کد خبر: ۱۱۱۸۴۶۵
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۳ 05 August 2023

به گزارش تابناک هرمزگان// سیروان کوهی در یادداشتی نوشت؛به احترام اسیران جنگی و مفقودان، روز یازده محرم هر سال را که هم زمان با مصیبت دردناک اسارت اهل بیت پیامبر است، «روز تجلیل از اسرا و مفقودان» نام گذاری کرده اند. بزرگ و پاینده باد نام اسیران آزاده و شهیدان گم نام بی قرار که نشان آنها در بی نشانی شان است.سال های اسارت، سال های وفاداری به ولایت و نماد سرسپردگی و عشق به خمینی بود. پای مردی اسرا در اسارت، بار دیگر نشانه پیروزی ایمان بر فکر و خون و اسارت بر شمشیر و قدرت بود.
آزادسازی اسرا و مفقودین یکی از اهداف بسیار مهم در جنگ‌ها و تعارضات مسلحانه است. طبق قوانین بین‌المللی، هر دو طرف در تعارض باید از زندانیان جنگ خود مراقبت کنند و آن‌ها را به زودی آزاد کنند.برای آزادسازی اسرا و مفقودین، نخست باید هویت و مکان آن‌ها را تشخیص داد. سپس، با طرح و پذیرش یک توافق نظام‌مند، نظام‌های قضایی و نظام‌های حقوق بشر باید درگیر شوند تا به عملکردهای خود در قبال افراد بازگشت یابند.علاوه بر این، سازمان‌های بین‌المللی مثل سازمان ملل متحد (UN) و صلیب سرخ (ICRC) نقش حائز اهمیتی در فعالیت‌های آزادسازی دارند. آن‌ها با همکاری دولت‌ها و گروه‌های مسلح، تلاش می‌کنند تا اسرا و مفقودین را شناسایی کرده و آزاد کنند.به طور کلی، آزادسازی اسرا و مفقودین نیازمند همکاری بین‌المللی، توافقات قانونی و تلاش‌های فعالان حقوق بشرمی باشد.
جنگ ایران و عراق که از سال۱۳۵۹تا۱۳۶۷ به مدت هشت سال ادامه یافت، تبعات جدی برای ایران داشت. برخی از تبعات عبارتند از:1. خسارات اقتصادی: جنگ باعث خسارات بسیار زیادی به اقتصاد ایران وارد کرد. تولید صنایع و کشاورزی کاهش یافت، زیرساخت‌های مهم مانند جاده‌ها و پل‌ها نابود شد و منابع طبیعی به شدت آلوده شد.2. خسارات بشری: جنگ باعث کشتار عده‌ای بسیار زیاد از نظامیان و مردم عادی در هر دو کشور شد. همچنین، صدها هزار نفر زخمی شده و معلولیت جسمی شده‌اند.3. تغذیه و بهداشت: جنگ باعث قطع روابط تجاری با دستگاه‌های بین المللی در حوزه تأمین غذا و دارو شده است. در نتیجه، مردم با کمبود غذا و دارو روبرو شدند و بیماری‌های مختلف در این دوران گسترش یافت.4. تحولات سیاسی: جنگ باعث تغییرات سیاسی عمده‌ای در ایران شد. این جنگ باعث تشدید نفوذ نظام جمهوری اسلامی در داخل و تقویت قدرت رهبران ایران شد.5. پناهندگان: جنگ باعث فرار بسیار زیادی از مردم عراق و ایران به کشورهای همسایه شده است. این پناهندگان نقش مهمی در تغییرات سکونتگاه‌ها و فشار بر منابع کشورهای همسایه داشت.6. تأثیر بین المللی: جنگ ایران و عراق منجر به تحولات بین المللی نظام‌مند شده است، به خصوص در قبال حضور خارجی در منطقه خلیج فارس.
جنگ که تمام شد مادران زیادی چشم‌به‌راه برگشتن فرزندان‌شان بودند، تعدادی از آنها اسرای جنگی بودند که بالاخره برگشتند، در این میان مادرانی هستند که با گذشت بیش از سه‌دهه از پایان جنگ همچنان چشم‌به‌راه فرزندان‌شان هستند. این مادران در آن روزها در میان اسرای جنگی دنبال‌شان می‌گشتند و هروقت خبر می‌رسید آزاده‌ها رسیده‌اند، می‌رفتند تا شاید جگر‌گوشه‌شان را بین آزاده‌ها پیدا کنند.امروز امنیت داریم، به برکت مجاهدت و صبوری مادران شهداست.

انتهای پیام//

برچسب ها: سیروان کوهی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار