مدیر امور اراضی هرمزگان:
تابناک هرمزگان- مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی هرمزگان با بیان اینکه برای ۲ هزار و ۹۴۳ هکتار زمین بندرعباس درخواست واگذاری زمین ارسال شده است، گفت: هم اینک ۲ هزار و ۳۸۷ هکتار از اراضی این شهرستان به مزارع پرورش میگو اختصاص دارد.
کد خبر: ۱۱۱۴۷۷۷
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۶ 12 July 2023

به گزارش تابناک هرمزگان// منصور شفیعی  در خصوص نحوه درخواست زمین برای مزارع پرورش میگو  اظهار کرد: سرمایه‌گذار و فرد علاقه‌مند برای سرمایه‌گذاری در ابتدا باید به سازمان نظام مهندسی کشاورزی مراجعه و موافقت اصولی دریافت کند، سپس آن را به انضمام نقشه زمین مورد نظر به امور اراضی شهرستان مورد نظر بدهد.

وی ادامه داد: آنجا از طریق سامانه جامع امور اراضی از دستگاه‌های مربوط استعلام گرفته می‌شود، سپس موضوع در یک کمیسیون مطرح و در صورت موافقت سرمایه‌گذار برای عقد قرارداد اجاره به دفاتر اسناد رسمی معرفی و قرارداد یک ساله تا ۳۵ ماهه منعقد می‌شود.

مدیر امور اراضی جهادکشاورزی هرمزگان خاطرنشان کرد: حداقل مدت قراردادها یک ساله و حداکثر ۳۵ ماهه است و اگر در این مدت کاری بر روی زمین انجام نشده باشد موضوع در هیات نظارت مطرح و اگر دلایل محکمی برای کار نکردن داشته باشد برای تمدید و یا فسخ قرارداد تصمیم‌گیری می‌شود.

شفیعی خاطر نشان کرد: اگر بر روی زمین کار انجام شده باشد برای تمدید قرارداد اجاره به مدت یک سال یا ۳۵ ماه اقدام می‌شود و این تمدید قرارداد تا هر زمان که نیاز باشد ادامه پیدا می‌کند.

وی افزود: سال ۸۹ با اتمام طرح، سند واگذاری قطعی به سرمایه‌گذار داده می‌شد که از این سال به بعد در راستای افزایش بهره‌وری بخشنامه‌ای صادر شد و اراضی واگذاری شامل انتقال قطعی و سند نمی‌شوند و تنها می‌توان آن‌ها را اجاره داد.

«اکنون تمام قراردادها به صورت اجاره است و اگر فعالیت طرح متوقف شود قرارداد فسخ می‌شود.»

نظات بر طرح‌های سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی برون سپاری می‌شود

مدیر امور اراضی هرمزگان بیان کرد: دستگاه صادر کننده موافقت اصولی که در حوزه جهاد کشاورزی نظام مهندسی کشاورزی است، ملزم بر نظارت و ارسال فرم‌های نظارتی به امور اراضی در بازه‌های زمانی ۶ ماهه است.

شفیعی گفت: تفاهم نامه‌ای در راستای برون سپاری بین سازمان نظام مهندسی کشاورزی و امور اراضی کشاورزی به امضا رسیده است که کارهای نظارت به بخش خصوصی واگذاری شود.

وی افزود: این حرکت بسیار خوبی در زمینه نظارت بوده و توان نظارتی امور اراضی را افزایش می‌دهد و بدین‌ترتیب می‌توان پیشرفت طرح‌های سرمایه‌گذاری را سریع‌تر مورد ارزیابی قرارداد.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی هرمزگان بیان کرد: کمیسیون هیات نظارت هم‌اکنون وجود دارد که دستگاه‌های صادر کننده موافقت اصولی عضو این کمیسیون هستند، معاون دادستان و سازمان بازرسی هم به این کمیسیون دعوت می‌شوند.

شفیعی خاطر نشان کرد: این کمیسیون کار حساسی بر عهده داشته و در یک هفته ۵۰ طرح را مورد بررسی قرار داد که نزدیک به ۲۰ طرح فسخ قرارداد شد، درصد بیشتر آن‌ها طرح‌های دامی و صنعتی بودند.

وی گفت: خسارت مدتی که به تولید ضربه زده‌اند در زمان فسخ قرارداد توسط کارشناس مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، ‌ البته مبلغ دریافت شده در این زمینه، سال گذشته بسیار پایین بوده است.

رابطه مزارع پرورش میگو با شهر جدید خلیج فارس یا شهرک مسکونی

مدیر امور اراضی جهادکشاورزی در پاسخ به پرسشی با موضوع قرار داشتن مزارع پرورش میگو شهرستان بندرعباس در شرق این شهر و احتمال قرارداشتن آن در محدوده شهر جدید خلیج فارس، گفت: زمزمه‌هایی که در خصوص ایجاد شهر جدید در شرق بندرعباس شنیده می‌شود که همین مساله موجب شده واگذاری اراضی جدید را متوقف کنیم.

شفیعی ادامه داد:‌ درحال حاضر برای احتیاط، واگذاری جدید در این منطقه انجام نمی‌شود و بررسی‌های انجام شده حکایت از آن دارد که تداخلی هم وجود ندارد.

وی اضافه کرد: یک تصمیم کلی گرفته شده که در شرق بندرعباس یک شهرک مسکونی ایجاد شود و اگر بنا بر این باشد باید میزان تخصیص اراضی باقی‌مانده مشخص و سپس برای آن شهر یا شهرک تصمیم‌گیری شود.

مدیر امور اراضی جهادکشاورزی ابراز کرد: همچنین ایجاد شهر جدید خلیج فارس یا شهرک مسکونی باید با حفظ حقوق اولیه افرادی باشد که در گذشته به آن‌ها زمین برای پرورش میگو واگذار شده است.

شفیعی افزود: اما در خصوص شهر جدید در شرق بندرعباس دستورکاری به امور اراضی اعلام نشده است که بخواهیم مزارع پرورش میگو را تعیین تکلیف کنیم، ‌ مباحثی که در مورد شهر جدید گفته شده یکسری کلیات است.

وی اشاره کرد:‌ براساس نقشه‌ای که از محدوده مورد نظر برای احداث شهر جدید خلیج فارس دیده‌ام، اراضی واگذار شده پرورش میگو در منطقه شرق بندرعباس خارج از آن منطقه است.

مدیر امور اراضی جهادکشاورزی هرمزگان خاطر نشان کرد: زمین‌هایی برای طرح نهضت ملی مسکن مد نظر مسوولان است در شرق این شهر نبوده و محدوده‌ای یکهزار هکتاری در شمال شهر بندرعباس است که مصوبه‌اش در اختیار امور اراضی قرار گرفت.

انتهای پیام//

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار