رئیس کانون انجمن‌های صنفی و کارگری استان کرمانشاه از مشکلات متعددی که پیش روی کارگران خصوصا در استان کرمانشاه وجود دارد یاد کرد که باعث شده برخی از آنان برای حداقل حقوق و مزایا به استان‌ها و شهرهای دیگر مهاجرت کنند.
کد خبر: ۱۱۰۲۳۴۶
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱ 27 April 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا مختار داوودی به مناسبت هفته کارگر و کارگر، از مهمترین معضلاتی که قشر کارگر خصوصا در استانی مانند کرمانشاه با این نرخ بالای بیکاری با آن مواجهند یاد کرد و گفت: یکی از مهمترین این مشکلات دغدغه معیشتی است که دریافتی آنها به هیچ عنوان با هزینه‌های زندگی‌شان همخوانی ندارد.

وی با اشاره به افزایش ۲۷ درصدی دستمزد کارگران برای سال ۱۴۰۲، عنوان کرد: افزایش تورم بیش ازاین ارقام است و افزایش دستمزد کارگران از افزایش سایر قیمت‌ها جا مانده است.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی و کارگری استان کرمانشاه بخش عمده کارگران را حداقل بگیر دانست که از حقوق و مزایای چندانی برخوردار نیستند و در چنین شرایطی به سختی گذران زندگی می کنند.

کارگرانی با دستمزد یک چهارمی!

داوودی با بیان اینکه کارگرانی داریم که بدون قرارداد، بیمه و استفاده از هیچگونه مزایایی در حال کار هستند، تاکید کرد: این کارگران حتی دریافتی به اندازه حداقل حقوق قانون کار را هم ندارند.

وی با بیان اینکه عمده این کارگران در کارگاه‌های کوچک و زیر ۱۰ نفر کار می‌کنند، یادآور شد: برخی از مطب پزشکان، دفاتر وکلا و... وضعیت اینچنینی دارند و به منشی و کسانی که در این دفاتر کار می‌کنند گاهی ۱.۵ میلیون تومان در ماه می‌پردازند که یک چهارم حداقل حقوق قانون کار است.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی و کارگری استان کرمانشاه  اضافه کرد: این اجحاف در شرایطی در حق این کارگران صورت می‌گیرد که کارفرمایان آنها درآمد بسیار خوبی هم دارند اما حقوق کارگر را نمی‌دهند و هیچ قراردادی هم با آنها ندارند که از مسیر قانونی قابل پیگیری باشد، اما به دلیل نرخ بالا بیکاری افراد حاضرند با دستمزد بسیار کم در این بخش‌ها کار کنند.

معضلی به نام قراردادهای سفید امضا

داوودی از  قراردادهای سفید امضاء که کارگران بر اساس آن مجبور می‌شوند همه حق و حقوق خود را سلب کنند نیز به عنوان معضل دیگری یاد کرد که متاسفانه دیده می‌شود.

وی ادامه داد: گاهی کارگران با امضا این قراردادها تایید می‌کنند همه حقوق و مزایا را تمام و کمال دریافت کرده‌اند، اما در حقیقت اینگونه نیست.

به گفته رئیس کانون انجمن‌های صنفی و کارگری استان کرمانشاه، امضاء این قراردادها باعث می‌شود کارگران حتی نتوانند حقوق خود را در مراجع قانونی پیگیری کنند.

وی این نوع قراردادها را باعث استثمار کارگران دانست که باز هم پذیرفتن اجباری آن از سوی برخی از کارگران، ناشی از شرایط بیکاری است.

 واسطه‌ای به نام پیمانکاران

داوودی یک مشکل دیگر که در برخی کارخانجات عمدتا بزرگ با آن مواجهیم را سپردن نیروی انسانی به پیمانکاران دانست.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی و کارگری استان کرمانشاه با انتقاد از اینکه برخی کارخانجات نیروی کار خود را از طریق یک پیمانکار واسطه تامین می‌کنند، اضافه کرد: متاسفانه پیمانکاران بدون آنکه زحمتی بکشند پول هنگفتی دریافت می کنند که این پول در واقع حق کارگر است.

داووی با بیان اینکه چرا یک کارگر نباید به صورت مستقیم با خود کارخانه قرارداد داشته باشد و حقوق وی ضایع شود، عنوان کرد: حتی اگر قرار است کار به صورت پیمانکاری باشد، باید حق و حقوق کارگر کامل پرداخت شود.

مهاجرت اجباری کارگران کرمانشاه

موضوع دیگری که رئیس کانون انجمن‌های صنفی و کارگری استان کرمانشاه به آن اشاره کرد مهاجرت اجباری کارگران از کرمانشاه به استان‌های دیگر بود که ناشی از بیکاری زیاد و عدم پرداخت حق و حقوق آنها است.

داوودی با بیان اینکه این کارگران فقط برای بیمه و حداقل دریافتی قانون کار به شهرهای دیگر مهاجرت می کنند و مشکلات زیادی را متحمل می‌شوند، تاکید کرد: این وضعیت بیانگر این است که در کرمانشاه حق و حقوق کارگران به صورت کامل رعایت نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: اینکه می‌بینیم از کرمانشاه اتوبوس‌های مسیر اراک، قزوین، بوشهر، عسلویه، بندرعباس و ...  اغلب مربوط به مسافران کارگری است که برای حداقل حقوق و بیمه آواره شهرهای دیگر می شوند، نشان دهنده این موضوع است.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی و کارگری استان کرمانشاه اظهار کرد: بر خلاف آنچه که برخی کارفرمایان ادعا دارند، کارگر کرمانشاه نیروی بسیار خوب و کاری است که اگر اینطور نبود در شهرهای دیگر پذیرفته نمی‌شدند.

داووی گفت: مجموع این شرایط باعث شده کارگران در فشار و مضیقه باشند و روزگار سختی را سپری کنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار