری گردیده است.» ارزیاب ساواک ذیل این گزارش، خواستار شناسایی عاملین توزیع این اعلامیه پنج نسخه ای شده.
در بند سوم این اعلامیه - که در ۵ مرداد ۱۳۵۷ از سوی امام خمینی صادر شده بود آمده است: «اکنون که شاه خود را در بین ملت، شکست خورده و زبون می بیند، به صحنه سازی هایی دست زده است.
 می خواهد افرادی را که چندین سال است با مقاصد شیطانی شاه همراه و به تغییر احکام اسلام و تغییر تاریخ پر افتخار اسلام به تاریخ گبرها و آتش پرستها رأی داده اند، ملی جلوه دهد تا در موقع حساس، با نفوذ در صفوف روحانیون مبارز ماموریت شوم خود را با چهره ای ملی اجرا نمایند. 
روحانیون باید آنان را به جامعه معرفی نمایند. باید دید چه تغییری در نظام شاه پدید آمده است که اینان تا دیروز دست بوس بودند و چاکر و امروز مخالف.
باید ملت شریف هوشیار باشد که این مهره های خطرناک خود را در بین آنان جا نزنند.» پس از برپایی راهپیمایی عید فطر در ۱۳ شهریور ۱۳۵۷، که در روند پیروزی انقلاب اسلامی بسیار تأثیرگذار بود، بنا به دعوت جامعه روحانیت مبارز تهران مقرر شد راهپیمایی دیگری در روز پنج شنبه ۱۶ شهریور برگزار شود. 
با این هدف فعالان مسجد همت تجریش پلاکاردهایی تهیه کردند و خوشنویسانی همانند دکتر عباس ملکی و مهدی بزرگ زاده شعارهایی روی پارچه نوشتند و اعلامیه ای هم برای دعوت مردم به راهپیمایی چاپ و منتشر کردند. این اعلامیه در شمارگان بالا و با هزینه حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر ناطق نوری در شهر نظرآباد به چاپ رسیده و به وسیله ی دکتر عباس ملکی در سطح گسترده ای در تهران توزیع شده بود.
عبدالرسول عباسی درباره چاپ اعلامیه های انقلاب در نظر آباد می گوید: «شب ها می رفتیم خانه ی نیمه کاره ایت الله سید هاشم رسولی محلاتی (متولد ۱۳۰۹ش) در خیابان تهران شهر نظرآباد که پدر همسر سید محمدعلی شهیدی محلاتی و علی اکبر ناطق نوری است.
 در زیرزمین آنجا شبها با نور چراغ قوه با دستگاه کپی دستی، تکثیر اعلامیه ها را انجام می دادیم و بخشی از آنها را در مسجد غدیریه قرار می دادیم پیش از آنکه مردم به مسجد بیایند. آقای رسولی محلاتی از طریق آقای شهیدی محلاتی آن خانه را در اختیار ما قرار داده بود. 
همچنین در ۱۲ آذر ۱۳۵۷، ساواک گزارش کرده که «اعلامیه مضره ای تحت عنوان شروع جهاد در نظر آباد مقدم از توابع شهرستان کرج پخش گردیده و در آن اهالی به انجام تظاهرات اخلالگرانه تحریک و تشویق شده اند.»"
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار