به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد؛
آیین افتتاحیه رویداد علمی بین المللی به مناسبت هفته علم با حضور بیش از ۶۰ دانشگاه از دو کشور ایران و عراق به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد، در روز شنبه ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲ در هتل پردیسان مشهد برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۳۰۴۲۱
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۴ 07 October 2023

به گزارش تابناک رضوی، در ابتدای مراسم دکتر ضابط رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص برگزاری این رویداد علمی بین المللی اظهار کرد: به دنبال همکاری‌هایی که تا کنون با دانشگاه عراق داشته‌ایم به این نتیجه رسیده‌ام که تمایل جدی و قلبی میان دو کشور برای همکاری وجود دارد و شرایط سیاسی فرصت مناسبی برای همکاری دوجانبه فراهم می‌کند.

دکتر ضابط همکاری دو کشور عراق و ایران را راهبردی، علمی و فرهنگی دانست و ادامه داد: همکاری‌ها باید درازمدت و پایدار باشد تا منجر به تبادل تجربیات شود و لازم است ظرفیت‌های علمی دو کشور مورد توجه قرار بگیرد.

وی در رابطه با رسالت دانشگاه افزود: رسالت پیامبر اکرم تربیت انسان بوده ‌است که امروزه تداوم آن به عهده دانشگاه‌ها است و دو کشور باید در راستای دستیابی به اهداف عالی همکاری‌هایی داشته باشند.

دکتر حدادی اصل قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین الملل، برگزاری هفته مشترک علم میان دو کشور را ماحصل جلسات متعدد میان وزارت علوم عراق و ایران دانست.

وی همچنین محور همکاری‌های عراق و ایران را این گونه بیان کرد: مهم‌ترین مشکل مشترک میان دو کشور بحث آب و آلودگی هوا است که با همکاری‌های موثر می‌توان چاره‌ای برای آن اندیشید.در کنار این مشکلات تبادل دانشجو، ایجاد فرصت‌های مطالعاتی برای اساتید و دانشجویان، برگزاری کارگاه‌های مطالعاتی برای دو کشور و تقویت زبان عربی و فارسی برای ایجاد زبان مشترک از جمله محورهای مهم برای همکاری است.

دکتر حدادی اصل همچنین استفاده دو کشور از ظرفیت‌ها را ضروری دانست و افزود: کشور عراق و ایران دارای ظرفیت‌های علمی بسیاری هستند که می‌توان به صورت دوجانبه از آن‌ها استفاده کرد تا شاهد همکاری‌های بیشتر بود. همکاری‌های علمی باعث قدرتمند شدن دو کشور در منطقه خواهد شد که آثار خوبی به همراه دارد.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل انجام پژوهش‌های علمی را برای حل مشکلات مشترک دو کشور مورد توجه قرار داد و ایجاد پژوهشگاه‌های مشترک را به این منظور پیشنهاد کرد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار