همایش 'تحولات جمعیتی ایران ، فرصت ها و تهدیدها' با حضور مدیران و کارشناسان وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی کشور روز سه شنبه در همدان برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۷۴۱۰
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۷ 08 October 2015
همایش 'تحولات جمعیتی ایران ، فرصت ها و تهدیدها' با حضور مدیران و کارشناسان وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی کشور روز سه شنبه در همدان برگزار شد.

به گزارش ایرنا؛معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در این همایش گفت: در جهان توسعه یافته ثبات جمعیت با یک نرخ باروری منطقی در حد جایگزینی یکی از ضروریات است.

حسین عرفانی افزود: چندین الگو برای توسعه جمعیت وجود دارد که در کشورهای عقب مانده فاقد پایه توسعه مناسب، موالید با مرگ در سنین مختلف رابطه داشته و راس هرم درصدی ناچیزی از جمعیت سالمند هستند.

رییس مرکز بهداشت همدان اضافه کرد: یکی از الگوها نیز مربوط به کشورهای توسعه یافته است که با توجه به هرم جمعیتی این کشورها دارای جمعیتی پویا و فعال هستند.

وی اظهار کرد: یکی از الگوهای جمعیتی نیز که تابع هیجانات است هرم سنی موجی شکل دارد که در گذشته ایران از این الگو طبعیت می کرد.

عرفانی افزود: وزارت بهداشت هیچگاه دنبال کاستن یا افزایش جمعیت نبوده بلکه دنبال برنامه ریزی مناسب برای موالید با در نظر گرفتن سلامت مادرو فرزند و توانایی پرورش کودک بوده است.

وی گفت: در سه دهه گذشته با توجه به رشد 3.9 درصدی جمعیت لازم بود برنامه ریزی های برای رشد جمعیت صورت گیرد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار کرد: وزارت بهداشت و درمان اقدام به کاستن میزان مرگ و میر کودکان زیر پنج سال، مرگ مادران، کنترل بیماری و ریشه کنی بسیاری از بیماریها کرده است.

عرفانی خاطر نشان کرد: در اوایل دهه هشتاد جمعیت به 2.1 درصد رسیده بود که باید در این زمینه هوشیارنه عمل می شد که افراط و تفریط در این زمینه احتمال داشت جامعه را با مشکلاتی همراه سازد.

وی اضافه کرد: در سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه جمعیت، اشاره ای به افزایش جمعیت نشده بلکه به رشد و بالندگی جمعیت تاکید و توجه شده است.

رئیس مرکز بهداشت همدان گفت: برای توزیع عادلانه در دو مولفه رشد جمعیت و نرخ باروری کافی است 10 درصد سن ازدواج و آمار طلاق را کاهش داده و برای رفع ناباروری با ایجاد شرایط امکانات لازم تلاش کرد.

این نشست با حضور مدیران گروه و کارشناسان باروری دانشگاه های علوم پزشکی کشور در همدان برگزار شده و تا روز پنجشنبه ادامه دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار