معاون میراث فرهنگی استان خبر داد؛
منصور عالیقدری با بیان اینکه حمام قجری پیرزرگر در یک طبقه به مساحت 1200مترمربع عرصه و 1100 مترمربع اعیان دارای تزئینات گچی آجری با رسمی بندی در گنبدها ساخته شده است، افزود: این بنای تاریخی به شماره "8896" در خرداد 1382 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
کد خبر: ۱۰۴۱۵۱
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷ 01 October 2015
معاون میراث فرهنگی استان اردبیل از اجرای آجر فرش گنبد و بخشی از کف پشت بام حمام قجری پیرزرگر واقع در محله پیرزرگر اردبیل خبر داد.

گنبد و پشت بام حمام قجری پیرزرگر اردبیل آجرفرش شد

به گزارش تابناک اردبیل، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، منصور عالیقدری با بیان این مطلب گفت: از سال های گذشته تاکنون عملیات مرمت و بازسازی بخشی از حمام قاجاری پیرزرگر طبق طرح مصوب كميته فني معاونت ميراث فرهنگي سازمان انجام شده است.

منصور عالیقدری با اشاره به برچیدن اندود کاهگل و اجرای لایه اندود سیمانی بر روی گنبدها، دیواره ها و کف پشت بام، اجرای طاق دزد در ضلع غربی پشت بام به مساحت 26/18متر مربع و اجرای ایزولاسیون و سیمان نرم برروی ایزولاسیون پشت بام حمام، بیان داشت: درحال حاضر آجر فرش گنبدهای پشت بام حمام و آجر فرش کف پشت بام حمام به متراژ تقریبی 173.62 متر مربع به پایان رسیده است.

وی از جمله اقدامات ضروری انجام شده به تجهیز کارگاه، آواربرداری و پاکسازی محوطه و داخل بنا اشاره کرد و یادآور شد: در سال گذشته نیز اقداماتی از قبیل پاکسازی دیوار تخریب شده قدیمی، اجرای سنگ ازاره با سنگ سلماس به همراه آجرکاری، اجرای دیوار نمای ضلع غربی به طول 0/25 متر و ارتفاع 90/3 متر، اجرای هره چینی روی دیوار و سنگ درپوش با سنگ سلماس و بندکشی نمای آجری حمام پیرزرگر انجام شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه حمام قجری پیرزرگر در یک طبقه به مساحت 1200مترمربع عرصه و 1100 مترمربع اعیان دارای تزئینات گچی آجری با رسمی بندی در گنبدها ساخته شده است، افزود: این بنای تاریخی به شماره "8896" در خرداد 1382 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی ازجمله عملیات مرمت انجام شده تاکنون به مرمت طاق، دیوارها و پایه های ضلع شرقی گرمخانه بخش زنانه و خزینه، مرمت و بازسازی بخش های فرسوده و اجرای نای کش بخش های سربینه و غیره اشاره کرد و یادآور شد: تاکنون برای عملیات مرمت و بازسازی این حمام تاریخی چهار میلیارد و 327 میلیون ریال هزینه شده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار