رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان همدان گفت: آلودگی زه‎تابی‎های همدان در کارگروه سلامت همدان بررسی می‎شود.
کد خبر: ۱۱۰۹۵۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲ 14 October 2015
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان همدان گفت: آلودگی زه‎تابی‎های همدان در کارگروه سلامت همدان بررسی می‎شود.

به گزارش فارس، بهاره نوری‎صفا در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آلودگی واحدهای زه‌تابی همدان؛ به منظور بررسی و پیگیری به دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان اعلام شد و در دستور کار کارگروه قرار گرفت.

وی افزود: صدور اخطاریه‎های قانونی متعدد برای واحدهای زه‌تابی و نیز پیگیری‎های حقوقی و قضایی از سال‎ها پیش به دفعات توسط اداره کل حفاظت محیط زیست صورت گرفته بود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان همدان ادامه داد: تاکنون اقدامی در راستای رفع مصادیق آلودگی از سوی مسئولان واحد انجام نشده است لذا این موضوع از سوی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان همدان برای بررسی و پیگیری به دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان اعلام شد و در دستور کار کارگروه قرار گرفت.

وی در خصوص پیشینه واحدهای زه‌تابی همدان گفت: تا سال‎های میانی دهه 70 حدود 20 واحد زه‎تابی و دباغی در سطح شهر همدان (محله دباغخانه سرگذر، جاده مزدقینه، ابتدای جاده تهران، ابتدای جاده کرمانشاه و...) مستقر بودند که فعالیت آنها به دلیل تخلیه فاضلاب و زباله در محیط و انتشار بوی تعفن شدید، همواره شکایت شهروندان را در پی داشت.

نوری‎صفا تأکید کرد: بر اساس پیگیری‎های صورت گرفته از سوی اداره حفاظت محیط زیست و اخطاریه‎های متعدد صادر شده برای زه‌تابی‎ها و پیگیری‎های حقوقی و قضایی، واحدهای داخل شهر تعطیل و پلمب شده و از سال 1378 به تدریج به سایت جدید واقع در کیلومتر 15 جاده همدان-ملایر (اراضی روستای مرادبلاغی) منتقل شدند.

وی ادامه داد: به دلیل دارا بودن ماهیت صنفی و فقدان جواز تأسیس صنعتی، در زمینه استقرار و بهره‎برداری واحدهای یادشده استعلامی از اداره حفاظت محیط زیست صورت نگرفته و بنابراین ملاحظات زیست‎محیطی در فرآیند تولیدی ایشان لحاظ نشده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان همدان افزود: فعالیت واحدهای مزبور به دلیل تخلیه پساب بسیار آلوده و پسماند و فضولات دامی موجبات آلودگی شدید آب و خاک را فراهم آورده و با آلوده کردن هوای منطقه بر اثر انتشار بوی نامطبوع در محیط، آزار و اذیت و شکایت ساکنان روستاهای اطراف را در پی داشته است.

وی ابراز امیدواری کرد با پیگیری و حمایت‎ مسئولان ذیربط به ویژه سازمان صنعت، معدن و تجارت و نیز اتاق اصناف همدان و با همت مسئولان واحدهای زهتابی و دباغی، به زودی اقدام نتیجه‌بخشی در راستای رفع آلودگی‌های زیست‌محیطی منطقه مورد نظر انجام شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار