مدیر عامل شرکت آب منطقه ای بوشهر در اولین گردهمایی مشترک مدیران ستادی و استانی وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی پیشنهاداتی را برای نجات از بحران آبی کشور و استان مطرح کرد. افزایش بهره وری و تجارت آب مجازی از جمله این پیشنهادات بود.
کد خبر: ۱۰۶۳۵۲
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۸ 05 October 2015
تابناک بوشهر: مدیر عامل شرکت آب منطقه ای بوشهر گفت: افزایش بهره وری و تجارت آب مجازی بعنوان راهبردهای اساسی در نظر گرفته شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای بوشهر، شاهپور رجائی در اولین گردهمایی مشترک مدیران ستادی و استانی وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی با اعلام این مطلب افزود: شورای عالی آب کشور با درک شرایط حساس و بحرانی منابع آب زیر زمینی کشور طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی را در پانزدهمین جلسه تصویب و ابلاغ نموده است.

وی ادامه داد: هدف اصلی طرح احیاء و تعادل بخشی، توقف افت سطح آب زیر زمینی و سپس جبران کسری مخازن طی مدت مشخص (20 سال) می باشد که بر همین اساس بایستی توفیقات طرح احیاء و تعادل بخشی را در روند افت و خیز سطح آب زیر زمینی دشت های کشور ارزیابی و رصد نمود.

رجائی اظهار داشت: باید یک یا دو دشت از دشت های پایلوت هر استان را به تجهیزات اندازه گیری سطح آب مجهز کرد تا بصورت برخط، افت و خیز سطح آب را ثبت و با نصب نمایشگرهایی بمانند نمایشگر پایش و اعلام وضعیت آلودگی هوا در معرض دید عموم و مسئولین ذیربط قرار گیرد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای بوشهر اصلاح الگوی کشت را یکی از راهکارهای رسیدن به اهداف طرح احیاء و تعادل بخشی دانست و تصریح کرد: جلوگیری از اضافه برداشت چاههای مجاز (44درصد)، انسداد چاههای غیر مجاز (36درصد)، اجرای طرح های آبخیزداری و تغذیه مصنوعی (10درصد)، جایگزینی پساب فاضلاب با برداشت آب از چاه ها (5درصد) و همچنین خرید و حذف برداشت آب چاه های کم بازده (5درصد) از دیگر راهکارهای تحقق اهداف طرح احیاء و تعادل بخشی می باشد.

رجائی با اشاره به اینکه اضافه برداشت چاه های کشاورزی ناشی از افزایش سطح زیر کشت آبی و عدم تدوین و اجرای الگوی کشت مناسب می باشد، اضافه کرد: استفاده از شیوه های سنتی آبیاری، بهره وری پایین مصرف آب، عدم تحویل حجمی آب به بهره برداران، نبود تشکل ها، نظامات فعال اجتماعی و مشارکت پایین بهره برداران از منابع آب، رویکرد اشتغال کاذب به سمت بخش کشاورزی و قوانین و مقررات ناکارآمد از مهمترین عوامل عدم موفقیت طرح احیاء و تعادل بخشی است.

پیشنهادهای رئیس آب استان به مسئولان وزارت نیرو و کشاورزی
وی تاکید کرد: آسیب شناسی هر یک از عوامل تحقق طرح احیاء و تعادل بخشی و اتخاذ راهکارهای مناسب و کارشناسی، منطبق با شرایط اقلیمی و اجتماعی برای هر یک از دشت های آبی کشور ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

رجائی به تفاهم نامه سه جانبه کشت بین سازمان جهاد کشاورزی، اداره منابع آب شهرستان و بهره بردار بعنوان تجربه موفق اصلاح شیوه آبیاری نخیلات استان بوشهر اشاره کرد و اذعان داشت: بر اساس مواد این تفاهم نامه، کشاورزان ملزم به رعایت اصلاح الگوی کشت، سطح زیر کشت مشخص، حجم آب طبق پروانه و عدم اضافه برداشت آب خواهند شد.

وی در همین خصوص افزود: با گذشت قریب به 2 ماه از اجرای تفاهم نامه یاد شده تاکنون بهره برداران حدود 600 هکتار از 12 هزار و500 هکتار سهمیه کشت خارج از فصل گوجه فرنگی استان نسبت به انعقاد تفاهم نامه اقدام نموده اند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای بوشهر خاطر نشان کرد: وضع موجود بخش عرضه آب که از محدودیت منابع آبی، افت کمی و کیفی و عدم تعادل آبخوان ها در مقابل بخش تقاضا که تامین و ارتقاء امنیت غذایی و میل به خود کفایی در تولید محصولات مهم را دنبال می کند، اقتضا می نماید که تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی، افزایش بهره وری، تجارت آب مجازی بعنوان راهبردهای اساسی در نظر گرفته و عملیاتی شود.

رجائی در پایان خواستار بررسی و تعیین شاخص ارائه جایزه بهره وری آب کشاورزی شد و اذعان داشت: بهره وری آب چه از منظر بهره وری فیزیکی و یا اقتصادی، بعنوان شاخص ارزیابی عملکرد مصرف کنندگان آب قرار گیرد و بهره بردارانی که دارای شاخص بهره وری پایین تر از مقدار مشخصی می باشند تا زمان رفع نقص و اقدامات اصلاحی از برداشت آب محروم و بهره بردارن بهره ور نیز تشویق و متناسب با الگوی کشت و سایر پارامترهای تعریف شده مورد قدردانی قرار گیرند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار