کد خبر: ۱۰۸۷۸۶۷
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۱ 17 January 2023

ادامه فعالیت سنتی و غیر بهداشتی کشتارگاه های دام و بروز معضلات زیست محیطی و بهداشتی در شهرستان های گردشگرپذیر غرب مازندران از عمده مشکلات و چالش هایی است که همچنان تبعات سوء آن بسیاری از مردم و کارشناسان این منطقه را نگران کرده است.

به گزارش ایرنا ، طبق آمار ، در شهرستان های نور ، نوشهر، چالوس ، کلاردشت ، عباس آباد ، تنکابن و رامسر در غرب مازندران ۹ کشتارگاه سنتی فعالیت دارد که متاسفانه فرآیند خدمات دهی این مراکز عرضه گوشت طبق اظهار نظر مسوولان بهداشتی و زیست محیطی چندان مناسب نیست.
کارشناسان اعتقاد دارند که فرآورده های گوشتی با وجود برخورداری از عناصر مغذی ، محیطی مستعد برای رشد میکروب ها بوده و به آسانی و با شتاب در معرض فساد قرار می گیرند بنابراین تمامی مراحل تهیه ، توزیع و مصرف گوشت باید با نظارت و کنترل بهداشتی انجام شود.
به گفته دست اندرکاران امر ، بسیاری از بیماری های مشترک میان انسان و دام از طریق مصرف فرآورده های گوشتی که به صورت غیربهداشتی کشتار و توزیع می شوند به افراد جامعه انتقال می یابد به گونه ای که این بیماری ها سلامت جامعه را مورد تهدید قرار داده است.
از سوی دیگر متخصصان علم پزشکی بر این باورند که حدود ۷۰ درصد از ۴۰۰ نوع بیماری شناخته شده بین انسان و دام مشترک هستند.

مسوولان و دست اندرکاران امر، مهم ترین موارد غیر بهداشتی این کشتارگاه ها در این خطه غربی مازندران را ، فرسودگی تجهیزات ، دفع غیر اصولی فاضلاب ، نداشتن آب سالم ، حمل غیر بهداشتی لاشه های گوشت ، نداشتن دستگاه های لاشه سوز و همچنین عدم برخورداری از شبکه تصفیه فاضلاب مطرح می کنند. 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار