کوروش خلیلی مدیرکل شیلات گیلان
صید از دریای خزر یکی از مشاغل کهن پیوند خورده با فرهنگ استان‌های شمالی کشور از جمله گیلان است و یکی از روش‌های رایج که از گذشته های دور تا به امروز ادامه دارد، صید به روش پره است.
کد خبر: ۱۱۴۹۹۹۲
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ 20 January 2024

باران که می بارد پره‌های صیادی نمی‌توانند به دریا بروند و تور پهن کنند و تا وقتی هوا آفتابی نشده، از صید خبری نیست.باران که می بارد پره‌های صیادی نمی‌توانند به دریا بروند و تور پهن کنند و تا وقتی هوا آفتابی نشده، از صید خبری نیست.باران که می بارد پره‌های صیادی نمی‌توانند به دریا بروند و تور پهن کنند و تا وقتی هوا آفتابی نشده، از صید خبری نیست.

صید پره یا تور گستر یکی از قدیمی‌ترین روش‌های صید ماهیان استخوانی در حاشیه جنوبی دریای خزر است که قدمتی چند صد ساله دارد. در این روش یک سر توری که معمولاً ۱۰۰۰ متر طول و ۷ الی ۱۰ متر ارتفاع دارد توسط قایق چوبی بزرگی در دریا به شکل حرف U انگلیسی گسترده می‌شود و سر انتهایی تور با فاصله حدوداً صد متری از نقطه اولیه به ساحل بازمی‌گردد.

در زمان‌های قدیم، کشیدن و جمع کردن تور توسط نیروی صیادان (مالاها) و با کمک حیوانات صورت می‌گرفت و صیادان با خواندن اشعار محلی انسجام و شور ویژه‌ای را ایجاد می‌کردند. اما امروزه این کار توسط نیروی مکانیکی تراکتور صورت می‌گیرد.

در همین رابطه کوروش خلیلی، مدیرکل شیلات گیلان در گفت‌وگو با خبرنگارتابناک گیلان اظهار کرد: از شروع فصل صید سال جاری عملا بیش از نیمی از روزهای صیادی پره، شرایط جوی نامناسب بود.

وی با بیان اینکه میزان صید ماهی در روش پره ارتباط زیادی با شرایط جوی و آب و هوایی دارد، افزود: در حال حاضر ۴۵ شرکت فعال پره صیادی با اشتغال ۴ هزار صیاد از آستارا تا چابکسر در استان گیلان صید به روش پره انجام می دهند.

خلیلی تصریح کرد: از ابتدای فصل صید امسال تاکنون ۶۷۰ تن انواع ماهی استخوانی صید شده که از این میزان ۵۰ درصد ماهی سفید، ۴۸ درصد کفال و دو درصد نیز سایر گونه‌های ماهیان استخوانی بود که ارزش ناخالص این میزان صید ۱۷۷ میلیارد تومان بوده است

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار