همزمان با سالروز شهادت امام سجاد(ع)، کنگره امام سجاد(ع) با سخنرانی نماینده ولی فقیه، استاندار و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان افتتاح شد.
کد خبر: ۱۱۸۹۸۰
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۶ 27 October 2015
به گزارش تابناک هرمزگان، همزمان با سالروز شهادت چهارمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، مراسم افتتاحیه پنجمین کنگره بین المللی امام سجاد(علیه السلام) و سوگواره «شعر سجاده خورشید»،  روز گذشته با حضور آیت الله نعیم آبادی نماینده ولی فقیه در هرمزگان و شعرای مطرح کشوری در بندرعباس و با حضور رییس حوزه هنری هرمزگان در میناب برگزار شد.
 
بهترین روش ترویج سیره اهل بیت بهره گیری از هنر شعر است
 
 در این مراسم، آیت الله غلامعلی نعیم آبادی، نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان که با «سوگواره شعر سجاده خورشید» همراه بود، با بیان اینکه شعر آیینی به عمق عواطف انسان چنگ می اندازد، اظهار کرد: یکی از بهترین روش های ترویج سیره اهل بیت(علیهم السلام) بهره گیری از هنر به ویژه شعر است.
 
آیت الله نعیم آبادی با اشاره به اینکه هنر به نظم درآوردن اندیشه ها، یک استعداد ذاتی و یک تجربه عمیق می طلبد، عنوان کرد: هیچ انسانی یک شبه شاعر نمی شود؛ حافظ شیرازی آنقدر دیوان خواجوی کرمان را مطالعه کرد تا به خواجه حافظ مشهور شد.
 
وی به تحقیق علامه مطهری پیرامون دیوان حافظ اشاره کرد و گفت: پس از تحقیق اشعار حافظ را به چند دسته ضعیف، متوسط، عالی و خیلی عالی تقسیم کرد و این بیانگر آن است که دوران شاعری حافظ متفاوت بوده است و اشعار دوران آخر عمر حافظ حرف آخر را در دیوان می زند.
 
امام جمعه بندرعباس با بیان اینکه تعداد کمی از انسان ها قدرت به نظم درآوردن اندیشه ها را دارند و تعداد اندکی از شعرا نیز در اوج هستند، خاطرنشان کرد: هشت هزار و 800 دیوان فارسی و عربی وجود دارد ولی تعداد محدودی از آنها معروف هستند.
 
وی با اشاره به اینکه شعر گاهی می تواند سازنده و احیاگر و گاهی نیز مخرب و نابود کننده باشد، افزود: زبان نظم، همراه دارد ولی نثر تنها خودش هست؛ زبان شعر گاهی می تواند ارتشی را به حرکت درآورد و گواه این مطلب، تاثیر اشعار آهنگران در حرکت دادن فرزندان انقلاب به سمت میدان های نبرد است.
 
وی از شعر آیینی به عنوان عقلانیت همراه با عواطف به مثابه دو بال برای حرکت دادن انسان یاد کرد و گفت: شاید کمتر کسی پیدا شود که شعری را از حفظ نباشد.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در برخی از موارد نیز به شعر ظلم شده است، تصریح کرد: با مطالعه برخی از دیوان ها متوجه می شویم که این هنر ارزشمند را برای لقمه نانی خرج انسان های نالایق کرده اند و با این کار هم به خود، هم به تاریخ و هم به بشریت ظلم کرده اند.شعرای آیینی باید به هنر خود که موهیبتی الهی است افتخار کنند و با وقت گذاشتن بیشتر در این زمینه فعالیت کنند زیرا جامعه امروز شدیدا به این قشر نیاز دارد.
 
آیت الله نعیم آبادی با تجلیل از شعرای حاضر در سوگواره، گفت: در شعر شما هاله ای از نور وجود داشت که این گونه همه شرکت کنندگان را تحت تاثیر خود قرار داد، باید از قریحه گرم خود برای گرم کردن آیین عزاداری سالار شهیدان و ترویج اخلاق در جامعه بیشترین بهره را ببرید.
 
 نسبت به صحیفه سجادیه نگاهی فراتر از مذهب داشته باشیم
 
علیرضا درویش نژاد، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان هم در مراسم افتتاحیه پنجمین کنگره بین المللی امام سجاد(علیه السلام) هدف از خلقت را رجعت باکمال معرفی کرد و با اشاره به آیه« انالله و انا الیه راجعون»، افزود: این آیه بیانگر نگاه زنده بودن در فراسوی زمین دارد.
 
وی با بیان اینکه این آیه اشاره به شمارش معکوس برای بازگشت به اصالت فرازمینی دارد، عنوان کرد: این نوع نگاه متعالی که از اهداف خلقت می باشد نیاز به ساز و کارهایی دارد و آن، کاربردی کردن منشور بزرگ آسمانی، «قرآن کریم» است.
 
درویش نژاد ادامه داد: برای بهره برداری از این منشور آسمانی در حوزه عمل، نیازمند تفسیر کاربردی آن هستیم و صحیفه سجادیه یکی از مبانی است که فلسفه خلقت را کاربردی می کند و تفسیر عملی قرآن است.
 
وی با بیان اینکه در نگاه بلند امام سجاد(علیه السلام) هم مبنای اجرایی و عملیاتی زندگی دنیوی و هم اخروی وجود دارد، بیان کرد: صحیفه سجادیه در حوزه های فردی، اجتماعی، توحیدی، اخلاقی، سیاسی، اقتصادی، اصول و ارزش های انسانی و تربیتی و ... راهگشای بشریت است.
 
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه باید نسبت به صحیفه سجادیه نگاهی فراتر از مذهب داشته باشیم، گفت: امام سجاد(علیه السلام) و سایر ائمه هدی(علیهم السلام) تنها به شیعه تعلق ندارند بلکه آن بزرگوران برای هدایت بشریت به امامت رسیدند و تنها راه نجات امروز بشر پناه آوردن به اندیشه والای اهل بیت(علیهم السلام) است.
 
وی با بیان اینکه امام حسین(علیه السلام) در عاشورا نمود عینی یک جریان بلند معرفتی بود که در عمل انسانیت را ترجمه کرد، افزود: عاشورا، ترجمان بلند بشریت است و ادامه این روند را می توان در صحیفه سجادیه مشاهده کرد.
 
درویش نژاد اظهار کرد: کنگره بین المللی امام سجاد(علیه السلام) با همین نگاه و در راستای بسط و گسترش فرهنگ و معارف حقه اهل بیت(علیهم السلام) پایه ریزی شد و امسال برای پنجمین سال متوالی شاهد آغاز این رخداد مهم مذهبی، علمی و فکری در گستره بین المللی هستیم.
 
وی به بعد علمی و تخصصی کنگره پنجم اشاره کرد و گفت: دریافت بیش از 190 مقاله از استان های مختلف کشور و همچنین کشورهای اسلامی و برنامه ریزی جهت برگزاری سه کمیسیون تخصصی با حضور پدیدآو رندگان مقالات برتر و اساتید و علمای برجسته از شاخص ترین برنامه های این بعد است.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان افزود: در حوزه کودک و نوجوان نیز با بهره گیری از کارشناسان مجرب این حوزه در زمینه اخلاق و تربیت با بهره گیری از صحیفه سجادیه و رساله حقوق امام سجاد(علیه السلام) برنامه های خوبی در سطح مدارس و مساجد استان اجرا خواهد شد.
 
درویش نژاد با بیان اینکه نگاه مثبت مراجع عظام تقلید و اظهار نظر مستقیم آنان پیرامون کنگره بر غنای این رخداد بین المللی افزوده است، تصریح کرد: گزارش عملکرد چهار دوره گذشته کنگره بین المللی امام سجاد(علیه السلام) به دفتر مقام معظم رهبری(حفظه الله) ارسال شده است که نگاه بلند معظم له در راستای پربار نمودن کنگره برای متولیان آن جایگاه ویژه ای دارد.
 
وی عنوان کرد: انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام راحل(ره) بر پایه مبانی فکری اهل بیت(علیهم السلام) شکل گرفت و امروز نیز با رهبری حکیمانه امام خامنه ای(مد ظله العالی) همان راه را ادامه می دهد و برای حفظ و پاسداری از دستاوردهای انقلاب نیازمند اصول و مبانی اهل بیت هستیم.
 
تاکید بر شناخت شخصیت امام سجاد(ع) با برگزاری کنگره امام سجاد(ع)
 
بنابراین گزارش، جاسم جادری، استاندار استان هرمزگان در مراسم افتتاحیه پنجمین کنگره بین المللی امام سجاد(علیه السلام) گفت: متاسفانه برخی از افراد، امام سجاد(علیه السلام) را به عنوان شخصیتی که دائم در حال در دعا و گریه بوده می شناسند؛ درحالی که آن حضرت یک چهره مبارز، مقاوم و خستگی ناپذیر بوده است که با توجه به خفقان آن دوران با تدبیر بهترین روش در مبارزه را برگزیده است.
 
وی با اشاره به مدت 35 سال امامت علی بن الحسین(علیه السلام)، افزود: امام سجاد(علیه السلام) از طریق دعا، گریه و جذب و تربیت نیرو با دشمن مبارزه می کند و در این زمینه آنقدر موفق عمل می کند تا دشمن را به ستوه می آورد و به سیله سم آن حضرت را مسموم و شهید می کنند.
 
 جادری، زنده نگه داشتن و پاسداری از نهضت عاشورا را یکی از رسالت های مهم امام سجاد(علیه السلام) برشمرد و اظهار کرد: امام با سخنرانی تاریخی خود در مجلس یزید، رسالت روشنگری و دفاع از اسلام ناب محمدی را آغاز کرد.
 
وی ادامه داد: جذب و تربیت شاگرد یکی دیگر از رسالت های امام سجاد(علیه السلام) است به گونه ای که زمینه را برای امام باقر(علیه السلام) و امام صادق(علیه السلام) فراهم نمود و تربیت شدگان آن امام همام حلقه نخست شاگردان امام باقر(علیه السلام) را تشکیل می دادند.
 
استاندار هرمزگان، تبیین فرهنگ دعا و ارتباط با خالق هستی و همچنین ترویج معارف اسلامی را از دیگر رسالت های امام سجاد(علیه السلام) ذکر کرد و افزود: صحیفه سجادیه که از آن به زبور آل محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) یاد می شود نمونه ای از تلاش های عارفانه علی بن الحسین(علیه السلام) است.
 
جادری با بیان اینکه همه امامان معصوم(علیهم السلام) عارف به سیاست بودند، گفت: مبارزه و برخورد با حکام ظالم از دیگر اقدامات امام زین العابدین(علیه السلام) بود و آن حضرت در هر فرصتی با حکام زمان برخورد می کرد.
 
وی اظهار امیدواری کرد که با برنامه های مختلفی که در قالب کنگره بین المللی امام سجاد(علیه السلام) اجرا می شود، شخصیت، سیره و آثار ارزشمند این امام همام را نه تنها در سطح کشور، بلکه در سراسر دنیا معرفی کنیم.
 
   در این مراسم که با حضور آیت الله نعیم آبادی نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس، جمعی از مسئولان و روحانیون و اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد برگزار شد، شعرای مطرح آیینی کشور در سوگ امام سجاد(علیه السلام) و همچنین شهدای کربلا شعرخوانی کردند و  از کتاب از « سجده های آسمانی» رونمایی به عمل آمد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار