مدیرکل بیمه سلامت استان کرمانشاه گفت: راهبرد بیمه سلامت در دولت جدید فرایند تازه ای پیدا کرده و از راهبرد هزینه محور به راهبرد سلامت محور تغییر یافته که تا حد ممکن از بیمارشدن مردم جلوگیری نماید.
کد خبر: ۱۰۷۵۰۱۳
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۲ 02 November 2022

حرکت راهبردی بیمه سلامت از هزینه محوری به سمت سلامت محوری

رضا تحویلیان در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار داشت: سعی بیمه سلامت بر این است که توسط بودجه ای که گذاشته شده است تاجایی که امکان دارد از بیمارشدن افراد جلوگیری نمایدو اگر به ناچار بیماری ایجاد شد در کوتاه ترین زمان آن بیماری را مدیریت و از ایجاد و تحمیل هزینه های اضافی به بیمار و دولت جلوگیری شود.

رضا تحویلیان در ادامه گفت:مقوله سلامت در جامعه،هم سلامت جسمی و هم سلامت روحی و روانی و...برای توسعه پایدار یک شرط الزامی میباشد یعنی اگر ما در جامعه سلامت را ایجاد نکنیم بدون شک این توسعه پایدار  محقق نخواهد شد.

وی افزود:در این راستا بیمه سلامت از سال گذشته نظام ارجاع و پزشک خانواده را عملا در شهرها شروع کرده،در گذشته ما این نظام ارجاع و پزشک خانواده را در روستاها داشتیم اما در شهرها از آذرماه سال گذشته شروع شده است.

تحویلیان درباره پزشک خانواده توضیح داد:پزشک خانواده برای ما محل ارجاع شدن فقط نیست بلکه  یک مرکز متخصص برای مواظبت از سلامت افرادی است که به او انتصاب کرده ایم واگر با این تفکر جلو برویم پزشک خانواده باید حداقل هر ۶ماه یک بار بیمار را حتی اگر بیمار نشده باشد معاینه نماید.

وی تاکید کرد:ما ازآغاز این طرح از مردم تقاضا کردیم که در  ۶ماه اول حداقل یک بار به پزشکشان مراجعه نمایند این یک بار مراجعه به پزشک برای معاینه و رصد کاهش میزان سلامتی بیمار است و اگر پزشک بیماری ای  را تشخیص دهد باید خودش برای درمان اقدام کند اما اگر درمان در حوزه ای است که نیاز به سطوح بالاتر داشته باشد پزشک خانواده میتواند بیمار را ارجاع دهد.

تحویلیان درباره مراجعه به پزشک خانواده ادامه داد،:اگر به پزشک خانواده مراجعه میکنند باید به این دلیل باشد که بیماری را به پزشک بیان کنند و آن پزشک نیزموظف میباشد که بر اساس قراردادش با بیمه سلامت بهترین خدمات درمانی را به بیمار ارجاع دهد و اگر در این باره قصور بکند قطعا بیمه سلامت به وکالت از طرف بیمه شونده با پزشک برخورد می نماید.

وی درباره نحوه انتخاب پزشکان خانواده گفت:براساس ارزیابی هایی که بصورت مرتب دانشگاه علوم پزشکی انجام میدهد و پروانه های طبابت پزشکان را  تمدید میکند ما بر آن اساس پزشکانی که مجوز کار در کشور داشته باشند را به عنوان پزشک خانواده انتخاب میکنیم هم متخصص وفوق تخصص وهم عمومی وبه هرپزشکی بابت یک شیفت کاری ۱۰۰۰بیمه شونده را منتصب میکنیم و اگر پزشک دو شیفت کاری بخواهد کار بکند باید۲۰۰۰بیمه شونده را منتصب نماییم و اگر دو شیفتی که کار میکند هیچ خدمات دیگری ارائه ندهد تا ۴۰۰۰نفر قابل افزایش هستند.

وی در خصوص فعالیت پزشکان ادامه داد:به طور مرتب فعالیت پزشکان را پایش مینماییم و به آن ها به ازای هر یک بیمار ۹۰۰۰تومان بصورت ماهیانه پرداخت مینماییم و فرقی نمیکند که  این بیمار یک بار در ماه به پزشک مراجعه کند یااصلا مراجعه نکند و یاچندین بار مراجعه نماید.

رضاتحویلیان تاکید کرد:تنها تقاضایی که بیمه سلامت از پزشکان دارد این است که دیدار  بیماران ویزیت شده با پزشک حداقل تا ۶ماه بعد از انتصاب یکبار محقق شده باشد.

وی در ادامه گفت:تقاضایی که ازمردم داریم این است که اگر پزشک خانواده با آنها تماس گرفت به خاطر حفظ سلامتی خودشان با پزشک همکاری کنند و ضمن مراجعه به پزشک اگر تشخیص داد که خدمات درمانی ای برای آنها انجام شود تبعیت کنند و اگر هم تشخیص داد خدماتی نیاز نیست بازهم تبعیت کنند‌.

تحویلیان گفت:هیچ الزامی ندارد که حتما پزشک،بیمار را به پزشک متخصص ارجاع دهد یا دارو یا خدمات درمانی دیگری نیز بنویسد.

وی درباره نتیجه این طرح گفت:اگر این موضوع به طور کامل محقق شود هم هزینه های خانواده و هم هزینه های دولت کمتر خواهد شد و صف طولانی بیماران پشت مطب پزشکان متخصص کاهش خواهد یافت و آنچه را که در شان مردم میباشد برایشان بصورت کاملا تسهیل شده اتفاق می افتد.

مدیرکل بیمه سلامت استان در ادامه از خدماتی که بیمه سلامت به زوج های نابارور ارائه میدهد،گفت:از سال گذشته بیمه سلامت اقدام به شناسایی،نشاندار شدن و ثبت نام زوجینی که ناباور هستند کرد.

وی در ادامه گفت:هر زوجی که بعداز یکسال اقدام بارورنشوند میتوانند به عنوان زوجین نابارور  از طریق پزشک متخصص مربوطه در سامانه های بیمه سلامت ثبت نام کنند و پس از آن خدمات درمانی،دارویی،تشخیصی و حتی تخصصی ناباروری را که تا ۹۰درصد هزینه هایش را تحت پوشش قرار دارد دریافت کنند و یا بیمار میتواند به مراکز طرف قرارداد ما در کرمانشاه یعنی دومرکز بیمارستان معتضدی و مرکز ناباروری جهاد دانشگاهی مراجع کند. 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار