دانش آموخته دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: برخی افراد بخاطر اینکه دچار ضعف روزه داری نشوند، در دو عده افطار و سحر پرخوری می کنند که این موضوع باعث سو هاضمه وسنگینی فرد می شود.
کد خبر: ۱۱۵۸۷۳۲
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۸ 13 March 2024

به گزارش تابناک رضوی، دکتر محمد رضا مهری با اشاره به اینکه اگر افراد روزه دار تدابیری که متخصصین گوارشی توصیه کرده اند را رعایت کنند ، دچار مشکلاتی نظیر سو هاضمه نمیشوند، گفت: عدم پرخوری و رعایت اعتدال در خوردن موجب می شود روزه داری فرد باعث بهبود گوارش شود.

وی با اشاره به اینکه درهم خوری کردن باعث تشدید سو هاضمه می شود، علاوه براین مصرف انواع شربت در وعده افطار زمینه ایجاد ناراحتی های گوارشی را برای فرد ایجاد می کند، خاطر نشان کرد: در طب سنتی سحری معادل صبحانه است بنابراین بهتر است به اندازه حجم صبحانه غذا مصرف شود بخصوص اگر روزه داری در فصولی باشد که روزها کوتاه است.

دکتر مهری با اشاره به اینکه مصرف مواد غذایی مثل رب انار و رب به بهبود گوارش فرد کمک می کند، اظهار کرد: زمان افطار مصرف ابجوش و خرما و بعد از گذشت یک ساعت و نیم از افطار، مصرف یک شام سبک به بهبود سلامت گوارشی فرد کمک می کند.

متخصص طب سنتی با بیان اینکه در وعده افطار از مصرف غذاهای غلیظ مثل حلیم و شله پرهیز شود، حتی سوپ ها هم در موقع افطار میتواند باعث احساس سنگینی در فرد شود، گفت: مصرف سالاد ،ماست و ترشی همراه غذا موجب سو هاضمه میشود به خصوص اگر به عنوان مثال ماست با غذاهای گوشتی استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه سالاد ، ماست و ترشی در طب سنتی حکم یک وعده غذایی را دارد و فرد می تواند با مصرف مقداری نان و ماست و نعناع خشک ی وعده شام سالم و سبک را تجربه کند، ادامه داد: مصرف شربت سرد و آب سرد در افطار نیز موجب اختلال در روند گوارش فرد می شود، بنابراین بهتر است فرد روزه دار؛ روزه خود را با نوشیندنی های گرم مانند چای یا شیر افطار کند.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات افراد روزه دار به خصوص در ماه های گرم سال، احساس تشنگی است، گفت: برای مدیریت این حالت در فرد باید از مصرف غذاهای عطش اور در سحر مثل سرخ کردنی، سبزیجات تند، فلفل، سس ها پرهیز شود و جایگزین آن مصرف سالاد حاوی کاهو و کلم و ابلیمو و ابغوره تازه باشد.

دکتر مهری با اشاره به اینکه مصرف چای و هندوانه در وعده سحر به دلیل خاصیت مدر بودن آنها توصیه نمی شود، گفت: مصرف دوغ ، شربت خاکشیر و سبزیجات مثل خرفه در وعده سحر توصیه می شود.

وی گفت: برخی از افراد به دلیل مشکلات گوارشی مانند رفلاکس و درد معده جرات روزه داری ندارند این در حالی است که با روزه داری صحیح شرایط گوارشی بهتر می شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار