مدیر کل صمت خوزستان ستاد تسهیل و رفع موانع تولید را یکی از ظرفیت‌های حمایت از صنایع و واحدهای تولیدی دانست و گفت: با حمایت صنایع استان، از بیکار شدن ۵۹ هزار و ۷۹۲ کارگر در واحدهای دارای مشکل، جلوگیری شد.
کد خبر: ۱۱۵۰۲۱۶
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۴ 21 January 2024

تابناک خوزستان: حمید رضا فلاح بیان کرد: در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان طی ۹ ماهه امسال مشکلات ۴۲۴ واحد تولیدی در قالب ۴۰۰ پرونده مورد بررسی قرار گرفت.

وی اضافه کرد: ۶۴۹ مصوبه در این مدت تصویب شد که از این تعداد ۴۳۸ مورد اجرا و ۲۱۱ مصوبه نیز در دست اقدام است.

فلاح در ادامه با اشاره به چالش‌های پیش روی بخش صنعت و تجارت خوزستان ادامه داد: کمبود مواد اولیه صنایع پایین دست پتروشیمی و مواد اولیه صنایع فلزی استان و مشکلات پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها برای صاحبان واحدهای تولیدی از جمله این چالش‌ها است.

مدیر کل صمت خوزستان تصریح کرد: ایجاد مشوق در استان برای جذب سرمایه‌گذار، احیای واحدهای راکد، ساماندهی پایانه‌های مرزی و صادراتی استان، نبود زمین برای واگذاری به سرمایه‌گذاران و توسعه حوزه معادن استان و فعال‌سازی معادن غیر فعال از دیگر مسائل حوزه معدن و تجارت استان است.

ایجاد ۱۳ هزار و ۳۷۳ فرصت شغلی

وی با اشاره به اینکه ۱۳ هزار و ۳۷۳ فرصت شغلی طی ۹ ماهه امسال در سه بخش صنعت، تجارت و معدن استان ایجاد شده بیان کرد: در بخش صنعت پنج هزار و ۷۶۳ فرصت، در بخش معدن ۳۱۰ شغل و در حوزه تجارت هفت هزار و ۳۰۰ فرصت شغلی در مدت یاد شده ایجاد شده است.

فلاح ادامه داد: سهم خوزستان برای ایجاد اشتغال در حوزه صنعت و تجارت برای سال جاری هشت هزار فرصت شغلی است که با بهره‌برداری از ۲۳ طرح آماده افتتاح در سال جاری این رقم به ۲۰ هزار نفر اشتغالزایی افزایش خواهد یافت.

برگشت به تولید ۸۱ واحد تولیدی راکد در خوزستان

مدیر کل صمت خوزستان توضیح داد: تا پایان امسال یک‌صد واحد تولیدی راکد و نیمه راکد استان باید به چرخه تولید برگشت داده شوند که تا کنون ۸۱ واحد به چرخه تولید بازگشتند.

وی گفت: از این تعداد ۲۹ واحد در شهرک‌های صنعتی و ۵۲ واحد خارج از شهرک‌ها هستند.

فلاح با بیان اینکه ۱۰۴ واحد تولیدی راکد سال گذشته به مدار تولید برگشتند اظهار کرد: ۳۷۶ واحد راکد و نیمه راکد در خوزستان شناسایی شدند.

مدیر کل صمت خوزستان در ادامه ضمن اشاره به وجود ۱۴۱ معدن غیرفعال در استان بیان کرد: اغلب این معدن‌ها مجوز توقف فعالیت دریافت کردند.

وی گفت: ۲۸۶ فقره پروانه بهره‌برداری معدنی به ارزش ۳۸ هزار و ۵۳۲ میلیارد ریال در استان وجود دارد که باعث ایجاد ۸۷۱ شغل شده است.

فلاح افزود: ۱۱۸ معدن فعال و ۲۷ معدن در حال تجهیز در خوزستان وجود دارد.

تشکیل هشت‌هزار و ۲۱۵ پرونده تخلف صنفی در خوزستان

مدیر کل صمت خوزستان از تشکیل هشت‌هزار و ۲۱۵ پرونده تخلف صنفی در خوزستان طی ۹ ماهه سال جاری خبر داد و گفت: این تعداد پرونده در ۷۴ هزار و ۴۶ مورد بازرسی تشکیل شده است.

فلاح تصریح کرد: در این تعداد بازرسی هشت‌هزار و ۵۸۵ مورد تخلف صنفی در استان شناسایی شده است.

افق ۱۴۰۴ حوزه صنعت و تجارت خوزستان

وی با اشاره به افق ۱۴۰۴ ترسیم شده برای حوزه صنعت و تجارت خوزستان بیان کرد: تسریع در تکمیل زیرساخت شهرک‌های صنعتی استان، افزایش ظرفیت تجاری و صادراتی بنادر خرمشهر، شادگان، و پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه، فعال‌سازی واحدهای راکد و شناسایی ۸۰۰ محصول جدید برای تکمیل زنجیره‌های ارزش واحدهای تولیدی از جمله برنامه‌ های تعیین شده است.

فلاح گفت: استقرار و استفاده از ظرفیت صندوق‌های ضمانت صنایع در استان، پیگیری احداث واحدهای تولید خودروهای ون و مینی‌بوس هیبریدی در استان از دیگر برنامه‌های این چشم انداز است.

طرح‌های تولیدی و صنعتی در دست پیگیری خوزستان

فلاح بیان کرد: برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای نخستین بار در استان و کشور با حضور سفرای ۱۲ کشور حوزه خلیج فارس و آسیای میانه تا پایان امسال در حال پیگیری است که مقدمات برگزاری آن انجام شد.

وی گفت: راه‌اندازی معادن کوچک مقیاس و احیای ۳۱ معدن غیرفعال از دیگر برنامه‌های در دست اقدام است که مزایده واگذاری این معدن نیز صورت گرفت.

مدیر کل صمت خوزستان احداث شهرک صنعتی صنایع پایین دست فلزی در مناطق اروندکنار و چوئبده استان در زمینی به مساحت سه‌هزار هکتار را از دیگر این طرح‌ها دانست.

فلاح همچنین به پیگیری تاسیس پالایشگاه مسجدسلیمان به عنوان بزرگترین پالایشگاه کشور با سرمایه‌گذاری چهار میلیارد دلار اشاره کرد.

وی گفت: ایجاد سه خوشه صنعتی در شهرستان خرمشهر،مسجدسلیمان و شوش در حوزه‌های صنایع دریایی، قالی‌بافی و چوب نیز در حال تشکیل است.

مدیر کل صمت خوزستان اظهار کرد: برنامه‌ریزی و ریل‌گذاری برای افزایش صادرات غیر نفتی استان از ۶.۵ میلیارد دلار ریال به ۷.۲ میلیارد دلار نیز در حال انجام است.

فلاح افزود: توسعه فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای در استان برای تامین و توزیع کالای اساسی و کالابرگ و ساماندهی اصناف با برگزاری انتخابات اتحادیه‌ها و اتاق اصناف در شهرستان‌ها و شناسنامه‌دار کردن تمام اصناف فعال در استان نیز در حال اجرا است.

وی ادامه داد: درخواست پرداخت اعتباری به مبلغ هفت هزار میلیارد ریال از اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان برای پرداخت تسهیلات به سرمایه‌گذاران متقاضی فعالیت در استان نیز ارائه شده است.

مدیر کل صمت خوزستان با اشاره به حمایت دولت سیزدهم برای رشد و شکوفایی واحدهای تولیدی اظهار کرد: برای پرداخت تسهیلات به ۲۶۰ واحد تولیدی با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد به مبلغ ۱۳۲ هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر دوم رییس جمهور به خوزستان موافقت شده است.

فلاح بیان کرد: ۶۲ واحد تولیدی در استان مشمول دریافت تسهیلات بازسازی و نوسازی شدند که نیاز به پرداخت ۶۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات به این تعداد واحد تولیدی است؛ درخواست این مهم به وزارت صمت داده شد و موافقت نهایی نیز کسب شده است.

مدیر کل صمت خوزستان صنایع دریایی استان را از دیگر ظرفیت‌های مغفول مانده دانست و گفت: درخواست پرداخت اعتبار برای اعطای تسهیلات ۴۰۰ میلیون دلاری به ۱۴ واحد تولیدی شناور و صنایع دریایی از صندوق ضمانت صنایع دریایی کشور ارائه و موافقت اولیه آن صادر شد.

وی گفت: ۹۶ طرح صنایع فلزی و مصنوعات فلزی، ۸۱ طرح صنایع شیمیایی و پلیمری، ۵۵ طرح صنایع غذایی، ۴۱ طرح صنایع سلولزی، ۴۰ طرح صنایع معدنی و ۱۳ طرح خدمات مهندسی که در استان پیشرفت بالای ۶۰ درصد داشتند تسهیلات تکمیل طرح گرفتند.

منبع/ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار