رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب شهرستان زنجان گفت: کارشناسان رسمی دادگستری با ارائه نظریه‌های دقیق، سریع، متقن و شفاف، کمک کار قضات در احقاق حق باشند.
کد خبر: ۱۱۲۰۹۷۳
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۹ 17 August 2023

به گزارش تابناک زنجان و به نقل از خبرگزاری فارس، حسن بیگدلی، رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب شهرستان زنجان امروز در جلسه مجمع سالیانه مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان اظهار داشت: از برنامه‍‌های قوه قضاییه در دوره تحول توجه به موضوع کاهش اطاله دادرسی است و نقش کارشناسان در کاهش اطاله دادرسی بسیار مهم است و نظریه امر دادرسی و رسیدگی به پرونده‌ها متضمن استفاده از ابزار‌های کمکی است و نظریات تخصصی کارشناسان یکی از این ابزار‌ها در اجرای عدالت و احقاق حق است.
رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب شهرستان زنجان با بیان اینکه امر دادرسی پیچیدگی و سختی‌های خاص خود را دارد، افزود: دربرخی پرونده‌ها قاضی به تنهایی نمی‌تواند رسیدگی و کشف حقیقت و حکم صادر کند بلکه نیازمند استفاده از نظریه‌های کارشناسان رسمی دادگستری است.
وی با اشاره به اینکه ارائه نظریه کارشناسی دقیق و متقن نیازمند آموزش ضمن خدمت کارشناسان و کارآموزان است، اظهار کرد: اهمیت کار کارشناسی در احقاق حق آنچنان بالاست که با یک اشتباه در ارائه نظریه کارشناسی آثار و تبعات جبران‌ناپذیری در تضییع حقوق طرفین پرونده به جای خواهد گذاشت.
بیگدلی تأکید کرد: نظریه کارشناسی باید دقیق، سریع، متقن و شفاف باشد، در این صورت است که قاضی می‌تواند به استناد نظریه کارشناسی انشاء رای و احقاق حق کند.
رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب شهرستان زنجان با بیان اینکه از برنامه‌های قوه قضاییه در دوره تحول توجه به موضوع کاهش اطاله دادرسی است، ادامه داد: نقش کارشناسان در کاهش اطاله دادرسی بسیار مهم است و نظریه کارشناسی بایستی بدون ابهام باشد.
وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا ۲۵ مرداد ماه در محاکم دادگستری استان تعداد ۵ هزار و ۱۱۴ قرار کارشناسی صادر شده است، افزود: برای این تعداد قرار کارشناسی تعداد ۷ هزار و ۱۳۰ نفر کارشناس تعیین شده که تعداد ۱۲ هزار و ۱۳۷ نظریه کارشناسی نیز وصول شده ومتوسط زمان وصول نظریه کارشناسی در این استان ۱۲ روز است.
بیگدلی با بیان اینکه ارجاع پرونده به کارشناسان بایستی بر اساس تخصص آن‌ها باشد، گفت: بعضا مشاهده می‌شود به کارشناسی فارغ از تخصص پرونده ارجاع و نظریه می‌دهد که این امر بر خلاف مقررات است که بعضا با این کار مشکلاتی برای طرفین پرونده بوجود آمده و زمینه اعتراض به نظریه کارشناسی و در نتیجه اطاله دادرسی را فراهم می‌کند که اصلاح این روند نیز نیازمند توجه ویژه است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار