هفتمین گردهمایی تخصصی (سمپوزیوم) بین المللی مجسمه سازی تهران، رویداد هنری ارزنده و فرصت خوبی برای مجسمه سازان، هنردوستان و علاقه مندان به هنرهای تجسمی است تا به تماشای هنر تاریخی مجسمه سازی از دریچه ی نگاه جهانیان بنشینند.
کد خبر: ۱۱۱۹۱۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۳ 14 October 2015
گردهمایی تخصصی (سمپوزیوم) بین المللی مجسمه سازی که شهرداری تهران برگزار کننده ی آن است، از یکم تا بیست و چهارم مهر 1394، در سه بخش کارگاه سنگ، کارگاه آهن و بخش نمایشگاهی در برج میلاد تهران برقرار است.

در این رویداد هنری که به دبیری «سید مجتبی موسوی» عضو انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران و نایب رییس هیات مدیره ی انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران برپا شده است، پنج هنرمند ایرانی و 9 هنرمند خارجی از کشورهای تایوان، صربستان، بلغارستان، یونان، آلمان، ایتالیا، کره جنوبی، بلاروس و آلبانی در بخش سنگ به ارایه ی اثر می پردازند. همچنین در بخش کارگاه آهن، چهار هنرمند ایرانی و پنج هنرمند خارجی از کشورهای پرتغال، روسیه، رومانی، صربستان و پرو اثرهای خود را ساخته و به نمایش خواهند گذاشت. 

در بخش دانشجویی این سمپوزیوم نیز 10 هنرمند جوان در کارگاه سنگ سرگرم ساخت اثرهای خود هستند. 

سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی تهران که تا پیش از این دوره، شاهد برگزاری 6 دوره از آن با حضور هنرمندان داخلی و خارجی بودیم، رویداد هنری مهمی در فضای شهری به شمار می رود و می تواند سرآغازی برای دیگر رویدادهای ارزشمند هنری باشد. بین المللی بودن این سمپوزیوم فرصت مناسبی است تا هنرمندان جهان با ظرفیت های هنر مجسمه سازی در ایران آشنا شوند و مجسمه سازان ایرانی نیز دیدی جهانی نسبت به این هنر تاریخی پیدا کنند. 

برای لمس بهتر این رویداد هنری سری به محل برگزاری آن زدیم و به گفت و گو با هنرمندان داخلی و خارجی شرکت کننده در آن پرداختیم. هنرمندان در گفت و گو با گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا به نکته های مهمی در خصوص سمپوزیوم مجسمه سازی تهران اشاره کردند و پیشنهادهایی را برای بهتر شدن آن ارایه دادند. 

*** سمپوزیوم نیازمند تبلیغات بیشتر!
یکی از مهم ترین نکته ها در برگزاری هرگونه رویداد هنری در قالب نمایشگاه یا سمپوزیوم، تبلیغ برای جذب بیشتر مخاطبان است. به باور برخی شرکت کنندگان در سمپوزیوم مجسمه سازی تهران، با وجود اهمیت این رویداد هنری و صرف انرژی و هزینه ی بسیار در برپایی آن، تبلیغ های کافی برای جذب مخاطب از سوی مجریان سمپوزیوم صورت نگرفته است. 

همچنین «مهدی سیفی» کارشناس مجسمه سازی، از شرکت کنندگان در سمپوزیوم در گفت و گو با پژوهشگر ایرنا در خصوص نقطه های قوت و ضعف سمپوزیوم گفت: سمپوزیوم بین المللی تهران اتفاق خوبی است که هنرمندان با شرکت در آن می توانند به تجربه های تازه یی دست پیداکرده و از نزدیک با یکدیگر آشنا شوند . 

به باور سیفی که برگزیده ی اول جشنواره ی مجسمه سازی برف و یخ زنجان (1390) نیز هست، این رویداد با وجود اهمیت با بازدیدکنندگان اندکی رو به رو است؛ چرا که متولیان برگزاری آن، تبلیغ های کافی برای این رویداد هنری انجام نداده اند. 

وی در این زمینه افزود: بهتر بود شهرداری تهران در حوزه ی تبلیغ، برنامه ریزی های بهتری انجام می داد تا مخاطبان بیشتری را به بازدید از سمپوزیوم تشویق کند. 

«شهریار رضایی» کارشناس مرمت و احیای بناهای تاریخی، یکی دیگر از شرکت کنندگان در سمپوزیوم است که بر خلاف سیفی شمار بازدیدگنندگان را کم نمی داند. 

وی در گپ و گفتی که با ما داشت، هفتمین سمپوزیوم بین المللی تهران را رویداد هنری خوبی دانست که مخاطبان ویژه ی خودش را نیز دارد . 

رضایی در این پیوند افزود: من در سمپوزیوم های زیادی شرکت کرده ام. اگر مخاطب بیش از اندازه باشد یا ساعت های بیشتری برای بازدید درنظرگرفته شود، هنرمندان کمتر می توانند برای کار خود وقت بگذارند. به عقیده ی من مخاطبان این سمپوزیوم کم نبودند چرا که هنر مجسمه سازی هنری خاص است که مخاطبان ویژه یی دارد. 


*** نقطه های قوت سمپوزیوم از نگاه شرکت کنندگان 
هنرمندان شرکت کننده در سمپوزیوم مجسمه سازی تهران در گفت و گو با پژوهشگر ایرنا در خصوص نقطه های قوت آن به نکته هایی از جمله حضور هنرمندان شناخته شده ی خارجی در سمپوزیوم و رضایت هنرمندان داخلی و خارجی از شیوه ی برگزاری سمپوزیوم اشاره کردند. 

به گفته ی رضایی دبیر اجرایی سه دوره سمپوزیوم مجسمه سازی کرمان، که مشغول ساخت اثری با نام «این اثر عنوان ندارد» بود، مجریان سمپوزیوم تهران در هفت دوره برگزاری این سمپوزیوم تلاش کردند از هنرمندان خوبی برای شرکت در آن دعوت کنند و هنرمندان شرکت کننده در این دوره نیز از سطح بالایی برخوردارند. 

وی در خصوص کیفیت برگزاری هفتمین سمپوزیوم مجسمه سازی به نکته های مثبت دیگری اشاره کرد و افزود: سمپوزیوم مجسمه سازی تهران شاید تا اندازه یی از استانداردهای جهانی نیز بالاتر باشد. رسیدگی به هنرمندان داخلی و خارجی در اجرای این سمپوزیوم آشکار بود. 

توجه به بحث های تئوری در مجسمه سازی از نکات مثبت مورد اشاره ی هنرمندان در مورد سمپوزیوم بود. 

رضایی در این پیوند گفت: توجه به بحث های تئوری در مجسمه سازی در برنامه های پیش بینی شده برای سمپوزیوم نکته ی قابل توجهی است. در دل این سمپوزیوم تاکنون نشست های خوبی برگزار شده که در آن ها بحث های تئوری خوبی مطرح شده است و در قالب این نشست ها اطلاعات مهمی در اختیار مجسمه سازان و علاقه مندان به این هنر قرار گرفته است. 

به گفته ی این مجسمه ساز، همزمانی ساخت سازه های سنگی و فلزی در این سمپوزیوم نیز تجربه ی خوبی را در اختیار شرکت کنندگان قرار می دهد؛ چراکه هنرمندان می توانند همزمان با شیوه ی مجسمه سازی با فلز و سنگ از نزدیک آشنا شوند و نکته های تازه بیاموزند. 

«اودیسئس توسونیدیس» مجسمه ساز یونانی و عضو انجمن مجسمه سازان یونان نیز در گفت و گو با ایرنا، سمپوزیوم تهران را یکی از بهترین سمپوزیوم هایی دانست که تاکنون در آن ها شرکت کرده است. 

وی افزود: سازماندهی این سمپوزیوم بسیار خوب است. در این سمپوزیوم امکانات خوبی در اختیار شرکت کنندگان قرار داده شده است. 

«فرزین هدایت زاده» برگزیده ی ششمین دوسالانه ی ملی مجسمه سازی، دیگر شرکت کننده ی این سمپوزیوم بود که در بیان ویژگی های مثبت آن می گوید: سمپوزیوم، برای ما مجسمه سازان فرصتی عالی و همچون بهشتی برای کسب تجربه های تازه است. شهرداری در این رویداد همه لوازم مورد نیاز را در اختیار مجسمه سازان گذاشته است. 

*** هنرمندان و پیشنهادهایی برای بهتر شدن سمپوزیوم 
با وجود رضایت بالای هنرمندان از شیوه ی برگزاری سمپوزیوم مجسمه سازی تهران، برخی از آنان نکته هایی در راستای اجرای هرچه بهتر این رویداد هنری بیان کردند.

رضایی در ادامه ی گفت و گو با ایرنا در این زمینه گفت: همه ی سمپوزیوم ها در کنار نقطه های قوت، نقطه های ضعفی نیز دارند. یکی از نکته های مهم در برگزاری سمپوزیوم تهران که تا اندازه یی دست هنرمندان را برای اجرای اثر خود می بندد، تولید و تامین مجسمه های شهری از اثرهای سمپوزیوم است؛ چرا که مسوولان شهری با کمتر از نصف هزینه می توانند مجسمه های شهری خود را از میان آثار سمپوزیوم تامین کنند. 

به باور رضایی در این شرایط هدف اصلی سمپوزیوم که تعامل میان هنرمندان و هنرمندان با مخاطبان است کمی کمرنگ می شود. 

وی در همین پیوند افزود: اگر هدف از برگزاری سمپوزیوم مجسمه سازی، تامین مجسمه های شهری نبود، هنرمندان می توانستند با ساخت اثرهای کوچک تر زمان بیشتری را برای تعامل با یکدیگر، ارتباط با مخاطب و بحث های نظری داشته باشند. 

هدایت زاده نیز در ادامه ی گفت و گو به برخی پیشنهادها برای برگزاری بهتر سمپوزیوم اشاره کرد و گفت: امروزه مجسمه ها به خودی خود قابل بررسی نیستند و باید برای فضا ساخته شوند. اگر منظور از ساخت مجسمه ها در یک سمپوزیوم استفاده از آن ها در فضای شهری است؛ باید فضای مورد نظر برای نصب اثرها به مجسمه سازان نشان داده شود. هنرمندان پیش از ساخت اثر خود باید بتوانند اندازه ی فضا، اندازه ی نقطه های دید و اندازه فاصله های میان مخاطب و اثر را در ذهن خود داشته باشند و اثر خود را با درنظرگرفتن این نکته ها خلق کنند. باید فضا برای نصب اثرهای هنرمندان از پیش مشخص و پیش بینی شود. ما هنرمندان در این سمپوزیوم بدون داشتن ذهنیت از فضایی که قرار است اثرهایمان در آنجا نصب شود، شروع به کار کردیم. این درحالی است که در بسیاری از سمپوزیوم های مطرح دنیا فضا را برای مجسمه سازها مشخص می کنند و به آنها دید می دهند.  

به گفته ی هدایت زاده، واگذاری اجرای سمپوزیوم های هنری به بخش خصوصی نیز نکته ی مهمی است که می تواند به بهتر شدن کیفیت سمپوزیوم های هنری کمک کند. 

این مجسمه ساز در این زمینه گفت: بیشتر سمپوزیوم های بزرگ دنیا با مجری گری بخش خصوصی برگزار می شوند. 

دایرکردن دبیرخانه ی دایمی برای برگزاری سمپوزیوم مجسمه سازی نیز پیشنهاد دیگری بود که هدایت زاده از آن به عنوان راهی برای جذب هنرمندان مطرح دنیا یاد کرد. 

وی در این باره گفت: اگر برای سمپوزیوم مجسمه سازی تهران یک دبیرخانه دایمی راه اندازی شود و این دبیرخانه در سال به دنبال ارتباط گیری با هنرمندان باشد و برای هنرمندان مطرح داخلی و خارجی فراخوان بفرستد، خروجی این سمپوزیوم ها شامل اثرهای ارزنده یی برای کشور خواهد بود؛ چرا که اثرهای هنرمندان مطرح دنیا ارزش افزوده ی چند برابری به ارمغان می آورند. 

به باور هدایت زاده، برای رسیدن به سطح کیفی بالاتر در سمپوزیوم مجسمه سازی تهران، باید در کنار کار تجربی مطالعه ی نظری نیز وجود داشته باشد. بهره گیری همزمان از تجربه و تئوری می تواند تعادل خوبی در اجرای سمپوزیوم های آینده برقرار کند؛ تا جایی که همه چیز سر جای خودش باشد و هیچ نتیجه یی بر اساس آزمون و خطا به دست نیاید. 

سمپوزیوم به همه ی هنرمندان شرکت کننده، افزون بر مبلغ هدیه، گواهی شرکت در سمپوزیوم را اعطا خواهد کرد. سمپوزیوم بر اساس رای هیات داوران در بخش اصلی کارگاه های سنگ و آهن، چهار اثر برگزیده (هر کارگاه 2 اثر به صورت مجزا) خواهد داشت که در مراسم پایانی معرفی شده و جوایزی به همراه دیپلم افتخار و مبلغ 4 هزار دلار آمریکا به نفر اول و مبلغ 3 هزار و 500 دلار آمریکا به نفر دوم به همراه دیپلم افتخار اهدا می کند. 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار