فرماندار شهرقدس از شناسایی ۱۵ ساختمان‌ ناایمن در این شهرستان خبر داد و گفت: این موضوع در شورای تامین مطرح و مقرر شد شهرداری قدس و سازمان آتش‌نشانی‌ نسبت به شناسایی کلیه ساختمان‌ها و ابنیه‌های ناایمن موجود در شهر اقدام کنند.
کد خبر: ۱۱۳۳۱۴۴
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳ 21 October 2023

به گزارش تابناک تهران از فرمانداری شهرستان قدس، وحید گلی کانی روز شنبه جلسه بررسی ساختمانهای نا ایمن این شهرستان اظهار داشت: در سامانه جدیدی که تعریف شده (منتاک) این تعداد ساختمان‌ ناایمن شناسایی شده که دستگاههای مربوطه باید ضمن ارائه تذکرات قانونی برای مالکان مطابق بند ۱۴ از ماده ۵۵ قانون شهرداری و تبصره ذیل آن جهت همکاری‌های لازم نسبت به رفع خطرهای احتمالی اقدام کنند.

وی بر موضوع شناسایی و ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن توسط دستگاه‌های اجرائی مرتبط تاکید کرد.

این مسئول با اشاره به ساختمان‌های نوساز فاقد ایمنی خاطرنشان کرد: ساختمان‌های ناایمن صرفا به بناهای که از قدمت بالایی برخوردار است، گفته نمی‌شود بلکه به ساختمان‌های نوساز فاقد ایمنی کافی نیز اطلاق می‌شود.

وی در رابطه با دلایل ناایمن بودن برخی ساختمان‌های نوساز افزود: از دلایل ناایمن بودن برخی ساختمان‌های نوساز، عدم نظارت مناسب در فرایند ساخت، نبود استحکام بنا و دیگر موارد است اما در کنار این موضوعات یکسری از ساخت‌وسازها نیز بدون هماهنگی با اماکن نظارتی شکل گرفته که همین موارد منجر به ایجاد مشکلاتی در این حوزه می‌شود.

فرماندار شهرستان قدس ادامه داد: حساسیت سیستم مدیریتی کشور بر شناسایی ساختمان‌های ناایمن بعد از حادثه متروپل مشهود است هرچند که این مبحث، موضوع جدیدی نیست زیرا در ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها دردهه های گذشته نیز قید شده و وظایف تمام دستگاه‌های ذیربط از جمله شهرداری مشخص شده، همچنین نظارت بر ساخت‌وسازها نه فقط در بافت مسکونی بلکه در شهرک‌های صنعتی نیز بایستی انجام شود.

گلی‌کانی در رابطه با برخورد با متخلفان این حوزه اظهار داشت: مجموعه مدیریت شهری می‌بایست نسبت به احصای تمام پرونده‌های ساخت‌وسازهایی که ناایمن شده است، اقدام کند تا ضمن برخوردهای قانونی لازم با متخلفان این حوزه علی الخصوص مهندسین ناظر تایید کننده، نسبت به ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی آن فعالیت شود.

این مسئول گفت: باتوجه به اینکه در این ساختمان‌های ناایمن، خانواده‌هایی ساکن هستند بایستی امتیازاتی برای مالکان یا افراد ساکن جهت جابجایی از ملک مربوطه در نظر گرفته شود، همچنین دهیاران نیز بایستی نظارت لازم را در حوزه ساخت‌وساز مطابق با الزامات حوزه نظام مهندسی داشته باشند و از مهندسین ناظر حین ساخت مطالبه کنند.

فرماندار شهرستان قدس یادآور شد: وظیفه ما در این حوزه پیشگیری است و تصمیمات ما نبایستی به گونه‌ای باشد تا ساختمان‌های حال حاضر در آینده به ساختمان‌های ناایمن تبدیل شود و طوری برنامه‌ریزی کنیم تا شاهد کاهش مشکلات در حال و آینده باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار