تابناک-شوراهای اسلامی شهرستان قشم طی نامه ای سرگشاده به مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ضمن گلایه از توقف عملیات آزادسازی سواحل، خواستار ادامه روند آزادسازی و توقف دائمی واگذاری های ساحلی در این جزیره شدند.
کد خبر: ۱۱۰۷۳۳۳
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۲ 27 May 2023

به گزارش تابناک هرمزگان؛ سواحل جزیره قشم با پیشینه ای تاریخی و فراز و نشیب های فراوان در طول تاریخ از اهمیت بالایی برخودار بوده است.
این جزیره حدود ۲٫۵ برابر کشورهای سنگاپور، بحرین یا سان مارینو وسعت دارد و بدین‌ترتیب بزرگ‌ترین جزیره ی غیرمستقل جهان است و در نقطه ای حساس و استراتژیک خلیج فارس و در دهانه تنگه هرمز واقع شده‌است.
جزيره قشم به خاطر قرار داشتن در تنگه هرمز و همجوارى با جزایر هرمز، لارک، هنگام، تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسى، از دورترين اعصار تاريخ تا به امروز از يک موقعيت جغرافيايى ويژه برخوردار بوده و داراى اهميت استراتژيکى ديده‌بانى و دروازه‌بانى خلیج‌فارس است.
اهالی این جزیره خوب میدانند که در ادوار گذشته و طول تاریخ بر سر تصاحب این جزیره چه خون هایی ریخته شده و وجب به وجب سواحل آن تا رسیدن به دست نسل کنونی در طی چه جنگ ها و شبیخون هایی از چنگ بيگانگان حفظ شده است.
متأسفانه در سه دهه اخیر و خاصا در سال های اخیر، سواحل این جزیره مورد تعارضات پی در پی قرار گرفته و عدم برخورد جدی و قاطع با ساحل خواران، مردم این جزیره را شدیدا نگران کرده و گلایه مند کرده است.
این تعرضات تا جایی پیش رفته است که اعضای شورای اسلامی شهرستان قشم برای حفظ این سواحل از چنگال متصرفین در قالب یک مطالبه جدی به آن ورود کرده اند و اعتراض خود را نسبت به توقف روند آزادسازی سواحل اعلام و خواستار ادامه این آزادسازی ها شده اند.
اعضای شورای اسلامی شهرستان قشم این بار طی نامه ای مشترک، خواستار توقف واگذاری های ساحلی برای همیشه شده اند تا بدین منوال بتوانند به اهالی معترض از این بابت اطمینان خاطر دهند.
در سالیان گذشته نیز بارها شاهد اعتراضات مردمی به واگذاری ها و خصوصی سازی سواحل بودیم.
شایان ذکر است در اواخر سال ۱۴۰۰ و اوایل سال ۱۴۰۱ طی دستور ریاست محترم قوای مجریه و قضائيه اقدامات خوبی برای آزادسازی سواحل در سطح کشور صورت گرفت اما علی رغم پوشش های خبری آزادسازی سواحل قشم در برخی رسانه ها، در این جزیره آزادسازی ها برای اهالی چنان ملموس نبوده و همچنان بخش های زیادی از حریم های ۶۰ متری سواحل قشم به روی مردم بسته است و به بهانه های مختلف در اختیار اشخاص یا شرکت های خصوصی قرار داده شده است.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار