یک روان پزشک با بیان اینکه چگونگی گزارش خودکشی در رسانه‌ها نیازمند تهیه راهنماست، تاکید کرد: پرهیز از انعکاس اخبار خودکشی می‌تواند در پیشگیری از رفتارهای تقلیدگرانه خودکشی کمک‌کننده باشد چراکه انتشار این اخبار، این عقیده را که خودکشی روشی طبیعی برای حل مشکلات است، گسترش می‌دهد.
کد خبر: ۱۰۳۰۳۱
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۴ 29 September 2015
دکتر سیدمهدی حسن‌زاده با بیان اینکه رسانه‌ها می‌توانند تاثیری جدی بر نگرش، اعتقاد و رفتار مردم بگذارند و روی عملکرد اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نیز تاثیرگذار باشند، گفت: لازم است در تهیه و انتشار اخبار مرتبط با سلامت جسمی، روانی و اجتماعی جامعه، توصیه‌ها و شواهد علمی در خصوص چگونگی درج اخبار رعایت شود.

وی اضافه کرد: شواهد و تجربیات گذشته موارد متعددی از بروز اپیدمی یا همه‌گیری خودکشی به دنبال انتشار نامتناسب اخبار مربوط به خودکشی افراد خاص و شناخته‌شده در سطح ایران و جهان را نشان می‌دهد. رسانه با درج صحیح اخبار می‌تواند در پیشگیری از خودکشی نیز نقش فعالی داشته باشد.

این روان‌پزشک با اشاره به اینکه رنج ناشی از خودکشی موجب فقدان عمیق و احساس گناه از سوی خانواده و اطرافیان فرد می‌شود، تصریح کرد: اغلب افرادی که به این مورد فکر می‌کنند، برای اقدام به انجام آن مردد هستند و باید توجه داشت که یکی از عواملی که ممکن است افراد مستعد را به سمت اقدام به آن سوق دهد، انتشار خبر خودکشی در رسانه‌هاست.

حسن‌زاده با تاکید بر اینکه نحوه اطلاع‌رسانی رسانه‌ها از خودکشی می‌تواند تاثیر بسزایی در اقدام به آن در دیگران شود، خاطرنشان کرد: چگونگی گزارش خودکشی و مواردی که باید در این گزارش از بیان آن اجتناب کرد، نیازمند تهیه راهنماست.

این روان‌پزشک افزود: یکی از قدیمی‌ترین نمونه‌ها که انتشار موضوع خودکشی موجب افزایش میزان این رفتار ناشایست شده است، مربوط به رمان «غم‌های ورتر جوان» در سال 1774 است که در این رمان ورتر به دلیل بی‌وفایی معشوق با شلیک گلوله‌ای خودکشی می‌کند. پس از انتشار این رمان موارد متعددی از خودکشی با روشی مشابه در مردان جوان گزارش شد.

وی در پایان با بیان اینکه هر چه میزان انتشار و تبلیغ در مورد خودکشی بیشتر باشد، همبستگی بیشتری بین میزان تبلیغات و بروز خودکشی در دیگران مشاهده می‌شود، یادآور شد: پرهیز از انعکاس این اخبار می‌تواند در پیشگیری از رفتارهای تقلیدگرانه خودکشی کمک‌کننده باشد چراکه انتشار خبر خودکشی این عقیده را که این اقدام روشی طبیعی برای حل مشکلات است، گسترش می‌دهد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار