کارشناس حیات وحش محیط زیست کرمانشاه از تاخیر یک ماهه ورود پرندگان مهاجر به استان خبر داد و گفت: دلیل این امر عمدتا به تغییرات آب و هوایی برمی‌گردد.
کد خبر: ۱۱۳۶۵۶۵
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵ 07 November 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان سیامک اسماعیلی کارشناس حیات وحش محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه سال‌های گذشته از نیمه آبان به بعد شاهد ورود تدریجی پرندگان مهاجر به کرمانشاه بودیم، گفت : اکنون حضور این پرندگان تقریبا یک ماه به تاخیر افتاده و معمولا از نیمه‌های آذر شاهد ورود پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی به کرمانشاه هستیم.

وی دلیل این امر را تغییرات آب و هوایی اعلام کرد و یادآور شد: در گذشته در فصل پاییز زودتر شاهد افت دما بودیم و از همین رو پرندگان مهاجر از نواحی سردسیر به مناطق پایین‌دست می‌آمدند تا از فصل سرما عبور کنند، اما اکنون با توجه به دیرتر سرد شدن هوای فصل پاییز، مهاجرت پرندگان نیز با تاخیر صورت می‌گیرد.

کارشناس حیات وحش محیط زیست استان کرمانشاه حضور این پرندگان در کرمانشاه را گذرا و محدود به فصل سرما دانست و ادامه داد: پرندگان مهاجر معمولا تا نزدیک عید در کرمانشاه هستند و سپس به عرض‌های پایین‌تر جغرافیایی حرکت می‌کنند.

اسماعیلی توقفگاه اصلی پرندگان مهاجر در سنوات قبل را تالاب هشیلان و مسیر رودخانه گاماسیاب عنوان کرد که اکنون به دلیل شرایط خشکسالی کمتر شاهد حضور پرندگان مهاجر در این نقاط هستیم و اظهار کرد: اکنون عمده توقف پرندگان آبزی و کنارآبزی در دریاچه سد‌ها از جمله جامیشان، سلیمانشاه، شیان، هیروی، داریان، سد شهدای قصرشیرین و ... است.

وی انواع مرغابی، حواصیل، لک لک، باکلان، کشیم، پرستو دریایی و .. را از مهمترین گونه‌های پرندگان مهاجر برشمرد که به سمت کرمانشاه می‌آیند و گفت: در سال‌های گذشته غاز خاکستری هم به منطقه ما می‌آمد که طی چند سال اخیر مشاهده نشده است.

کارشناس حیات وحش محیط زیست استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: گاهی پرندگان مهاجر در طول مدت ماندگاری خود در کرمانشاه زاد و ولد هم می‌کنند که این امر اهمیت حفاظت از آن‌ها را دو چندان می‌کند.

به گفته اسماعیلی، سرشماری پرندگان در اوج حضور آن‌ها از اواخر آذرماه و یا اوایل دی آغاز می‌شود و به مدت حدود یک ماه ادامه دارد .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار