فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی گفت: ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش با سفر به دور دنیا و دریانوردی در ۶۵ هزار کیلومتر توانست اقتدار نظامی ایران اسلامی را به رُخ جهانیان بکشاند.
کد خبر: ۱۱۵۲۰۴۷
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۱ 31 January 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا، امیر دریادار شهرام ایرانی روز چهارشنبه در همایش اقتدار ۳۶۰ در جمع اساتید دانشگاه رازی و جمعی از روسای سایر دانشگاه های استان کرمانشاه با تشریح ماموریت ناوگروه ۸۶ نداجا و اعزام آن به دور جهان افزود: فرزندان ملت غیور ایران برای نخستین مرتبه در تاریخ ایران توانستند با به کارگیری دانش‌های نوین و تجهیزات به روز و کاملا بومی، یک ناوگروه را متشکل از ناوشکن تمام ایرانی «دنا» که حاصل تلاش همه دانشگاهیان و دانشمندان ایرانی است به دور کره زمین چرخیده و ۲۳۲ روز عملیاتی را پشت سر بگذارند.

وی با اشاره به این فرمایش فرماندهی کل قوا که" منافع دریا مال همه است و امکانات این دریای پربرکت متعلق به این ملت ها است و چگونه می توان از این برکات به نفع منافع ملی استفاده کرد و کشور را از آن بهره مند کرد" افزود: ایشان دستیابی به این مهم را با ایجاد اقتدار توسط نیروهای مسلح و نیروی دریایی امکان پذیر دانسته که در سایه از خودگذشتگی و روحیه جهاد امکان پذیر شد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش همچنین به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر حضور مستقل و مقتدر در دریانوردی‌های طولانی در دریاهای آزاد توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و یادآور شد: ایشان پس از پایان ماموریت غرور آفرین ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی در دریانوردی به دور دنیا آن را اینگونه بیان فرمودندند که: «ارزش سیاسی کار شما از ارزش عملیاتی آن کمتر نبود اگر نگوییم بیشتر هم بود».

فرمانده نیروی دریایی: ناوگروه ۸۶ ارتش، اقتدار نظامی ایران را به رُخ جهانیان کشید

دریادار ایرانی افزود: برای انجام این کار بزرگ ۱۱ ماه کار علمی صورت گرفت و ۵۰ سال اطلاعات جو اقیانوسی توسط نخبگان ما به طور کامل پیاده سازی و تبدیل به یک نرم افزار شد که بر این اساس مسیر تعریف شده و این ناوگروه به این افتخار بزرگ نایل شد.

وی با بیان اینکه در طول این مدت و در شرایط سخت طوفانی که در برخی مواقع در اقیانوس آرام و اطلس شاهد بودیم، مسیرهایی را طی کردیم که باور آن برای خیلی ها غیرباور بود تاکید کرد: در سفر ناوگروه ۸۶ به دور دنیا حتی یک ثانیه ارتباطات ما با کشورمان قطع نشد و این توانمندی بالای کشورمان را نشان می دهد ضمن آنکه در این ماموریت حتی یک آنتن ناوشکن دنا هم شکسته نشد.

فرمانده نیروی دریایی: ناوگروه ۸۶ ارتش، اقتدار نظامی ایران را به رُخ جهانیان کشید

دریادار ایرانی با تاکید بر اینکه دستاوردهای نداجا توسط نخبگان و دانشمندان جوان ایرانی بدست آمده است گفت: ما برای انجام این سفر به دانشمندان و نخبگان خودمان اعتماد کردیم و این ریسک را قبول کرده و نتیجه موفقیت آمیز آن را هم دیدیم.

وی با اشاره به اینکه این اقدام موجب اهتزاز پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران در پهنای اقیانوس های جهان شد افزود: اعزام این ناوگروه ۸۶ یک مدل موفق را برای تعامل پذیری، همراهی و همدلی ارائه و از همه ظرفیت ها در کشور استفاده شد.

فرمانده نیروی دریایی: ناوگروه ۸۶ ارتش، اقتدار نظامی ایران را به رُخ جهانیان کشید

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: گردش در دور دنیا و آن هم با ناوی که توسط متخصصان ایرانی ساخته شد و برای نخستین بار اتفاق افتاد یک تاریخ سازی مهم بود که این افتخار برای نخستین مرتبه در تاریخ به دست ایرانیان رقم خورد.

وی یادآور شد: نیروهای دریایی ارتش جمهوری اسلامی توانست در این سفر علاوه بر اقتدار نظامی خود اقتدار فرهنگی و پیام صلح و بشر دوستانه ایران اسلامی را نیز به جهانیان رساند.

به گزارش ایرنا، دریادار ایرانی در بدو ورود به دانشگاه رازی کرمانشاه ابتدا با حضور در مزار شهدای گمنام این دانشگاه ضمن قرائت فاتحه، با نثار شاخه های گل یاد و خاطره این شهدای والامقام را گرامی داشت.

فرمانده نیروی دریایی: ناوگروه ۸۶ ارتش، اقتدار نظامی ایران را به رُخ جهانیان کشید

ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوشکن تمام ایرانی دنا و ناوبندر مکران پس از هشت ماه دریانوردی و طی بیش ۶۵ هزار کیلومتر مسیر دریایی که با هدف طی یک دور ۳۶۰ درجه دور کره زمین انجام شد، به کشور بازگشت و در مسیر خود از خطرناکترین تنگه برای دریانوردی گذر کرد.

این ناوگروه پس از اعزام به ماموریت دور کره زمین از مبدأ بندرعباس، در نخستین ایستگاه در بندر بمبئی هند توقف کرد و سپس با عبور از خلیج بنگال و تنگه مالاگا در جاکارتا پایتخت اندونزی پهلو گرفت.

پس از این توقف ناوگروه با ادامه مسیر به سمت دریای جاوه و عبور از تنگه ماکاسار و دریای سلبس، برای نخستین بار در تاریخ دریانوردی نظامی ایران پا به عرصه وسیع و پهناور اقیانوس آرام گذاشت و با عبور از بیشترین عرض اقیانوس آرام و گذر از کنار جزایر میکرونزی و پولینزی به سمت تنگه ماژلان در جنوب قاره آمریکا حرکت کرد و با عبور از این تنگه وارد اقیانوس اطلس جنوبی شد و سپس با حرکت به سمت شمال و عبور از سواحل شیلی، آرژانتین، اروگوئه و برزیل، نهایتا در بندر ریودوژانیروی برزیل پهلوگیری کرد که این پهلوگیری مصادف با یکصدوبیستمین سالگرد برقراری روابط ایران و برزیل بود.

ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش پس از توقف چند روزه در ریودوژانیرو، با عبور از عرض اقیانوس اطلس در شهر کیپ‌تاون آفریقای جنوبی پهلوگیری کرد و در این شهر نیز چند روزی توقف کرد و پس از آن طی یک دریانوردی حدودا ۴۰ روزه، در بندر صلاله عمان پهلوگیری کرد.

 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار