مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: روند احداث نیروگاه سیکل ترکیبی با توان یک هزار مگاوات برق در سه واحد صنعتی فولاد خوزستان، فولاد شادگان و پتروشیمی ماهشهر آغاز شده است.
کد خبر: ۱۱۶۷۳۵۱
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۸ 17 May 2024

تابناک خوزستان: حمیدرضا فلاح، عصر پنجشنبه در نشست هم اندیشی بررسی مسایل و مشکلات حوزه صنعت شمال خوزستان در فرمانداری دزفول، قطع برق در ایام تابستان را یکی از چالش‌های واحدهای صنعتی این استان عنوان کرد و افزود: ایجاد واحدهای نیروگاهی در واحدهای صنعتی بزرگ استان کلید خورده و در گام اول احداث نیروگاه در سه واحد صنعتی خوزستان آغاز شده است.

وی ادامه داد: دزفول و اندیمشک، شهرستان‌های راهبردی در شمال خوزستان هستند که باید ظرفیت‌های آنها در بخش‌های مختلف به ویژه کشاورزی به فعلیت در بیاید.

مدیرکل صمت خوزستان گفت: شمال خوزستان از نظر شاخص‌های صنعتی، معدنی و تجاری جزو شهرستان‌های بسیار باکیفیت است که استقرار صنایع بزرگ، کوچک و متوسط در این منطقه به نسبت سایر نقاط استان وضعیت مطلوبی دارد.

ایجاد ۲ پایانه صادراتی در دزفول و اندیمشک

فلاح، صادرات محصولات کشاورزی را اولویت خوزستان عنوان کرد و گفت: تبدیل فرودگاه دزفول به فرودگاه بین المللی به همت و عنایت ویژه دولت سیزدهم عملیاتی شد که باید زیرساخت‌های صادراتی از جمله پایانه صادراتی در شمال خوزستان تقویت شود.

وی افزود: پایانه صادراتی دزفول هم اکنون ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تلاش می‌شود این پایانه تا پایان امسال عملیاتی شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان ادامه داد: ایجاد پایانه صادراتی جدید در اندیمشک نیز تصویب شده است که اخذ مجوزهای لازم برای فعال سازی این پایانه نیز در سازمان توسعه تجارت در حال پیگیری است.

زنجیره صادراتی دزفول تکمیل می‌شود

فلاح گفت: مراودات تجاری روسیه درسال گذشته میلادی ۴۰۰ میلیارد دلار بوده است که بخش زیادی از آن مربوط به واردات محصولات کشاورزی بود که با توجه به ظرفیت‌های کشاوزی خوزستان به ویژه شهرهای شمالی استان توجه به صادرات محصولات کشاورزی به عنوان اولویت در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: بین المللی کردن فرودگاه دزفول، استانداردسازی محصولات کشاورزی، صدور مجوز ایجاد آزمایش معتمد، بسترسازی توسعه صنایع تبدیلی و بسته بندی از جمله اقدامات انجام شده و در حای پیگیری برای تکمیل زنجیره‌های صادراتی در دزفول است.

۱۲ هزار میلیارد ریال ارزش پرونده قاچاق سال گذشته در خوزستان

فلاح با انتقاد از حجم بالای اجناس قاچاق تقلبی و چینی در بازار استان گفت: مقابله با کالاهای قاچاق از اولویت‌های مهم خوزستان است که در این زمینه اقدام‌های گسترده‌ای انجام شده است.

وی ادامه داد: ۳۷ هزار میلیارد ریال پرونده‌های تعزیراتی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خوزستان در سال گذشته است که ۱۲ هزار میلیارد ریال آن مربوط به پرونده‌های قاچاق بوده است.

مدیرکل صمت خوزستان با بیان اینکه بر اساس قانون هر گونه محدودیت برای استقرار کسب و کار ممنوع است گفت: درگاه ملی مجوزها در کشور ایجاد و کمتر از ۲۴ ساعت مجوز لازم توسط این درگاه صادر می‌شود.

راه اندازی سامانه خودکار تعطیلی مشاوران املاک را در پی دارد

فلاح با انتقاد از اقدام وزارت راه و شهرسازی برای راه اندازی سامانه خودنویس گفت: نتیجه راه اندازی این نرم افزار جمع شدن کل واحدهای مشاوره املاک در کشور است که باید این موضوع به عنوان اولویت در سطح ملی پیگیری شود.

وی گفت: به جای جلوگیری از وقوع تخلف در واحدهای مشاور املاک تلاش برای تعطیلی کل مشاوران املاک پاک کردن صورت مساله به جای حل آن است.

سپرده مردم خوزستان در بانک: ۴۰۰ همت؛ نیاز صنعت استان به توسعه: ۱۵ همت

مدیرکل صمت خوزستان با بیان اینکه ۴۰۰ همت(هزار میلیارد تومان) میزبان سپرده و منابع مردم خوزستان در بانک‌های این استان در سال ۱۴۰۲ بود گفت: میزان پرداخت تسهیلات به مردم خوزستان کمتر از ۵۵ درصد از این سپرده‌ها بود و این در حالی است که برخی استان‌ها تا ۱۱۰ درصد تسهیلات پرداخت کردند که این به معنای هزینه کرد سرمایه مردم خوزستان در استان‌های دیگر است.

وی گفت: در حالی میزان سپرده مردم خوزستان در بانک‌های استان ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است که کل اعتبار مورد نیاز برای توسعه صنعت خوزستان ۱۵ همت است.

فلاح ادامه داد: ۵۵ واحد صنعتی خوزستان با درخواست ۳۵۰ میلیون دلار در نوبت تخصیص ارز هستند که گره گشایی از این موضوع نیازمند پیگیری در سطح ملی است.

در این نشست که با حضور مشاور ویژه وزیر صمت، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خوزستان و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان برگزار شد، صنعتگران و اصناف شهرهای شمال خوزستان حاضر به بیان چالش‌های موجود در بخش صنعت و اصناف پرداختند.

دزفول با ۳۳۰ واحد صنعتی فعال از نظر تعداد واحدهای صنعتی دومین شهرستان خوزستان است. این شهرستان دارای چهار شهرک صنعتی است.

۲۱۴ طرح با ظرفیت اشتغال ۶ هزار و ۴۶۸ نفر در این شهرستان با پیشرفت‌های فیزیکی مختلف وجود دارد که از این تعداد ۷۵ طرح صفر درصد، ۵۶ طرح صفر تا ۳۰ درصد، ۲۴ واحد بین ۳۰ تا ۶۰ درصد، ۵۶ واحد صنعتی بین ۶۰ تا ۸۰ درصد و ۲ واحد بالای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

دزفول دارای چهار شهرک صنعتی است که در سفر رییس جمهوری و هیات دولت به خوزستان در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ مجوز ایجاد پنجمین شهرک صنعتی دزفول نیز به عنوان یکی از مصوبه‌های سفر رییس جمهور به استان صادر شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار