معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان قزوین گفت: درصد باسوادی استان ۹۸/۶ درصد بوده و بیشترین درصد بی‌سوادان استان در رده سنی 20 تا 49 سال قرار دارند.
کد خبر: ۱۱۴۵۸۱۸
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۷ 28 December 2023

به گزارش تابناک قزوین، محمود طریقی با اشاره به اهداف نهضت سوادآموزی استان قزوین بیان کرد: براساس برنامه هشتم توسعه و برنامه چشم‌انداز استان، ارتقاء سطح شناسایی و آموزش گروه هدف در سطح استان و در نهایت ریشه‌کنی بی‌سوادی از مهمترین اهداف سواد آموزی استان است.

وی افزود: ساختار آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی در هشتصد و سی و سومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش در تاریخ ۱۹ بهمن سال ۸۹ تصویب شد، بر اساس این مصوبه ساختار آموزشی مرحله اول آموزش بزرگسالان شامل سه دوره تحصیلی است که در این راستا بی‌سوادان و کم سوادان تحت پوشش سوادآموزی استان بر اساس حجم ابلاغی که همه ساله از سازمان سوادآموزی به استان داده می‌شود در دوره‌های سه‌گانه سوادآموزی، تحکیم و انتقال جذب شده و در کلاس‌ها تحت آموزش قرار می‌گیرند.

حجم ابلاغی سوادآموزی به استان قزوین، ۴۳۷۵ نفر است

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان قزوین تصریح کرد: حجم ابلاغی سازمان سوادآموزی کشور در دوره‌های سه گانه سوادآموزی به استان قزوین در سال جاری ۴ هزار و ۳۷۵ نفر می‌باشد که از این تعداد یک هزار و ۵۵۵ نفر در دوره سوادآموزی معادل سوم ابتدایی، تعداد یک هزار و ۷۵۰ نفر در دوره انتقال معادل پایه ششم و پایان دوره ابتدایی و یک هزار و ۷۰ نفر در دوره تحکیم، دوره تثبیت و تعمیق سواد و جلوگیری از بازگشت به بی سوادی توسط استان به نواحی و مناطق ۱۴ گانه استان ابلاغ و توسط آموزش دهندگان استان شناسایی، جذب و در کلاس‌ها آموزش داده می‌شوند.

وی افزود: همچنین تعداد ۲۰۰ نفر از اتباع عادی در دوره سوادآموزی و تعداد ۲۰۰ نفر در دوره انتقال در نواحی شهری یک و دو قزوین شناسایی، جذب و آموزش داده می‌شوند.

فعالیت ۱۴۹ آموزش‌دهنده نهضت سوادآموزی در استان

طریقی عنوان کرد: نیروی انسانی آموزشی سوادآموزی با عنوان آموزش دهنده به صورت عقد قرارداد با موسسات آموزشی ذی‌صلاح با سوادآموزی نواحی و مناطق همکاری دارند و در این راستا بالغ بر ۱۴۹ نفر در سطح استان در سامانه سوادآموزی فعال هستند.

وی اظهار کرد: بیشتر کلاس‌های سوادآموزی در مدارس با امکانات آموزش و پرورش برگزار می‌شود و تنها بخش محدودی از کلاس‌ها در حسینیه‌ها و مساجد روستایی تشکیل می‌شود؛ همچنین درصدد هستیم از ظرفیت معلمان بسیجی و جهادی برای آموزش بی‌سوادان استفاده کنیم.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان قزوین تصریح کرد: درصد باسوادی استان ۹۸/۶ درصد بوده و بیشترین درصد بی‌سوادان استان در رده سنی ۲۰ تا ۴۹ سال هستند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک مرکز یادگیری محلی با نام مرکز رویش در ندامتگاه مرکزی قزوین، چوبیندر فعالیت می‌کند و در این مرکز علاوه بر آموزش زندانیان در دوره‌های سه گانه سواد آموزی، تحکیم و انتقال، مهارت‌های اجتماعی و مشاغل نیز آموزش داده می‌شود.

تدوین اطلس باسوادی استان با مشارکت دهیاران و دستگاه‌های اجرایی

طریقی با اشاره به طرح‌ها و برنامه‌های اجرا شده در راستای ریشه‌کنی بی‌سوادی در استان گفت: برای ریشه‌کنی بی‌سوادی در استان اقداماتی صورت گرفته که از جمله این اقدامات برگزاری شورای پشتیبانی سوادآموزی استان با اخذ مصوبات مؤثر نظیر تدوین اطلس باسوادی استان با مشارکت دهیاران و مشارکت دستگاه‌های اجرایی و سمن‌ها در پالایش اسمی و واقعی‌سازی آمار و اطلاعات بی‌سوادان است.

وی اضافه کرد: اجرای امر پالایش مدرسه محور توسط مدیران مدارس همچنین بیش از ۱۵ طرح مکمل شامل آموزش اتباع، زنان و دختران روستایی و عشایر، ایجاد مرکز یادگیری محلی، آموزش زندانیان، آموزش مقدمات رایانه، آموزش عملی نماز و ... در سطح استان از دیگر طرح‌های به اجرا درآمده است.

این مسوول در خصوص مشکلات و چالش‌های موجود در مسیر سوادآموزی گفت: شناسایی، جذب، نگهداشت سوادآموزان و جامعه مخاطب و همچنین مشکلات نیروی انسانی حوزه سواد‌آموزی و آموزش دهنده‌های سوادآموزی از چالش‌هایی است که با آن مواجه هستیم.

تقدیر از چهره‌های موفق سوادآموزی

وی در پایان با اشاره به برنامه‌های شاخص هفته سوادآموزی استان عنوان کرد: برگزاری همایش استانی گرامیداشت سالروز تاسیس سازمان نهضت سوادآموزی به فرمان تاریخی امام راحل (ره) در هفتم دی ماه، تقدیر از دستگاه‌های برتر، تقدیر از فعالین سواد‌آموزی، تقدیر از چهره‌های موفق سوادآموزی، دعوت از پیشکسوتان حوزه سوادآموزی، تقدیر از آموزش دهندگان فعال و ادارات سوادآموزی نواحی و مناطق از برنامه‌های اجرایی در این همایش است.

برچسب ها: قزوین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار