بزرگترین تعزیه میدانی کشور با عنوان "از برکه غدیر تا گودی قتلگاه" در روستای صحرا رود فسا به نمایش گذاشته شد.
کد خبر: ۱۱۱۸۲۳۶
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۲ 04 August 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: دستان کارگردان بزرگترین تعزیه میدانی کشور در شهرستان فسا گفت: تعزیه "از برکه غدیر تا گودی قتلگاه" از زبان حضرت زینب (س) روایتگری شد؛ جایی که از عاشورای ۶۱ و شهادت نمادین علی اصغر ۶ ماهه حسین (ع) آغاز شد و به عقب برگشت.
وی ادامه داد: بر این اساس در مدت یک ساعت و نیم، صحنه به صحنه روایت‌های تاریخی ادامه یافت تا به پایمال شدن حق علی (ع) و حضرت زهرا (س) پس از وفات رسول (ص) در نشست تاریخی سقیفه بنی ساعده و خلافت ابوبکر رسید.
کارگردان بزرگترین تعزیه میدانی کشور در شهرستان فسا گفت: سپس بازیگران با تغییر لباس در هیبتی جدید واقعه تاریخی غدیر خم را به نمایش گذاشتند تا بیانگر ارتباط میان این ۲ واقعه تاریخی اسلام باشند.
حیدری مسئول روابط عمومی تعزیه عاشوراییان صحرارود فسا نیز گفت: برای برگزاری این تعزیه، ۶ ماه مطالعه از کتاب‌های متقل، لهوف، مجموعه دانشنامه امام حسین (ع) و اسرار آل احمد تحت نظر اساتید برجسته دانشگاه و علمای قم انجام شد تا روایت‌هایی متقن و بی اغراق به نمایش گذاشته شود.
تعزیه میدانی روستای صحرارود فسا بیش از دو قرن است که اجرا می‌شود و هنرمندان در این تعزیه روایت مظلومیت خاندان اهل بیت (ع) را به تصویر می‌کشند.
سبک تعزیه قبل از سال ۱۳۸۰ به سبک سنتی و تخت حوضی اجرا می‌شد، اما از سال ۱۳۸۱ تحولی اساسی در اجرا رخ داد و با بهره گیری از ابزار و فنون هنری و نمایشی و با حضور هنرمندان، ورزشکاران رشته‌های رزمی و اسب سواری و موسیقی دانان به شکلی منحصر به فرد انجام می‌شود.
این مراسم تعزیه ماه محرم هر سال در زمینی به وسعت پنج هکتار در تپه‌های صاحب‌الزمان روستای صحرارود با حضور بیش از هزار و ۷۰۰ نفر از اهالی روستای صحرا رود برگزار می‌شود.
تعزیه روستای صحرارود در سال ۱۳۹۱ در فهرست آثار ملی به عنوان بزرگترین تعزیه میدانی کشور ثبت شده است و هر ساله بیش از ۵۰ هزار نفر از این روایت هنرمندانه دیدن می‌کنند.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار