رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد، سطوح درآمدی پزشکان را متفاوت و مختلف خواند و گفت: جامعه پزشکی یک جامعه همگن نیست و واقعا پزشکان درآمد افسانه ای ندارند. اگر پزشکان ما در داخل کشور درآمدهای افسانه ای داشتند؛ چرا شاهد این همه رشد مهاجرت در جامعه پزشکی هستیم؟!
کد خبر: ۱۰۶۶۰۲۷
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۲ 06 September 2022

به گزارش تابناک رضوی، دکتر علیرضا صداقت با اشاره به آمار بالغ بر پنج هزار نفری پزشکان عمومی در مشهد گفت: از این تعداد حدود ۲۵۰۰ نفر پروانه مطب دریافت کرده و تنها ۹۰۰ نفر مطب دایر کرده اند. این یعنی اینکه مطب داری صرفه اقتصادی ندارد. در سایر رشته ها نیز اوضاع به همین منوال است و در رشته های تخصصی پزشکی نیز کار و فعالیت از حیز انتفاع خارج شده و هیچگونه توجیه اقتصادی و انتفاعی ندارد.

وی با اشاره به درآمدهای چند ده میلیونی پزشکان که توسط برخی رسانه ها منتشر شده بیان کرد: این ارقام را به نقل از من منتشر کرده اند که درست نیست. وی افزود: موضوع مورد بحث مهاجرت پزشکان بود؛ نه سطوح درآمدی پزشکان و من در آن مطلب به یکی از مدلهای فعالیت پزشکان اشاره کردم. پزشکانی که استخدام رسمی هستند؛ عضو هیئت علمی هستند و پس از سالها کار و تحصیل در مناطق محروم و کم برخوردار می توانند به عنوان عضو هیئت علمی فعالیت کنند. حتی در این شرایط نیز میزان درآمد این پزشکان هیچ تناسب و سنخیتی با هزینه ی عمر و سرمایه گذاری برای رسیدن به جایگاه فعلی را ندارد. نحوه محاسبه و پرداخت کارانه مبتنی بر عملکرد پزشکان در مراکز دولتی در چند سال گذشته بر مبنای کسورات پلکانی در قالب طرح قاصدک انجام می‌شود. بر این مبنا، مبالغ دریافتی پزشکان بسیار کمتر از میزان کارکردشان پرداخت می‌شود که این امر مشکلات فراوانی را برای پزشکان به ویژه در شهرستانهای محروم فراهم آورده به طوریکه به دلایل معیشتی ماندگاری پزشکان در مراکز دولتی و شهرستانهای کوچک را نیز به مخاطره انداخته است.
دکتر صداقت افزود: در قالب طرح قاصدک و اعمال مالیات ۳۵ درصدی (در مورد پزشکان تمام وقت) و همچنین اعمال کسورات بسیار قابل توجه بیمه های پایه ؛ در حال حاضر کارانه های پزشکان تمام وقت و پاره وقت، چه هیات علمی و چه درمانی و قرار دادی با محاسبات فوق در اکثر موارد حتی به یک چهارم میزان سقف پرداختی موجود نیز نمی‌رسد که اسناد محاسبات و مبالغ پرداختی به پزشکان در واحدهای اقتصاد درمان و حسابداری دانشگاه ها و شبکه های بهداشت، موجود و قابل استناد است. جالب اینکه با مصوبه ی جدیدی که بنا است اجرایی شود؛ کارانه پرداختی به یک ششم سقف هم نخواهد رسید.
وی ادامه داد: همان طور که اشاره کردم طبق آمار نظام پزشکی مشهد، پزشکان عمومی ما با توجه به هزینه های مطب‌داری عطای کار کردن را به لقای آن بخشیده اند. بخش دولتی هم که اشاره کردم؛ وضعیت بهتری ندارد. بسیاری از متخصصان ما هم وضعیت مشابه پزشکان عمومی دارند. متاسفانه ملاک قضاوت مردم راجع به پزشکان مشاهدات عینی از چند مطب شلوغ است. تعداد پزشکانی که در مشهد مطب های شلوغ دارند و درآمد قابل قبول دارند به ۱۰۰ نفر هم نمی رسد. در تمام مشاعل ورشته های دیگر کاری هم شرایط همین طور است. در سطح شهر چند شیرینی فروشی سراغ دارید؟! درآمد همه ی آنها یکسان است؟! قطعا تعداد معدودی درآمد بالاتری از سایرین دارند آیا باید با همه ی این صنف یکسان برخورد کرد و اگر در صف یک مغازه ایستادیم بگویییم همه ی قنادها پردرآمد هستند؟!

وی با انتقاد از جو رسانه ای ایجاد شده بر علیه پزشکان بیان کرد: جامعه پزشکی به صورت دوره ای و موسمی مورد هجمه عمومی به ویژه از طرف رسانه ها قرار می‌گیرد. در موسم تعیین تعرفه با وجود اینکه هیچ نقشی در تعیین بهای خدماتش ندارد به زیاده خواهی متهم می‌شود. در هنگامه مالیات علیرغم اینکه از خوش حساب ترین اقشار صنفی جامعه است متهم به فرار مالیاتی می‌شود و اکنون نیز با اعلام این خبر و تیترهای بزرگ و داغ به حقوق نجومی نیز متهم می شود. پزشکی که پس از سالهای فراوان تحصیل در یکی از شهرهای کم برخوردار با شیفتهای شبانه روزی و سنگین منصفانه نیست این طور مورد هجمه قرار گیرد.

دکتر صداقت ادامه داد: متاسفانه خیلی زود فداکاریهای پزشکان و کادر درمان ما در پاندمی کرونا فراموش شد. آنجا که باید جان خود و عزیزانمان را برای درمان هموطنانمان به مخاطره می انداختیم؛ بی هیچ منتی پای کار بودیم و هستیم اما این برخوردها هم حقیقتا به دور از انصاف و عدالت است. اگر پزشکان ما در داخل کشور درآمدهای افسانه ای داشتند؛ چرا شاهد این همه رشد مهاجرت در جامعه پزشکی هستیم؟!

وی در پایان یادآور شد: خلاصه بگویم حال جامعه پزشکی خوب نیست. چه بخواهیم چه نخواهیم باید بپذیریم که شرایط معیشتی پزشکان و جامعه پزشکی پس از سالها و تلاشهای شبانه روزی و درس خواندن و از زندگی و تفریح گذشتن، اصلا مناسب نیست. به قدری که پزشک ما حاضر می شود با همه‌ی سختی ها و مشکلات پیش رویش رنج مهاجرت را بر خود و خانواده اش روا دارد...

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار