سدیم کلرید یا نمک به عنوان یک چاشنی، به بهبود طعم غذا کمک می‌کند. سدیم یکی از الکترولیت‌های ضروری است که بدن برای انجام هرکاری، از هضم غذا گرفته تا انقباض عضلات و حتی پلک زدن به آن نیاز دارد، اما امروزه مصرف سدیم بیشتر از مقداری است که بدن در حالت معمول بدان نیاز دارد.
کد خبر: ۱۱۱۲۷۰۸
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵ 30 June 2023

 به گزارش «تابناک» به نقل از خبرآنلاین، اکثر غذاهای آماده و فرآوری‌شده و حتی نان، غلات و محصولات لبنی حاوی مقادیر زیادی سدیم هستند. بدن ما روزانه تنها به مقدار کمی سدیم، چیزی حدود یک چهارم قاشق چای‌خوری، نیاز دارد تا به انقباض ماهیچه‌ها، حفظ تکانه‌های عصبی سالم و تعادل مایعات کمک کند. مصرف حاد و مزمن سدیم در بسیاری از افراد می‌تواند اثرات منفی بر سلامتی داشته باشد، از جمله: فشار خون بالا، افزایش خطر سکته مغزی و بیماری قلبی عروقی.

در ادامه به دیگر عوارض جانبی زیاده‌روی در مصرف نمک اشاره می‌شود.

آسیب به قلب و عروق خونی

شایع‌ترین عارضه زیاده‌روی در مصرف نمک، افزایش فشارخون است. فشارخون بالا به عنوان «قاتل خاموش» در زمینه سلامت شناخته می‌شود، چراکه علائم یا نشانه‌های قابل مشاهده کمی دارد. تخمین زده می‌شود که فشارخون بالا عامل ۵۴ درصد از سکته‌های مغزی و ۴۷ درصد از بیماری‌های عروق کرونر قلب است. این عارضه هم‌چنین یک ریسک فاکتور برای فیبریلاسیون دهلیزی، نارسایی و گشادی دریچه قلب است.

بروز نفخ

مصرف بیش از حد نمک و زیاده‌روی در خوردن میان‌وعده‌های شور و نمکی باعث تشنگی می‌شود و سبب می‌گردد مقدار زیادی آب بنوشید؛ همین مسئله موجب می‌شود بعد از گذشتن چند ساعت احساس نفخ کنید. هم‌چنین بسیاری از افرادی که به نمک حساسیت دارند، در صورت مصرف این ماده با ورم در ناحیه صورت، دست‌ها و پاها مواجه می‌شوند.

افزایش وزن یا انباشت چربی

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف زیاد نمک با افزایش وزن و تجمع چربی مرتبط است. محققان بر این باورند که مصرف روزانه ۱۰۰۰ میلی‌گرم سدیم در میان بزرگسالان، خطر چاقی را تا ۲۶ درصد افزایش می‌دهد.

سردرد

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۱ روی ۲۶۲ بزرگسال انجام شد، نشان داد افرادی که سطح سدیم خونشان بالاتر است، سردردهای طولانی‌تری را تجربه می‌کنند.

افزایش خطر ابتلا به زوال عقل

مطالعات نشان می‌دهد که بین رژیم‌های غذایی پرنمک و زوال عقل ارتباط مستقیمی وجود دارد. هم‌چنین شواهدی وجود دارد که اثبات می‌کند مصرف زیاد نمک با ضعف شناختی مرتبط است. محققان توصیه می‌کنند برای پیشگیری و مقابله با زوال عقل، مصرف سدیم را تا حد امکان کاهش دهید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار