همزمان با برگزاری پنجمین کنگره بین المللی امام سجاد(علیه السلام) از ۱۰ نفر از برگزیدگان بخش های مختلف این رخداد مهم فرهنگی معنوی با اهدای لوح سپاس و هدایا تجلیل شد.
کد خبر: ۱۲۵۷۳۸
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۹ 08 November 2015
به گزارش تابناک هرمزگان به نقل از خبرگزاری شبستان، پنجمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) همزمان با سالروز شهادت امام چهارم (25 محرم) با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی و با پیام آیت الله اجوادی آملی در بندرعباس افتتاح شد.

در این همایش نماینده ولی فقیه و امام جمعه بندرعباس،‌ دیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان، امام جمعه اهل سنت بندرچارک، یک عالم دینی تونس‌،‌ یکی از شعرای لبنان،‌ معاون فرهنگی هنری ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد و علامه زاده‌، دبیر کنگره سخنرانی کردند.

 همزمان با برگزاری مراسم اختتامیه پنجمین کنگره بین المللی امام سجاد(علیه السلام) از ۱۰ نفر از برگزیدگان بخش های مختلف این رخداد مهم فرهنگی معنوی با اهدا لوح سپاس و هدایا تجلیل شد. 

 همچنین در این کنگره از کتاب سجاده خورشید ۳ و ۴ شامل مقالات برگزیده و متن مکتوب سخنرانی شخصیت های برجسته حوزه و دانشگاه، کتاب صلوات خاصه امام سجاد( علیه السلام) و دعای مکارم اخلاق اثر ابوالفضل خزاعی رونمایی شد.

در اختتامیه این کنگره صلوات خاصه امام سجاد(ع) توسط چاهجویی،‌ نفر اول سوگواره سجاده خورشید به میزبانی کرمان قرائت شد.

 صحیفه سجادیه صرفا کتاب دعا نیست

 آیت الله غلامعلی نعیم آبادی، نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان در پنجمین کنگره بین المللی امام سجاد(علیه السلام) طی سخنانی با اشاره به برگزاری موفقیت های خوب دوره های گذشته کنگره امام سجاد(علیه السلام)، گفت: خوشبختانه این کنگره جایگاه خود را در کشور پیدا کرده است و پیام امروز حکیمانه و عارفات حضرت آیت الله جوادی آملی به این کنگره بیانگر این موضوع بود.

 امام جمعه بندرعباس با اشاره به جایگاه علمی و سیاسی جوزف الهاشم ادامه داد: رساله حقوق و صحیفه سجادیه در تعبیرات این محقق به عنوان دو خورشید تابناک نام برده شد و در همه مقاطع و به ویژه در زمان ما که بشریت نیاز به این چراغ ها دارد.

 

آیت الله نعیم آبادی تصریح کرد:علم و دانش مطالب جوزف الهاشم به عنوان محقق نمونه غیرمسلمان باید مورد بررسی قرار بگیرد، چرا که این بزرگوار نه در فضای تعصب دینی قرار داشتند و نه مذهبی چون شیعه نیست لذا نگاه ایشان به امام سجاد(علیه السلام) و کتاب های ایشان نشانه جایگاه جهانی اهل بیت(علیهم السلام) در بین جامعه غیرمسلمان دارد.

 عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه صحیفه سجادیه صرفا کتاب دعا نیست و در میدان دعا ما نظیر صحیفه امام سجادیه نداریم، گفت: از این کتاب ارزشمند به زبور و انجیل آل محمد تعبیر می کنند.تحریف در تورات و انجیل فراوان شده اما برخی از کتاب ها از جمله زبور چون دعا بوده بعید می دانم کسی به آن دست زده باشد.

 لزوم تقویت آثار هنری و  فرهنگی در کنگره امام سجاد(ع)

بنابراین گزارش، علیرضا درویش نژاد، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان هم در حاشیه برگزاری کنگره پنجم عنوان کرد: امام سجاد(علیه السلام) با توجه به جو موجود سیاسی و دینی آن زمان بهترین راه و روش برای زنده نگه داشتن دستاوردهای عاشورا را برگزیدن راهی خاص و مدبرانه دانست که همراه با سیر و سلوک اسلامی و ثبت حقایق اسلامی به صورت دعا در قلب صحیفه سجادیه می باشد.

 وی اظهار کرد: کنگره بین المللی امام سجاد(علیه السلام) هم اکنون به مرکز تبادل اندیشه و تفکر در حوزه امامت امام سجاد(علیه السلام)تبدیل شده است و این ره آورد و مرهون تلاش ستاد عالی کانون های مساجد کشور، استاندار هرمزگان، مراجع عظام، روحانیت و مردم استان است.

 مدیرکل ارشاد اسلامی هرمزگان بر گسترش کنگره در ابعاد بین المللی تاکید کرد و گفت: به لطف انقلاب اسلامی ابعاد مختلف زندگی و آثار امام سجاد(علیه السلام) در ایران شناخته شده است اما لازم است از طریق همین کنگره به معرفی این بزرگوار در سطح بین المللی و جهانی اقدامات جدی صورت گیرد.

 درویش نژاد تولید آثار هنری و فرهنگی متعدد توسط هنرمندان را از مزیت های این دوره از کنگره عنوان کرد که لازم است در دوره های آتی تقویت شود.

 امروز جهان اسلام درگیر جنگ های تکفیری است

جوزفالهاشم، شاعر لبنانی در مراسم اختتامیه این کنگره که با حضور افراد سرشناس استانی و مذهبی برگزار شد، ضمن آغاز سخنانش با جمله جلاله بسم‌الله الرحمن رحیم در این مورد اظهار کرد: اگر من سخنانم را با این جمله آغاز می‌کنم دلیلش این است که این جمله علاوه بر بار معنای قابل توجه، توسط مسیحیان قبل از اسلام نیز بر سر در خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که در نوع خود قابل تامل و تفکر است.

 وی در ادامه با اشاره به جایگاه شخصیتی امام سجاد (ع) گفت: درست نیست که سخن گفتن پیرامون این امام همام را حول شخصیت و خصیصه‌های شخصی وی محدود کنیم چرا که وی نمونه‌ای کامل از یک انسان بی‌نظیر است که می‌خواهد رویه و سیره الهی را با اخلاقیات به مردم بشناساند.

 الهاشم که در کارنامه سیاسی وی تصدی‌گری چهار وزارت کشور لبنان را دارد، تصریح کرد: تصادفی نیست که ما در اسلام پایان زندگی امامان در این دنیا را با کلمه شهادت عنوان می‌کنیم، چرا که آنها آمده‌اند تا با مرکب خون خود سیره الهی را در جامعه پیاده کرد.

 

 این اندیشمند لبنانی اضافه کرد: از طرفی نیز نباید فراموش کرد که امروز جهان اسلام درگیر جنگ های تکفیری است که سبب شده هر گروه با نام خدا دست به خونریزی و کشتار بزند، پس به جاست که گفته شود توسعه و ترویج اندیشه‌های ناب امام سجاد (ع) نیاز مبرم امروز جهان اسلام است.

 بنابراین گزارش، شیخ مسعود راهبر، امام جمعه اهل سنت بندرچارک هم در پنجمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع) با اشاره به شخصیت بسیار والا و عظیم امام زین العابدین، عنوان کرد: در دوران امامت حضرت سجاد (ع)، حاکمان ظالم برای تثبیت پایه های حکومت خود به هیچ کس رحم نمی کردند و اختناق و جور بر جامعه حاکم بود.

 وی ادامه داد: اختناق حاکم بر جامعه در آن دوران، نشات گرفته از واقعه دلخراش کربلا بود که در آن فاجعه اسف بار حکمت الهی بر بیماری حضرت علی بن حسین و محفوظ ماندن ایشان از دست مزدوران یزید بود و این امام بزرگوار به همراه حضرت زینب (س) پیام آور کربلا شدند.

 دعا فرصتی برای طی مسیر کمال

امام جمعه اهل سنت بندرچارک با بیان اینکه امام سجاد (ع) با تبیین معارف اسلامی و دعاهای زیبایی همچون صحیفه سجادیه زمینه های بیداری امت را فراهم کرد، اظهار داشت: دعا فرصتی برتر است تا بندگان طریق کمال را بپیمایند و هر چه نیازهای انسان بزرگتر و دردهای او جانکاه تر باشد، روی آوری به نیایش بیشتر خواهد بود و پیامبر بزرگوار اسلام (ص)نیز خود اهل دعا و راز و نیاز بود و دیگران را نیز به این امر سفارش می کرد.

 راهبر تصریح کرد: با دقت در صحیفه سجادیه و متون آن، بالاترین مرتبه نیازخواهی و ابراز عشق بی منتها به معبود را می توان مشاهده کرد و گاهی دعا یعنی از خدا خود او را خواستن که بالاترین و شکوهمندترین مرتبه دعاست و این امر در صحیفه سجادیه دیده می شود.

 

 این عالم اهل سنت با اشاره به محورهای موجود در صحیفه سجادیه، بیان داشت: در صحیفه سجادیه محورهای توحید، شناخت عظمت پروردگار و توجه به عاقبت به خیری و مرگ و بیان شدن لحظه لحظه آخرت دیده می شود که این محورها در قرآن کریم نیز بیان شده است.

 وی تاکید کرد: با برگزاری چنین همایش هایی باید تمام تلاش خود را به کار بگیریم تا در جامعه اسلامی وحدت و یکپارچگی به وجود آوریم که در استان هرمزگان این امر وجود دارد.

 ارسال بیش از ۲۰۰ مقاله به کنگره

 بنابراین گزارش،علامه زاده، دبیر کنگره بین المللی امام سجاد(علیه السلام) در این کنگره تصریح کرد: در این دوره از کنگره امام سجاد(علیه السلام) 200 مقاله از کشورهای هند، عراق، لبنان و 28 استان کشور به دبیرخانه همایش ارسال شد که از این تعداد 80 مقاله قابلیت چاپ را دریافت کردند و همچنین از صاحب اثران 10 مقاله نیز به عنوان مقالات برتر تجلیل شد.

 وی افزود: حضور 1600 نفر از جوانان و اعضای کانون های مساجد هرمزگان بود که در کارگاه های آموزشی سفیران ولایت در استان قم شرکت و در درس استادان و علما بزرگ این شهر مقدس تلمذ کردند از دیگر برنامه هایی که در راستای پنجمین کنگره امام سجاد(علیه السلام) در استان دنبال شد و اثرات بسیار خوبی را در برداشت.

 دبیر کنگره بین المللی امام سجاد(علیه السلام) ادامه داد: از سال گذشته در راستای اهمیت کنگره امام سجاد(علیه السلام) برای پنجمین دوره، هفت استان سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان و جنوب کرمان، کهکلویه و بویر احمد و استان های خوزستان و هرمزگان به عنوان استان معین پیش قدم شدند و از 12 آبان تا به امروز برنامه های متنوعی برگزار کردند.

 

 وی برگزاری آیین نخستین سوگواره ملی شعر سجده های امام سجاد(علیه السلام) در بندرعباس، اجرای اشعار بلوچی در استان سیستان و بلوچستان، برگزاری برنامه های زنده از شبکه استانی خوزستان، برگزاری آیین های شعر در استان های کرمان و فارس را بخشی از فعالیت های استان ها در این راستا ذکر کرد.

 علامه زاده چاپ کتاب شعرکودک با محوریت امام سجاد(علیه السلام) توسط حجت الاسلام بهزاد پودات از روحانیون برجسته استان هرمزگان در آیین نخستین سوگواره ملی شعر سجده های امام سجاد(علیه السلام) در بندرعباس را به عنوان نمونه های برجسته و ارزشمند برای پنجمین کنگره نام برد.

  بنابراین گزارش، جمال بن محمدالطاهر عمار در مراسم اختتامیه پنجمین کنگره بین المللی امام سجاد(علیه السلام) عنوان کرد: امام سجاد(علیه السلام) نمونه بارز و تمام اندیشه، انقلاب و معرفت الهی بود.

 

 وی ادامه داد: امام سجاد(علیه السلام) به عکس آنچه که در برخی از محافل گفته می شود چهره ای انقلابی بود زیرا زندگی او به معنای واقعی حفاظت از انقلاب و قیام امام حسین(علیه السلام) بود.

 صحیفه  سجادیه به منظور بقا و ماندگاری اسلام تالیف شد

این عالم دینی اهل تونس در ادامه گفته های خود با اشاره به اینکه برای درک بهتر سجایای امام سجاد(علیه السلام) باید مردم و اهل امت آن زمان را شناخت گفت: گفته ها و همراهی حضرت زینب(سلام الله علیها) و امام سجاد(علیه السلام) در کوفه و مسئولیت این امام بزرگوار در بیان حقایق کربلا سبب روشن شدن خباثت تفکرات امویان شد.

 جمال بن محمد الطاهر عمار با تاکید بر اینکه تمامی امامان با توجه به شرایط و فراخور زمان دست به اقدامات الهی میزنند تصریح کرد: در زمان امام سجاد(علیه السلام) به دلیل ضعف اعتقادی و ایمانی مردم ایشان تصمیم به بیان و سخنرانی تند و صریح پرداختند و برای بقا و ماندگار شدن در میان امت اسلامی صحیفه سجادیه گرداوری شد.

 وی بیان کرد: تحمیل اعتقاد و عقاید اموی در آن زمان به عنوان یک تهدید در جامعه اسلامی مطرح بود که امام سجاد (علیه السلام) با بیانات و سخنان خود جلوی انشقاق و مخدوش شدن چهره ناب اسلامی و قیام امام حسین(علیه السلام) را گرفت.

 این عالم دینی افزود: امام سجاد(علیه السلام)  زمانی این مسئولیت را بر عهده گرفتند که در برخی مردم عقاید اسلامی و عرفانی ضعیف شده بود که همین امر سبب اتفاق کربلا و شهادت امام حسین(علیه السلام)  شد.

 جمال بن محمد الطاهر عمار در بیان بخش دیگری از سجایای امام سجاد(علیه السلام)  گفت: برپایی سیستم آموزشی برای بردگان و آزادی انها بعد از فراگیری علوم اسلامی یکی دیگر از اقدامات مهم امام سجاد(علیه السلام)  در حفاظت از اسلام بود.

 وی ادامه داد: یکی دیگر از مسئولیت های امام سجاد (علیه السلام) احیای معنویات در آثار به جا مانده و به یادگار رسیده از صحیفه سجادیه مشاهده می شود.

 بنابراین گزارش، مرتضی طاهریان، معاون فرهنگی وهنری ستاد عالی کانون های مساجد کشور در پنجمین کنگره بین المللی امام سجاد (ع) گفت: حدود شش سال قبل مجموعه ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور این سیاست را در پیش گرفت که بزرگداشت ایام شهادت و ولادت هر یک از ائمه معصوم (ع) را به یکی از استان ها واگذار کند.

 وی ادامه داد: بر این اساس مقرر شد بنا به علاقه و درخواست مسئولان استان هرمزگان، کار و برنامه ریزی در ارتباط با امام سجاد (ع) به این استان واگذار شود.

 برگزاری کنگره امام سجاد(ع) در گستره بین المللی

معاون فرهنگی و هنری ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با بیان اینکه در بین همه استان های کشور، هرمزگان همه ظرفیت ها را در برگزاری این کنگره بیش از همه به میدان آورده است، افزود: آیت الله نعیم آبادی نماینده لی فقیه در استان هرمزگان به عنوان محور و حامی اصلی در برگزاری این کنگره قرار گرفت و در کنار آن استاندار هرمزگان و دیگر مسئولان استان نیز همکاری بسیاری خوبی داشته اند.

 

طاهریان تصریح کرد: با برگزاری مناسب کنگره امام سجاد (ع) در هرمزگان این کنگره ظرفیتی بیش از سطح کشور را ایجاد کرد و بر این اساس هم اکنون در گستره بین المللی در حال برگزاری است.

 

وی یکی از مهمترین برکات کنگره امام سجاد را توجه ویژه و احیای 25 محرم به عنوان سالروز شهادت امام چهارم شیعیان دانست و گفت: این کنگره ظرفیتی را ایجاد کرد تا برنامه های گسترده ای در قالب های مختلف در خصوص امام سجاد (ع) برگزار شود و بسیاری از استان های جنوب و دیگر استان های کشور هم به این جمع پیوستند به گونه ای که در استان های کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان، خوزستان، فارس و جنوب کرمان و استان کرمان نیز امسال برنامه های خوبی در این خصوص برگزار شد.

 

 

معاون فرهنگی هنری ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به تاثیرگذاری این کنگره در تولید آثار علمی مرتبط با امام زین العابدین (ع)، خاطرنشان کرد: بیش از 600 مقاله در سال های اخیر در ارتباط با امام سجاد به دبیرخانه کنگره ارسال شده و آثار علمی مناسبی در این خصوص تولید شده است اما تا رسیدن به نقطه ایده آل فاصله بسیاری داریم.

 همزمان با برگزاری مراسم اختتامیه پنجمین کنگره بین المللی امام سجاد(علیه السلام) از ۱۰ نفر از برگزیدگان بخش های مختلف این رخداد مهم فرهنگی معنوی با اهدا لوح سپاس و هدایا تجلیل شد. 

 همچنین در این کنگره از کتاب سجاده خورشید۳ و۴  شامل مقالات برگزیده و متن مکتوب سخنرانی شخصیت های برجسته حوزه و دانشگاه، کتاب صلوات خاصه امام سجاد( علیه السلام) و دعای مکارم اخلاق اثر ابوالفضل خزاعی رونمایی به عمل آمد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار