سرپرست فرمانداری ابرکوه با اشاره به آغاز کشت محصولات بهاره گفت: کشاورزان از کاشت محصولات پرآبخواه مانند هندوانه ، بادمجان ، طالبی و خیار سبز به دلیل کم آبی و تداوم ۲۵سال خشکسالی، منع شدند.
کد خبر: ۱۰۳۷۹۴۹
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۸ 07 April 2022

محمد هادی زارع زاده روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: باتوجه به چشم انداز کشور از جمله سند آمایش استان یزد و شهرستان ابرکوه ، توسعه کشت محصولات پرآبخواه ممنوع است.

وی با اشاره به اینکه کاشت این محصولات به روش کشت سنتی مقرون به صرفه نیست افزود: مدیریت جهاد کشاورزی در صورت مشاهده کاشت به روش سنتی، کشاورزان را از دریافت هرگونه خدمات و نهاده‌ها محروم می‌کند.

رئیس شورای حفاظت منابع آب ابرکوه تصریح کرد: در صورت کاشت محصولات پرآبخواه از طریق سامانه آبیاری نوین ( قطره ای ، تیپ و زیرسطحی ) از کشاورزان حمایت می شود.

رئیس شورای کشاورزی و سرپرست فرمانداری ابرکوه خاطرنشان کرد: توسعه کاشت محصولات کم آبخواه نظیر گیاهان دارویی ، پسته ، کشت های گلخانه ای در اولویت و برنامه های کاری جهاد کشاورزی قرار دارد.

وی ادامه داد: کشاورزانی که بیش از یک هکتار اراضی خود را به کاشت زعفران اختصاص دهند، تسهیلات با بهره کم دریافت می کنند.

رئیس شورای حفاظت منابع آب ابرکوه خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت منابع آب های زیرزمینی و حمایت های دولت ، کشاورزان در سال زراعی جاری فرایند برداشت آب را با تغییر الگوی کاشت محصول کم آبخواه در برنامه های کاری خود قرار دهند.

برای استفاده بهینه از آب در حوزه کشاورزی با کمک بهره‌برداران و حمایت‌ها و کمک‌های بلاعوض دولت تاکنون پنج هزار و ۵۰۰ هکتار از باغ‌ها و اراضی زراعی این شهرستان به سیستم آبیاری نوین تجهیز شده است .

۱۵ هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی شهرستان ابرکوه به کشت محصولات کشاورزی اختصاص دارد و د راین زمینه ۴۰ درصد اشتغال شهرستان وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

منبع: ايرنا
برچسب ها: ابرکوه ، خشکسالی ، کاشت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار