۹ شهرستان جنوبی فارس درگیر آفت سوسک سرخرطومی حنایی شده است.
کد خبر: ۱۱۱۷۶۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۸ 01 August 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: جاوید عباسی مدیر حفظ نباتات فارس با اشاره به سطح بیش از ۳۳ هزار هکتاری نخیلات این استان، اظهار کرد: تا کنون ۹ شهرستان جنوبی درگیر با آفت بسیار خطرناک و مهلک سوسک سرخرطومی حنایی هستند که زیان اقتصادی سنگینی را در بر دارد.
او با اشاره به اینکه پنج هزار و ۸۱۰ اصله نخل در استان تا کنون به آفت قرنطینه‌ای سوسک سرخرطومی حنایی آلوده شده اند، اظهار کرد: از این تعداد عملیات تیمار در پنج هزار و ۲۲۰ اصله انجام و ۵۹۰ اصله امحا شده است.
عباسی ادامه داد: شهرستان‌های اوز، خنج، جهرم، قیروکارزین، لارستان، گراش، لامرد، داراب و زرین دشت تا کنون به ترتیب بیشترین تعداد نخل‌های آلوده به سوسک سرخرطومی حنایی را شناسایی و ثبت کرده اند.
مدیر حفظ نباتات فارس با تاکید بر اینکه کنترل و جلوگیری از گسترش آفت خطرناک سوسک سرخرطومی حنایی خرما نیازمند به کارگیری دقیق موازین و مقررات اعلامی است، تصریح کرد: جلوگیری از نقل و انتفال بدون ضابطه پاجوش نخل مهم‌ترین و کلیدی‌ترین اصل در جلوگیری از گسترش آلودگی به شمار می‌آید.
عباسی به لزوم اجرای طرح ردیابی و کنترل آفت در سطح نخیلات شهرستان‌ها و آموزش بهره برداران و کارشناسان نیز اشاره کرد و افزود: اجرا و بکارگیری دستور العمل‌های فنی در خصوص ضد عفونی پاجوش، گواهی بهداشت و به باغی و آموزش افراد ماهر ردیاب نیز ضروری و در جلوگیری از گسترش و انتقال آفت کارآمد است.
او با بیان اینکه در استان فارس آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما برای نخستین بار در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶ در شهرستان اوز شناسایی شده است، اضافه کرد: مهم‌ترین علت شیوع این آفت از طریق انتقال پاجوش خرما از مناطق آلوده به سایر مناطق بوده است.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس ادامه داد: آفت سرخرطومی حنایی نوعی سوسک جونده به رنگ قرمز مایل به حنایی تا قهوه‌ای تیره است، این حشره با ایجاد تونل در تنه درخت خرما و تغذیه از بافت‌های آوندی نخل موجب خشک شدن درخت و سقوط آن می‌شود.
او گفت: کنترل این آفت به علت دشواری در شناسایی اولیه آلودگی بسیار سخت است و زمانی متوجه می‌شویم که آفت خسارت وارد کرده و درخت از بین رفته است.
عباسی با بیان اینکه عمده خسارت سرخرطومی حنایی در مراحل لاروی این حشره ایجاد می‌شود، افزود: یکی از روش‌های کاربردی برای کنترل آفت استفاده از سموم تدخینی است.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در این روش بخش‌های آلوده درخت را حذف می‌کنند و بسته به شدت آلودگی تعدادی از قرص را داخل تنه درخت قرار می‌دهند و دور تا دور آن را با پلاستیک می‌بندند تا هیچ‌گونه خروج گاز ممکن نباشد و به این صورت باعث خفگی لارو‌ها می‌شوند.

برچسب ها: آفت ، سوسک سرخرطومی ، نخل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار