سید صلاح قریشی:
مدیر کل تامین اجتماعی استان کردستان گفت: جمعیت بیمه شدی اصلی تحت پوشش استان کردستان ۲۱۴٫۹۷۵ هزار نفر می‌باشد که ۲۵٫۲۹۳ هزار نفر از این جمعیت را کارگران صنعت ساختمان یا به عبارتی ۱۱٫۷ درصد جمعیت بیمه شدگان اصلی را تشکیل میدهند.
کد خبر: ۱۰۲۹۳۷۲
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۳ 19 February 2022

به گزارش تابناک کردستان، سید صلاح قریشی مدیر کل تامین اجتماعی استان کردستان در گفتگو اختصاصی با تابناک کردستان در خصوص مشکلات بیمه کارگران ساختمانی کردستان، اظهار داشت: قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی که در سال ۱۳۸۶ به تصویب رسید برای نخستین بار امکان پوشش کامل بیمه اجتماعی را برای کارگران شاغل در کار‌های ساختمانی وافراد خانواده آن‌ها فراهم ساخت تا پیش از آن کارگران ساختمانی فقط از نظر حوادث ناشی از کار بیمه بوده اند و سایر خدمات تأمین‌اجتماعی از قبیل بیمه درمان غرامت دستمزد برای حوادث ناشی ازکار، بازنشستگی، از کار افتادگی، فوت ... و شامل آن‌ها نبود.

قریشی ادامه داد: به موجب قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی (مصوب ۱۳۸۶) کارگران ساختمانی پس از دریافت کارت مهارت فنی و در صورت اشتغال در کار‌های ساختمانی باپرداخت حق بیمه معادل ۷ درصد دستمزد ماهیانه می‌توانند بیمه شوند. ۲۰ درصد حق بیمه سهم کارفرما می‌باشد از متقاضیان پروانه ساختمانی و از محل عوارض صدور پروانه ساختمانی دریافت گردد. متاسفانه بدلیل عدم تامین منابع لازم حق بیمه سهم کارفرمایی از محل عوارض صدور پروانه ساختمانی، سازمان تامین اجتماعی لغایت آذر ماه سالجاری با بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان کسری حق بیمه مواجه گردیده که محل تامین آن نیز بلاتکلیف می‌باشد.

سید صلاح قریشی بیان کرد: جمعیت بیمه شدی اصلی تحت پوشش استان کردستان ۲۱۴٫۹۷۵ هزار نفر می‌باشد که ۲۵٫۲۹۳ هزار نفر از این جمعیت را کارگران صنعت ساختمان یا به عبارتی ۱۱٫۷ درصد جمعیت بیمه شدگان اصلی را تشکیل میدهند.

مدیر کل تامین اجتماعی استان کردستان افزود: با توجه به وضعیت کاری و سختی و خطرات و آسیب‌هایی که کارگران ساختمانی را دربر میگیرد، بیمه کارگران ساختمانی برای این عزیزان اصلی ضروری است تا درصورت بروز حادثه آسایش نسبی خانواد‌های کارگران را تا حدودی فراهم کند.

قریشی خاطر نشان کرد: از آنجایی که شناسایی دقیق کارگران ساختمانی و احراز اشتغال به کار آنان در صنعت ساختمان به منظور بهره مندی از قانون مذکور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد، لذا با هماهنگی و برنامه ریزی مدون و با استفاده از ظرفیت‌های موجود نیروی انسانی شعب و کارگزاری‌های رسمی سازمان ترتیبی اتخاذ شده است تا ضمن بازبینی و صحت اشتغال به کار بیمه پردازان ما کارگران ساختمانی با رعایت ضوابط و مقررات جاری اقدام گردد.

سید صلاح قریشی اضافه کرد: با عنایت به اینکه در حال حاضر حدود ۷ هزار نفر کارگر ساختمانی از طریق سامانه وزارت رفاه و انجمن‌های ذی ربط ساختمانی استان ثبت نام نموده و خواهان بیمه کارگران ساختمانی اند.

سید صلاح قریشی مدیر کل تامین اجتماعی استان کردستان در پایان بیان کرد: تصویب اصلاح ماده ۵ قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی که در ماه جاری توسط کمیسیون محترم اجتماعی مجلس شورای اسلامی نهایی گردیده است، از ضروریات توجه بر جامعه کارگری و افزایش پوشش بیمه‌ای این عزیزان می‌باشد.

ناجی روحانی:
ماده ۵ قانون  بیمه کارگران ساختمانی حق ما است
 

همچنین ناجی روحانی رئیس انجمن صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی شهرستان سنندج، نائب رئیس کانون استان و عضو هیئت مدیره کانون سراسری کشوری در این ضمینه در گفتگو با تابناک کردستان عنوان کرد: این قانون در سال  ۸۸ توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب شد و همچنین در سال ۸۹ اجرا و تا سال 98 ادامه داشت.

ناجی روحانی ادامه داد: انجمن صنفی کارگران و استاد کاران ساختمانی در کردستان به صورت رسمی در سال ۹۳ کار خود را آغاز نمود و میتوان گفت که درواقع این انجمن به بازویی برای تامین اجتماعی استان تبدیل شد.
ناجی روحانی همچنین درادامه گفت: در همان اوایل انقلاب و دوران دفاع مقدس نیز استاد کاران و کارگران زیادی بودند که با جان فشانی در راه وطن و میهن خود نگذاشتند که دشمن به خاک ایران اسلامی تجاوز کند.
روحانی افزود: از این دلاورمردان میتوان به شهید برنسی اشاره کرد که یک استاد بنا بوده اند. هم‌چنین این قشر زحمت کش به صورت مدام به ندای رهبر انقلاب و رییس جمهور لبیک گفته و در همه میادین تا آخرین لحظه حضور داشته اند و خواهند داشت.

رئیس انجمن صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی شهرستان سنندج اظهار داشت اعضای این انجمن بدون هیچ گونه چشم داشتی شروع کردیم به بازرسی از بیمه شدگانی که دارای کارت مهارت فنی از سازمان فنی و حرفه‌ای استان بودند، همچنین در بین این افراد بودند کسانی که از شغل های، چون طلافروش، مشاور املاکی، مغازه دار و اصناف دیگری که به اسم کارگر بودند؛ که نزدیک به ۹۰ درصد این افراد پالایش و بررسی شدند.
ناجی روحانی بیان کرد: انجمن صنفی کارگران و استاد کاران ساختمانی به درستی امورات بازررسی را انجام میداد که متاسفانه به دلیل اینکه دربین اعضای انجمن شناخت بیشتری وجود داشت این امر را از ما سلب کرده و به کارگزار اعطا شد و باید گفت متاسفانه کارگزار هیچ گونه شناختی نسبت به این صنف نداشته و صرفا به دلیل درآمدزایی کارگزار این امکان به آنان داده شد.

هم‌چنین ناجی روحانی با اشاره به قطع بیمه هزاران نفر کارگر اظهار داشت: با این کار و تصمیمات بیمه کارگری که با رنج و سختی مشغول به فعالیت باشد، کارگری که بدلیل مشغله شغلی خود نتواند جواب تلفن دهد، کارگری که به دلیل نبود کار در سطح شهر استان خود به شهر و استانی دیگر رفته باشد و یا به کشور‌های همسایه بروند قطع گردیده و دیگر بیمه‌ای ندارند درواقع.
ناجی روحانی رئیس انجمن صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی شهرستان سنندج، نائب رئیس کانون استان و عضو هیئت مدیره کانون سراسری کشوری تاکید کرد: لوله کش‌های گاز به دلیل اینکه مجوز و جواز آنان توسط نظام مهندسی صادر و تایید میشود، به تصمیم کارگزار بیمه آنان قطع گردیده است.
روحانی افزود: به همین دلایل ذکر شده است که همه‌ی ما کارگران و استادکاران میگویم ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی حق کارگران و کارفرمایان می‌باشد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار