استاندار هرمزگان گفـت: با توجه به اینکه دوسال پیش منطقه ویژه اقتصادی توسط هیات دولت یازدهم به تصویب رسید محدوده آن بزودی تعیین می شود.
کد خبر: ۱۲۱۴۷۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۰ 01 November 2015
به گزارش تابناک هرمزگان، جاسم جادری شنبه در نهمین نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان هرمزگان با اشاره به اینکه هم اکنون تحرک اقتصادی زیادی درجاسک درحال انجام است اظهارداشت:14 پروژه بزرگ ملی همانند بندر مادر، پایانه صادرات نفت، شهرک صنعتی ایران و چین و پالایشگاه هرمز دراین منطقه احداث شود.

وی ادامه داد::اجرای این طرح ها در جاسک نیازمند نیروی انسانی متخصص بوده و اگر قرار است از دیگر استان ها به جاسک نیرو بیاید این منطقه نیز به عسلویه دوم تبدیل می شود و مردم هرمزگان از آن بهره کافی نمی برند.

استاندار هرمزگان تاکید کرد: نیروی تکنسین و متخصص ماهر برای توسعه جاسک باید در هرمزگان تربیت شود و اگر نیرویی نبود می توان از دیگر استان ها استفاده کرد و باید در طرح های توسعه ای جاسک وصنایع انرژی بر پارسیان نیروهای ماهر ومتخصص هرمزگان به کار گرفته شوند.

استاندارهرمزگان بیان اینکه در دولت یازدهم انتخاب استانداران براساس شاخص انجام کارهای توسعه ای انجام شد، اظهارداشت:ما درهرمزگان از روز اول برنامه درآمد هزینه ای استان را تدوین و به وزارت کشور ارائه دادیم وهرمزگان جزء پنج استان انتخاب شده برای اجرای برنامه توسعه پایدار مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است که هم اکنون در حال تنظیم این برنامه هستیم.

جادری افزود: سال گذشته میزان درآمد گمرکات هرمزگان 100 هزار میلیارد ریال و درآمد عوارض ارزش افزوده این استان نیز 18هزار میلیارد ریال بود و هرمزگان به اندازه هشت استان کشور درآمد دارد.

وی با تاکید بر اجرای تمرکز زدایی و تفویض اختیارات بیشتر به مدیران استانی، افزود: در حال حاضر مدیران ما مدیران هزینه شده اند و تنها با دریافت بودجه کار می کنند و اگر وزرا و روسای سازمان های کشوری اختیارات بیشتری به مدیران کل مربوطه در استان ها تفویض کنند از این حالت خارج خواهیم شد.

استاندار هرمزگان خواستار اجرای سیستم درآمد هزینه ای برای استان هایی همانند هرمزگان که به لحاظ اقتصادی و درآمدزایی توانمند هستند، شد و گفت: سال گذشته هرمزگان هشت هزارمیلیارد ریال مازاد درآمد از عوارض ارزش افزوده به حساب خزانه واریز کرد که طبق قانون برنامه پنجم باید 50 درصد آن به استان بازگردد اما در نهایت 63 میلیارد ریال به استان بازگشت که این میزان تخصیص انگیزه را از مدیران می گیرد.

جادری تصریح کرد: ما می توانیم هرمزگان را با درآمدهای استانی اداره کنیم که باید برای آن راهکارهای قانونی در نظر گرفته شود و اگر قرار است طبق رویه قبل کار کنیم حداقل باید قانون بازگشت مازاد درآمد اجرایی شود.

وی به ظرفیت های گردشگری و صنایع دستی این استان اشاره کرد و افزود: هرمزگان یکی از مقصدهای گردشگری است که از ظرفیت گردشگری بالایی برخوردار است و این استان باید از گردشگری کسب درآمد کند.

وی افزود: صنایع دستی استان هرمزگان نیز در کشور نمونه است و تنها در میناب 80 نوع صنایع دستی تولید می شود اما برای عرضه این صنایع دستی با چالش های زیادی مواجه هستیم که باید رفع شود.

وی گفت: برای هرمزگان در برنامه ششم توسعه توسعه دریا محور تعریف شده و با وجود ظرفیت های خوب دریایی در این استان، بسیار ناچیز از آن استفاده شده و باید بتوانیم در صنایع وابسته به دریا رشته های علمی ایجاد کنیم و کشتی سازی و بنادر و گردشگری این استان نیز مورد توجه قرار گیرد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار