آمفتامین ها نوعی از مواد مخدر تحریک کننده و محرک هستند و اثراتی شبیه به کوکائین دارند. این مواد با تاثیر گذاری بر پیام رسان های عصبی مغز، سرعت ارتباط بین مغز و بدن را افزایش می دهند.
کد خبر: ۱۲۴۶۵۱
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۲ 06 November 2015

به گزارش تابناک یزد،برخی از انواع آمفتامین به صورت قانونی توسط پزشکان برای بیماری هایی چون "اختلال کاهش تمرکز و بیش فعالی” (ADHD) و یا "حمله خواب” یا "خواب بارگی” (میل غیر قابل کنترل به خوابیدن) تجویز می شود. با این حال نوعی از آمفتامین ها که از آنها با نام های "سرعت”، "سریع”، "بالاتر” و.. نام برده می شود در حقیقت در زمره مواد مخدر و غیر قانونی بوده و برای نشئه شدن مورد استفاده قرار می گیرد. آمفتامین خیابانی معمولا در آزمایشگاه های خانگی و غیر استاندارد تولید شده و گاها با سایر مواد نیز ترکیب می شود؛ بنابراین می تواند تاثیراتی به مراتب مخرب تر برجای بگذارد.

آمفتامین به شکل پودر، قرص، کپسول و یا کریستال (شیشه) تولید، و در فویل های آلومینیومی یا بسته های پلاستیکی بسته بندی شده و به طور غیر قانونی فروخته می شود. آمفتامین های پودری شکل بویی تند، مزه ای تلخ، و  گستره رنگ وسیعی داشته و از سفید روشن گرفته تا قهوه ای، و حتی در مواردی به رنگ نارنجی یا بنفش تیره نیز یافت می شوند. قرص ها و کپسول های آمفتامین نیز تنوع رنگ بسیار زیادی داشته و انواع ناخالص آن می تواند محتوی انواع مواد مخدر، کافئین، شکر و یا مواد چسبنده باشد. کریستال های آمفتامین که یکی از قوی ترین انواع آن است نیز به شکل صفحات کریستالی و یا به شکل پودر کریستال موجود می باشد.
آمفتامین ها را با انواع روش های بلعیدن، کشیدن، تزریق و یا حتی کشیدن از طریق بینی مصرف می کنند. افراد به دلایل بسیار زیادی اقدام به مصرف آمفتامین ها می کنند. برخی برای نشئگی و انرژی که به دست می آورند، و برخی نیز برای کاهش خستگی، افزایش قدرت جسمانی، بیدار ماندن طولی، افزایش تمرکز، بهبود کارایی در زمان ورزش یا کار و یا برای افزایش اعتماد به نفس اقدام به مصرف این نوع مواد می کنند.
 محمدرضا جلالی، کارشناس پیشگیری از مواد مخدر و معلولیتهای جسمی سازمان بهزیستی استان یزد معتقد است: قرص آمفتامین، در برخی آرایشگاه ها برای زیبا سازی و شفاف سازی پوست و همچنین کاهش اشتها معرفی و توزیع می شود. آرایشگاه های زنانه استان یزد نیز از این قاعده مستثنی نیستند.
وی با تأیید این موضوع، استفاده از این قرص ها که همراه با آزاد سازی مقادیر بسیاری ماده شیمیایی مغز به نام «دو پامین» است، را قابل تأمل می داند و می گوید: بانوان از خطرات ترکیبات «آمفتامین» و «مت آفتامین» مطلع نیستند. به گفته وی، مصرف این دارو موجب افزایش درجه حرارت بدن فرد شده  و مصرف زیاد آن ناکامی و مرگ افراد را به دنبال دارد. کاهش شدید اشتها، افزایش شدید تمرکز (در کوتاه مدت)، کاهش تمرکز (پس از مصرف طولانی مدت)، بی خوابی، بی قراری، افزایش فشار خون، افزایش ضربان قلب و جنون (بیشتر از نوع جنون خیانت به همسر)، توهم شنیداری و بینایی و همچنین کاهش قدرت شنیداری و بینایی، امکان سکته قلبی و مغزی، التهابات و لکه های پوستی و کمبود شدید کلسیم در بدن نیز از جمله دیگر عوارض این ماده است.
آمفتامین، برای نخستین بار در سال ۱۸۷۷ ساخته شده و تا دهه ۶۰ میلادی، به عنوان داروی ضد افسردگی با عنوان «بنز درین»، در آمریکا مورد استفاده قرار می گرفته. اما استفاده از این ماده به همین طریق ادامه نیافت؛ چراکه پزشکان آن کشور از خاصیت اعتیاد آور این قرص مطلع و به سرعت برای خروج آن از فهرست داروی های خود اقدام کردند.
مسأله مهم تر اینکه در هنگام قطع این نوع دارو، عوارض وخیم تر و شدیدتری از جمله کاهش شدید انرژی، افزایش اشتها، خواب طولانی مدت، افسردگی شدید، از دست دادن لذت همیشگی، داشتن اضطراب، کند شدن حرکات و تمایل شدید به مصرف دوباره آن مواد فرد را رها نخواهد کرد.به گفته  اینکارشناسِ  بهزیستی یزد، در خصوص تعداد افرادی که بدون اطلاع از عوارض این قرص، به استفاده از آن پرداخته اند، آمار رسمی وجود ندارد. این در حالی است که بر اساس گفته های یک منبع آگاه در حوزه مواد مخدر، از میان 600 آرایشگاه زنانه در استان یزد، به طور متوسط در 200 آرایشگاه این مواد معرفی و عرضه می شوند. آنگونه که جلالی می گوید، مقام قضایی تاکنون برخورد های شدیدی با متخلفان این حوزه داشته. اما نمی توان به قطعیت گفت که همه آرایشگاه ها از وجود این قرص های اعتیاد آور پاک شده اند.

جلالی، در حالی که بافت مذهبی و سنتی استان یزد را دلیلی برای نبود شرایط حاد مصرف داروهای لاغری و شیشه در این استان می داند، از نگرانی های خود در خصوص مصرف قلیان در مکان های عمومی می گوید و با استناد به تحقیقات، قلیان را نیز دارای ماده آمفتامین عنوان می کند که توجه مسئولان برای پیشگیری از استفاده آن را ضروری می داند و یکی از بهترین گزینه ها برای جلوگیری از عرضه و تقاضای ماده هایی به مانند آمفتامین را اطلاع رسانی درست ویژگی ها و عوارض آن می داند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار