کد خبر: ۱۲۸۳۸۷
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۱ 13 November 2015
به گزارش ایمنا، غلامعلی حداد عادل در آیین اختتامیه بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها گفت: از وزارت ارشاد و معاونت مطبوعاتی و همکارانشان در برگزاری نمایشگاه تشکر می کنم.
وی افزود: در سه سال اخیر ما با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک همکاری در خصوص زبان مطبوعات آغاز کرده ایم و قصد داریم این همکاری را ادامه و گسترش دهیم.
مشاور عالی مقام معظم رهبری و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ادامه داد: زبان فارسی رکن مهم هویت ملی ایرانیان است و اگر بخواهیم بهترین تعریف منطقی از ملت ایران ارایه دهیم، زبان و ادبیات فارسی جزو اصلی آن است و دلبستگی ما به زبان فارسی، فراجناحی است.
وی تصریح کرد: رسانه به ویژه مطبوعات ابزارشان زبان است و اگر رابطه زبان و رسانه قطع شود، رسانه ای وجود نخواهد داشت و هیچ حرفه ای به اندازه مطبوعات از زبان استفاده نمی کند و هیچ حرفه ای هم به اندازه  مطبوعات در مقابل زبان مسئولیت ندارد.
مشاور عالی مقام معظم رهبری با بیان این که فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی به عنوان دستگاهی که تولید واژگان و  از قواعد زبان پاسداری می کند، گفت: رابطه ما با رسانه ها، رابطه ای بنیادی است.
وی با اشاره به این که در ۳ سال اخیر سعی کردیم از طریق ارزیابی رسانه ها، از بهترین رسانه تقدیر کنیم اذعان داشت: انتظار ما از رسانه ها در درجه اول رعایت قواعد، درست نویسی و توجه به خط فارسی و استفاده از واژگان فرهنگستان زبان و ادب فارسی است.
حدادعادل با بیان این که علاوه بر روزنامه های سراسری و استانی، خبرگزاریها و پایگاه های خبری هم در این ارزیابی ها شرکت داده شده اند افزود:  روزنامه های ورزشی را نیز به دلیل زبان خاصی که در آنها استفاده می شود به صورت جداگانه بررسی و ارزیابی کرده ایم.
وی تاکید کرد: از سوی فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی  برای همکاری با مطبوعات اعلام آمادگی می کنم و ما این آمادگی را داریم که دوره های آموزش نگارش، ویرایش و غیره را برای رسانه ها برگزار کنیم.
مشاور عالی مقام معظم رهبری با بیان این که رسانه به ویژه مطبوعات در هر جامعه یک نماد شاخص است که ضربان آن می تواند نشانه سلامت یا بیماری باشد ادامه داد: مطبوعات شاخص بسیاری از آرمانها است.
وی تاکید کرد: آزادی از اهداف اولیه انقلاب اسلامی بوده که یکی از مهمترین شاخص های ارزیابی شرایط مطبوعات است.
رئیس فرهنگستان ادب فارسی  با بیان این مطلب که رسانه شاخصی برای قانونمداری است افزود: آزادی بدون قانون و قانون بدون آزادی معنا ندارد و این ها دو روی یک سکه هستند.
وی با اشاره به دستگیری از چند تن از روزنامه نگاران اذعان داشت: این موضوع مورد انتقاد برخی قرار گرفت. بنده با نفس دستگیری موافق نیستم ولی با توجه به شرایط حساس منطقه و کشور به دلیل توطئه های رژیم صهیونیستی دارد لازم است جلوی توطئه دشمن و سوء استفاده از روزنامه نگاران را بگیریم و هوشیار باشیم.
 وی از قوه قضائیه خواست این پروژه را هوشمندانه و دقیق بررسی کند و اگر اتهامات آنها ثابت شد برخورد قانونی صورت گیرد.
صاحب اصلی این نمایشگاه مطبوعات و رسانه ها هستند
معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این آیین گفت:  صاحب اصلی این نمایشگاه مطبوعات و رسانه ها هستند.
 حسین انتظامی با بیان این که در یک هفته برگزاری نمایشگاه شاهد گردهمایی سالانه رسانه ها بودیم اذعان داشت: این هفته فرصتی است که همه رسانه ها با مخاطبان خود ارتباط  داشته باشند و بازخورد عملکرد رسانه خود را دریافت کنند.
معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این که باید تلاش کنیم سرمایه زبان و ادب فارسی را جدی تر گرامی بداریم تصریح کرد: شعار امسال نمایشگاه مطبوعات" نقد منصفانه، پاسخ مسئولانه" است که هیچ فرایندی بهتر از اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات نیست.
وی تصریح کرد: همه دستگاه های حاکمیتی و بخش خصوصی باید خدمات دولتی ارائه دهند و با ایجاد شفافیت می توانیم به جنگ آشکار فساد برویم.
نمایشگاه مطبوعات خانواده پذیرتر شده است
رئیس انجمن مدیران مسئول روزنامه های غیردولتی در ادامه این آیین گفت: نمایشگاه مطبوعات در کنار توسعه معنادار در مقایسه با سال های گذشته، خانواده پذیرتر شده است.
علی وکیلی ضمن باشکوه دانستن برگزاری این دوره از نمایشگاه مطبوعات گفت: نمایشگاه مطبوعات در کنار توسعه معنادار در مقایسه با سال های گذشته، با شکوه بیشتری برگزار شده است.
وی خاطرنشان کرد: این دوره نمایشگاه خانواده پذیرتر شده است.
رئیس انجمن روزنامه های غیردولتی تصریح کرد: امید است در سال آینده پرانرژی تر حضور داشته باشیم و نمایشگاه امسال از لحاظ کمی و کیفی متفاوت با سال های گذشته بود اما غیبت تعدادی از رسانه های قدیمی را داشتیم که به شخصه دلیل آن برایم قابل هضم نیست.
وی اضافه کرد: بهترین فرصت برای ارایه نقد، نمایشگاه مطبوعات است یکی از تفاوت های نمایشگاه امسال، گام های عملی در جهت رهایی حوزه های تصدی گری و پاعقب گذاشتن بخش دولتی بود. تجلی این عقب نشینی از مدتها پیش خود را نشان داده و ما هم در طرح رتبه بندی مطبوعات به جای اینکه توسط دولت انجام شود متکی به شاخص هایی است که در کارگروه توسعه ی مطبوعات انجام خواهد شد.
وی از تدوین طرح جامع رتبه بندی مطبوعات برای اولین بار خبر داد و عنوان کرد: مجموع سیاست های اجراشده در نمایشگاه امسال به خصوص تخفیف به بخش خصوصی و شهرستانها، سیاست های خوبی بود.
رئیس انجمن روزنامه های غیردولتی تصریح کرد: برترین های این دوره از نمایشگاه هم در کمیته ای انتخاب شده اند که مسئولان تشکل های صنفی در آن حضور داشتند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار