کرمانشاه همچنان تنها مرکز استان در کشور است که داروخانه هلال احمر ندارد و پیگیری‌های چند ساله برای احداث این داروخانه نیز تاکنون به نتیجه نرسیده است.
کد خبر: ۱۱۴۳۲۰۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۲ 13 December 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، چندین سال است پیگیری برای اخذ مجوز احداث داروخانه هلال احمر کرمانشاه با جدیت دنبال می‌شود و چند مدیرعامل این جمعیت نیز پیگیر کار بوده اند، اما تاکنون به نتیجه نرسیده است. این موضوع بارها انتقادات مدیران ارشد استان را نیز به همراه داشته، اما مشخص نیست پشت این ماجرا چه چیزی وجود دارد که تاکنون هیچ کس موفق به باز کردن این گره کور نشده است.

مجوز این داروخانه باید از سوی سازمان غذا و داروی کشور صادر شود، اما مشخص نیست که این سازمان چرا تنها با صدور مجوز برای داروخانه هلال احمر کرمانشاه موافقت نکرده، در حالی که تمام مراکز استان‌های دیگر و حتی برخی شهرستان‌ها نیز داروخانه هلال احمر دارند.

البته دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بارها موافقت ضمنی خود را با این موضوع اعلام کرده، اما این موافقت منجر به اخذ مجوز از سوی سازمان غذا و دارو نشده و هر مانعی وجود دارد، احتمالا در همین مسیر است.

چندی قبل قباد محمدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در جمع خبرنگاران اشاره ای به موضوع راه اندازی داروخانه هلال احمر در استان داشت و افزود: در این زمینه قانون تغییر کرده و مجوز تاسیس این داروخانه دیگر به نهادهای حقوقی مانند هلال احمر داده نمی‌شود و تنها اشخاص حقیقی می‌توانند مجوز دریافت کنند.

وی اظهار کرد: در این زمینه چندین مرتبه با وزارتخانه مکاتبه داشته ایم، اما با توجه به تغییرات قانونی امکان راه‌اندازی این داروخانه توسط هلال احمر وجود ندارد.

اما پیگیری‌ها هنوز برای گرفتن مجوز این داروخانه که حق مسلم مردم کرمانشاه است ادامه دارد و به گفته مدیرعامل جمعیت هلال احمر کرمانشاه از مسیرهای مختلف از جمله نمایندگان مجلس، استاندار و ... در سطح وزارت بهداشت رایزنی در حال انجام است.

محمدباقر محمدی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه صدور مجوز این داروخانه باید از سوی سازمان غذا و دارو انجام شود، افزود: معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز باید صدور مجوز برای داروخانه را تایید کند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه از داروخانه هلال احمر به عنوان حق مردم کرمانشاه یاد کرد و افزود: کرمانشاه تنها مرکز استان در کشور است که داروخانه هلال احمر ندارد.

وی معتقد است، اگر منع قانونی وجود دارد باید برای همه یکسان باشد و این در حالیست که نه تنها سایر مراکز استان‌های کشور همگی داروخانه هلال احمر دارند، بلکه در برخی استان‌ها مانند کرمان و آذربایجان غربی در برخی شهرستان‌ها نیز داروخانه هلال احمر دارند.

محمدی از مزایای داروخانه هلال احمر یاد کرد که می‌تواند داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج خصوصا بیماران سرطانی را با قیمت پایین در اختیار افرادی که نیاز دارند قرار دهد و از سوی دیگر امکان تهیه بسیاری از داروهای کمیاب نیز برای داروخانه هلال احمر وجود دارد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه با بیان اینکه همین حالا هلال احمر مبالغی را به تامین دارو برخی بیماران کمک می‌کند، افزود: اگر داروخانه هلال احمر راه‌اندازی شود می‌توانیم این کمک‌ها را مستقیم انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه هلال احمر کرمانشاه در حال حاضر تنها یک مرکز فوریت‌های دارویی برای برخی داروهای محدود دارد، عنوان کرد: در صورت احداث داروخانه تمام شرکت‌های دارویی می‌توانند دارو در اختیار آن بگذارند.

محمدی درباره اینکه در دوره مدیریت گذشته هلال احمر کرمانشاه یکبار عنوان شد که مجوز داروخانه اخذ شده، گفت: چنین چیزی صحت ندارد و نمی‌توان موافقت ضمنی را مبنای صدور مجوز قرار دارد. مجوز وقتی صادر شده که ما  مجوز مکتوب را از سازمان غذا و دارو دریافت کنیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار