واحد آفرینش های ادبی برگزار می کند؛
تابناک هرمزگان- کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان با هدف پاسداشت زبان مادری و گویش های محلی استان جشنواره دومین مهرواره آوای حرا را برگزار می نماید.
کد خبر: ۱۱۰۵۹۳۸
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۵ 18 May 2023

به گزارش تابناک هرمزگان//  طاهره مسافری کارشناس واحد آفرینش های ادبی کانون هرمزگان گفت : با توجه به مهاجر پذیر بودن استان هرمزگان و ترجیح بسیاری از والدین برای گفتگو با کودک به زبان معیار، امروزه از گویش های بومی و محلی کمتر استفاده می شود و اگر برای رفع این مسئله برنامه ریزی نکنیم، این گویش ها به فراموشی سپرده می شوند.

وی افزود: زبان مادری قدرتمندترین ابزار بشر در حفظ میراث ملموس و ناملموس است. بی‌شک کمرنگ شدن آن برابر با کمرنگ شدن تنوع فرهنگی جهان است و با ناپدید شدن این زبان، یک سنت، یک حافظه، یک میراث فرهنگی و تفکر نیز ناپدید می‌شود.

کارشناس آفرینش های ادبی کانون استان با هدف پاسداشت زبان مادری و گویش های محلی استان از برگزاری «دومین مهرواره آوای حرا» خبر داد و گفت: این مهرواره سال گذشته نیز با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان با ادبیات شفاهی به عنوان زیربنای ادبیات کودک، تقویت هویت ملی و قومی با تسلط به زبان مادری به عنوان بازتولید فرهنگ و هویت ویژه هر جامعه، آشنایی با چهره های شاخص استان در حوزه ی ادبیات بومی، آشنایی با گویش های مختلف استان و کمک به حفظ آن  برگزار شد.

دومین مهرواره آوای حرا نیز با محور موضوعی پاسداشت گویش های بومی متداول در جزایر، روستاها و شهرهای استان هرمزگان در بخش های بازنویسی قصه های پدر بزرگ و مادربزرگ ها به گویش مادری و خلق اثر  در قالب شعر، داستان و متن ادبی باگویش های هرمزگان برگزار می شود.

علاقمندان می توانند در گروه سنی نوخوان(۷تا۸ سال)، نو نهال(۹تا۱۱سال)، نونگاه(۱۲ تا۱۴سال)،نوجوان(۱۵تا۱۷سال)، ارشد(۱۸ تا۲۲سال)، دانش آموزان مدارس (مقطع ابتدایی اول و دوم، مقطع متوسطه اول و دوم) و در بخش بزرگسال کارشناسان و مربیان فرهنگی هنری ادبی کانون،معلمان و اولیای تربیتی،استادان، دانش آموختگان و دانشجویان رشته ی زبان و ادبیات فارسی، نویسندگان و شاعران، والدین و بخش ویژه مادران جوان (حداکثر ۳۰ سال) در این مهروازه شرکت نمایند.

نحوه ارسال آثار در قالب word و بارگزاری از طریق لینک:hormozgan.kpf.ir/zabanmadari  و یا تحویل حضوری به یکی از مراکز فرهنگی هنری کانون در سراسر استان و دبیرخانه ی استانی می باشد.

لازم به ذکر است، مهلت ارسال آثار تا ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ می باشد و به برگزیدگان اول تا سوم هر بخش از مهرواره در هر گروه سنی،  لوح تقدیر و هدیه ای تعلق می گیرد.

انتهای پیام//

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار